کد خبر: ۳۱۱۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

بعیدی‌نژاد: نشست سران جنبش غیرمتعهد به درخواست ونزوئلا با تاخیر برگزار می‌شود

مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اعلام کرد که نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به درخواست ونزوئلا به تاخیر افتاده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قرار بود در خرداد ماه سال جاری نشست وزیران خارجه عضو جنبش غیرمتعهد در تهران برگزار شود، اما هنوز از برگزاری این نشست خبری نیست، گفت: برگزاری اجلاس سران به درخواست دولت ونزوئلا عقب افتاده است. نشست وزیران خارجه غیرمتعهد در تهران که قرار بود خردادماه برگزار شود متعاقبا و با تاخیر برگزار می‌شود.

وی که هم‌زمان رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در وزارت خارجه است، گفت: نشست وزیران خارجه به‌طور معمول سه الی چهار ماه قبل از نشست سران برگزار می‌شود. قرار بود نشست سران در پایان شهریور برگزار شود و بر همین اساس نشست وزیران خارجه در خرداد برگزار می‌شد. با توجه به تعویق چندماهه نشست وزیران در ونزوئلا، وقتی تاریخ نشست سران مشخص شد در مورد تاریخ نشست وزیران در تهران تصمیم‌گیری می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در شانزدهمین دوره نشست جنبش غیرمتعهدها در شهریور 1391 ریاست این جنبش را بر عهده گرفت و باید بر اساس برنامه ریزی معمول در شهریور 1394 ریاست جنبش غیرمتعهدها را به ونزوئلا تحویل دهد، اما این کار با چند ماه تعویق صورت خواهد گرفت.

دوره سه ساله ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها از مهم‌ترین مقاطع در سرنوشت جنبش غیرمتعهدها بوده است. هم زمانی ریاست ایران بر جنبش با تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه به ویژه انقلاب مصر، سرنگونی دیکتاتوری لیبی و تونس و در ادامه آن با بحران سوریه، عراق و مساله فلسطین در کنار دیگر مسایل مورد توجه این جنبش بود که این دوره را از دوره های قبل متمایز می‌سازد.

تشکیل کمیته فلسطین در جنبش با 14 عضو که ریاست آن را ایران بر عهده داشته است از جمله اقداماتی است که با توجه به حساسیت این مساله و حملات متعدد رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و غزه در این دوره صورت گرفت. در همین رابطه تاسیس صندوق و کمک مالی به فلسطین از مهم ترین کار ویژه‌های این کمیته بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین