کد خبر: ۳۱۰۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد:

دو مانع جدی برای رشد اقتصادی و گشایش فضای سیاسی و فرهنگی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پس از توافق هسته‌ای و در جلسه هیأت دولت به گشایش سیاسی و فرهنگی اشاره کرد به افرادی که در انتظار گشایش در این حوزه‌ها بودند امیدواری داد. اما به عقیده احمد شیراز گشایش سیاسی و فرهنگی تنها معطوف به عملکرد دولت نیست و جناح تند‌رو که در مساله هسته‌ای به ناچار قدری عقب‌نشینی کرده است در سیاست داخلی عرصه را بر دولت تنگ خواهد کرد و امکان اقدام موثر را به دولت نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- احد شیرزاد، استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس با بیان این که ایران پس از توافق هسته‌ای در مرحله گذار و عادی‌شدن روابط خارجی قرار دارد، به «آفتاب» گفت: ایران با پتانسیل‌ها، در آمد نفتی  و جمعیت متخصص و کارآمدی که دارد می‌تواند در آستانه رشد انفجار‌آمیز باشد، کما این که کشورهای بسیاری با شرایط ایران این دوره را طی کرداند. کشور چین حدود دو دهه رشد بالای 10 درصد را تجربه کرد. کشور هند چندین سال است که رشد بالای 8 درصد را تجربه می‌کند، برزیل، آرژانتین و کشورهایی که اقتصاد نوین محسوب می‌شوند، نیز چنین شرایطی دارند.

وی ادامه دارد: ایران هم برای چنین جهشی آمادگی دارد. در این مسیر دو مانع جدی وجود داشته و دارد که بخشی از آن مربوط به سیاست خارجی ایران و تحریم‌ها بوده که روابط اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است و بخش دیگری نیز تنگ‌نظری‌هایی است که در داخل کشور نسبت به همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد‌. مساله اول تا حدود زیادی رو به حل و فصل شدن حرکت کرده است اما مساله دوم به نظر می‌رسد نیازمند زمان است تا شرایط اجتماعی تغییر کند و افکار عمومی بتواند این فضا را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه تنگ‌نظری‌ها همچنان وجود دارد اما امید است که تغییر فضای سیاست خارجی بتواند تنگ‌نظری‌ها را به عقب براند و شرایط برای رشد قابل توجه و چشمگیر اقتصادی و اجتماعی مهیا شود.

شیرزاد با تاکید به این که بهتر است در زمینه گشایش سیاسی و فرهنگی چندان امیدوار نباشیم، گفت: اگر این خوشبینی‌ها محقق نشود، بد‌بینی پس از آن آسیب بیشتری به همراه دارد. همواره رئیس‌جمهور گفته‌اند بر سر قو‌ل‌هایی که در هنگام انتخابات به مردم داده‌اند، هستند اما من تصور می‌کنم می‌توانیم به ایشان تخفیف دهیم و همین تلاشی را که برای حل منازعه هسته‌ای داشته‌اند، پاس بداریم.

وی ادامه دارد: بهتر است از حالا به خود وعده‌ای ندهیم که شرایط داخلی تغییر پیدا می‌کند. توصیه من به دکتر روحانی این است که هرگاه واقعا به نتیجه رسیدند به مردم امیدواری دهند. بهتر است رئیس‌جمهور در زمینه‌های سیاسی و به‌ویژه زمینه‌های حقوق بشری قولی ندهند که بر زمین بماند. امیدوار هستم که ایشان مانند مساله  هسته‌ای در دیگر قول‌های خود هم بتوانند سربلند باشند اما با توجه به شریط بهتر است که در این زمینه‌ها به ایشان تخفیف دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان این که اصولا اراده رئیس‌جمهور به تنهایی برای گشایش سیاسی و فرهنگی کافی نیست، گفت: حتی اگر بد‌بینانه نگاه کنیم نیرو‌های تند‌رو در مساله هسته‌ای قدری کوتاه آمده‌اند و با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی نیز ناگزیر از کوتاه آمدن بودند اما متاسفانه تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد جبران این کوتاه آمدن در بخش دیگری اتفاق می‌افتد و دیوارها بر سر کسانی که مظلوم هستند خراب می‌شود. به همین جهت در گشایش سیاسی و فرهنگی نه به رئیس‌جمهور بلکه به عقلانیت جناح تند‌رو بسیار بد‌بین هستم.

وی ادامه داد: گشایش سیاسی در انتخابات پیش‌رو امکان وقوع دارد چون اراده دولت بسیار مهم و تاثیر‌گذار است. اما باید در برخی قول‌هایی رئیس‌جمهور که با علامت کلید همراه بود، چون معطوف به اراده رئیس‌جمهور نیست به ایشان تخفیف دهیم. توصیه من به دولت هم این است که تا در این زمینه توفیقی حاصل نشده است به مردم قولی ندهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
2
14
اینها مگر کی و چه کاره هستند که در مقابل ملت می ایستند و اجازه نمی دهند؟!!! پس بفرمایید قانون ... ، مقررات ... ، ضوابط ... ، انسانیت ... ،
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین