کد خبر: ۳۱۰۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
ایران می‌تواند از ارتباط با کشورهای مختلف به‌منافع حداکثری خود برسد

سفری برای فضاسازی جهت ورود تجار و وزرای اقتصادی به ایران

ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود و موفقیت‌هایی که پس از اعلام توافق به دست آورده، این امکان را دارد که با کشورهای مختلف رابطه برقرار کند. برقراری رابطه با کشورهای مختلف قدرت انتخاب بیشتری در اختیار ایران قرار خواهد داد و دستیابی به منافع به حداکثر خواهد رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران مقدمه‌ای برای سفر روحانی به پاریس است چون فابیوس حامل دعوت رسمی رئیس جمهوری فرانسه از رئیس‌جمهوری ایران بود. 

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با آفتاب در پاسخ به این سوال که پس از اعلام توافق هسته‌ای سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران با چه هدفی صورت گرفته است، گفت: فابیوس در شرایطی وارد ایران شد که فضای مثبتی در رسانه‌ها نسبت به حضور در داخل کشور وجود نداشت که البته این واکنش خود به عملکرد فابیوس در مذاکرات هسته‌ای و سوابقی که فرانسه داشته باز‌می‌گردد. 

او در ادامه تاکید کرد: گرچه به گفته نلسون ماندلا در صحنه روابط بین الملل «نباید فراموش کرد اما باید بخشید». همچنین باید به این واقعیت توجه داشت‌ که ایران می‌تواند با همه کشورها رابطه نزدیک برقرار کند.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که چرا فرانسه نخستین کشور اروپایی در جریان مذاکرات هسته‌ای که پس از پایان مذاکرات به ایران سفر می‌کند با توجه به اینکه سابقه کارشکنی در مذاکرات را نیز داشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود و موفقیت‌هایی که پس از اعلام توافق به دست آورده، این امکان را دارد که با کشورهای مختلف رابطه برقرار کند. برقراری رابطه با کشورهای مختلف قدرت انتخاب بیشتری در اختیار ایران قرار خواهد داد و دستیابی به منافع به حداکثر خواهد رسید. 

او هدف از این سفر را اینگونه عنوان کرد: این سفر مقدمه‌ای برای سفر روحانی به فرانسه است چون فابیوس حامل دعوت رسمی اولاند از روحانی برای سفر به فرانسه بود. همچنین این سفر نوعی فضاسازی برای ورود تجار و وزرای اقتصادی فرانسه به ایران در ماه شهریور نیز هست.  

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در تکمیل توضیحاتش در خصوص چرایی سفر فابیوس به تهران گفت: باید واقع بین بود؛ به عنوان مثال نمی‌توان رابطه فرانسه با اسرائیل را ملاک قرار داد و در روابط میان تهران پاریس به دلیل این ارتباط تجدید نظر نکرد چراکه کشورها نمی‌توانند در برقراری رابطه با دیگر کشورها از طرف‌های مقابل خود اجازه بگیرند. 

او ادامه داد: اگر حالا فرانسوی‌ها به ایران سفر کرده‌اند به دلیل کسب منافع بیشتر است. آنها می‌خواهند رابطه خود با ایران را بهبود بخشند و تعارضی را رابطه اسرائیل و فرانسه یا عربستان و فرانسه ندارد. 

بهشتی افزود: در مناسبات بین کشورها، هر کشوری براساس منافع خود تشخیص می‌دهد با چه کشورهایی و در چه سطحی رابطه داشته باشد. ایران نیز در مقاطع مختلف با کشورهای گوناگون مناسباتی داشته و اکنون پس از 12 سال فضای جدیدی جهت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران فراهم شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین