کد خبر: ۳۱۰۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
کارشناس مسائل خارومیانه در گفت‌و‌گو با آفتاب:

ترکیه چاره‌ای جز تعامل با ایران ندارد/جهان ایران را به‌عنوان کشور اهل منطق می‌شناسد

ین بسیار اهمیت دارد که کشورهای منطقه و همسایه متوجه بشوند که تعامل و گفت‌و‌گو راه حل مشکلات امروز خاورمیانه است و گزینه مداخله‌های نظامی هرگز هدف مطلوب را به دنبال نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خارومیانه و آفریقا درباره تعاملات ایران و ترکیه در دوران پساتحریم به «آفتاب» گفت: مذاکراتی که ما طی دو سال با دنیای غرب داشته‌ایم، به‌ویژه آنچه طی سه هفته در هتل کوبورگ گذشت بُعد مثبتی از ایران و شیوه‌های منطقی ما در حوزه دیپلماسی را به نمایش گذاشت.

چهاردهم جولای 2015 مصادف با بیست و سوم تیر ماه 1394 در مقر سازمان ملل متحد در وین، توافق کشور‌های پنج به علاوه یک با ایران در مورد پرونده هسته‌ای ایران توسط آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری اعلام شد. حصول این توافق بعد از دوازده سال، از نظر زمانی با اتفاقات مختلف در سرتاسر دنیا مصادف بود، اما روند انعکاس این خبر در دنیا نشان از اهمیت فوق‌العاده این توافق در اذهان دولت ها، سازمان ها و جامعه جهانی داشته است.

با فاصله گرفتن از بعد جهانی تاثیرات این توافق، می‌توان انتظار داشت که منطقه در آینده آبستن توافق لوزان خواهد شد. کشورهای منطقه که قریب به اتفاق با این توافق مخالف بودند حالا خود را در برابر توافق امضا‌شده‌ای می‌یابند که دیر یا زود پایه‌های اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه را تقویت خواهد کرد. ترکیه نیز یکی از همین کشورها است.

قنادباشی درباره تاثیرات مثبت توافقنامه لوزان افزود: در واقع طی این مدت یک سلسله اتفاقات تبلیغاتی به نفع ایران به قوع پیوست؛ آن اتفاق این بود که چهره ما در نزد صدها خبرنگاری که به مدت سه هفته در آنجا مستقر بودند و تمامی اتفاقات را رصد می‌کردند و به جهان مخابره می‌کردند، تغییر کرد و حالا ایران را به عنوان کشوری می‌شناسند که اهل گفت‌وگو و منطق است و شیوه‌های اصولی و منطقی دیپلماتیک  را به خوبی می‌شناسد.

قنادباشی درباره ضرورت تغییر مواضع کشورهای خاورمیانه در مقابل ایران تصریح کرد: این اتفاق در مجموع سبب شد که همه کشورهای جهان مجبور شوند که در سیاست های خود نسبت به ایران بازنگری کنند و مواضع خود را تغییر دهند. به تبع آن در منطقه نیز شاهد همین گفتمان هستیم و تاثیرات مثبت آن توانست سیاست های غلط برخی کشورها در مقابل مذاکرات را از بین ببرد.

او با اشاره به تاثیرات توافقنامه لوزان در سطح جهان و منطقه گفت: ‌کشورهایی که هم دارای قدرت سیاسی هستند و هم نفوذ زیادی در منطقه دارند، تلاش می‌کردند تا تصویری که از ما ارایه می‌دهند بر پایه یک کشور غیرمنطقی و غیر‌اصولی که شیوه‌های دموکراتیک را به کار نمی‌گیرد، باشد. و به این دلیل که ما توانستیم چنین تصویری را در سطح جهان بشکنیم، باید شاهد تاثیرات مثبت آن در منطقه هم باشیم.

این کارشناس امور بین‌الملل معتقد است که ضعف‌های سیاست داخلی ترکیه عامل افزایش تعامل این کشور با همسایگانش می‌شود، او گفت: البته متاسفانه ترکیه اشتباهات زیادی را طی چهار سال گذشته مرتکب شده که جبران آنها کاری بسیار سخت و مشکل است و انتخاب راه درست طبیعتا برایش دشوار است. از طرف دیگر ترکیه به سبب سیاست‌های غلط مانند مداخله در سوریه دچار ضعف‌های سیاست داخلی هم شده است. بنابراین ناگزیر است که نسبت به همسایگان خود نرمش بیشتری نشان دهد؛ و فضای داخلی ترکیه نیز آماده پذیرش واقعیت های جهانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بسیار اهمیت دارد که کشورهای منطقه و همسایه متوجه بشوند که تعامل و گفت‌و‌گو راه حل مشکلات امروز خاورمیانه است و گزینه مداخله‌های نظامی هرگز هدف مطلوب را به دنبال نداشته است.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین