کد خبر: ۳۱۲۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

ICT در هفته‌ای که گذشت/از قطع تماس‌های بین‌الملل تا فیلترینگ هوشمند

هفته‌ای که گذشت در حوزه ICT با مباحثی مانند قطع تماس‌های بین الملل و محدودیت دسترسی به اینترنت مخابرات در برخی استانها همراه بود که البته در نهایت این اتفاق نیفتاد.
آفتاب‌‌نیوز :
آخرین روزهای هفته گذشته اخباری مبنی بر قطع تماس‌های بین الملل مشترکان تلفن ثابت در 11 استان کشور منتشر شد و بر اساس آن شرکت ارتباطات زیرساخت اینگونه اعلام کرد که به دلیل عدم پرداخت بدهیهای 350 میلیارد تومانی شرکت مخابرات از ساعاتی دیگر در برخی استانها امکان برقراری تماس بین الملل میسر نخواهد بود.

همچنین اعلام شد: علاوه بر سرویس مکالمات بین‌الملل، خدمات اینترنتی شرکت مخابرات ایران در 9 استان نیز با 48 ساعت تاخیر از بامداد روز یکشنبه 11 مرداد با محدودیت مواجه خواهد شد. این تاخیر با هدف جلوگیری از ایجاد اختلال در فرآیند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری صورت گرفته است.

اما نکته جالب اینکه این اطلاعیه تنها چند ساعت پس از انتشار دستخوش تغییر شده و بر اساس اطلاع رسانی مجدد شرکت ارتباطات زیرساخت اینگونه اعلام شد که در پی انتشار اطلاعیه این شرکت مبنی بر محدویت ارایه خدمات در حوزه مکالمات بین‌الملل و سرویس‌های اینترنتی شرکت مخابرات ایران در 11 استان کشور و پیگیری مکرر شرکت‌های مخابراتی استانی و نیز پیشنهاد مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مبنی بر ارایه طرح تازه‌ای برای پرداخت بدهی‌ها، اعلام می‌کند که این شرکت به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز تلاش حداکثری برای جلوگیری از قطع ارتباط مشترکان، با مهلت دوباره برای بررسی پیشنهادهای تازه مخابرات ایران موافقت کرد.

شرکت ارتباطات زیرساخت، امیدوار است که شرکت مخابرات ایران بتواند با پاسخگویی مناسب به تعهدات خود مانع از اقداماتی از این دست شود.

انتشار این نوع اخبار در روزهای پایانی هفته به نوعی فضای رسانه ای در هفته جاری را هم تحت تاثیر خود قرار داد و بر این اساس اخبار روزهای اول این هفته به نوعی به توضیح و پاسخ‌های مخابرات و وزارت ارتباطات اختصاص یافت.

پس از اعلام قطعی سرویس تماس بین الملل مخابرات به دلیل بدهی، سخنگوی این شرکت در گفت‌وگویی با ایسنا از بدهی‌های دولت و نهادهای نظامی و انتظامی به مخابرات پرده برداشت و متذکر شد: در حال حاضر بیش از 1500 میلیارد تومان بدهی نسبت به شرکت مخابرات وجود دارد که بخش قابل توجهی از این رقم به بخش دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی که از دولت بودجه می‌گیرند مربوط می شود و بر همین اساس از رئیس جمهور می‌خواهیم که از طریق وزارتخانه مربوطه از قطع ارتباطات جلوگیری کنند.

به دنبال صحبت های سخنگوی مخابرات، روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت که همین توضیحات در ادامه بار دیگر موجب واکنش نشان دادن مخابرات و سخنگوی آن شد و بدین ترتیب بدون قطع تماس های بین الملل داستان بگومگوهای بین این دو نهاد برای چند روز متوالی استمرار پیدا کرد.

روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به اظهارات مخابرات از درآمد 2000 میلیارد تومانی مخابرات در سال گذشته خبر داده و تاکید کرده بود که این شرکت به هیچ عنوان زیان ده به شمار نرفته و همچنان سودده است.

محمدرضا فرنقی زاد همچنین از کیفیت اینترنت مخابرات گلایه کرده و اینگونه گفته بود که مخابرات با مطرح کردن بحث مردم به دنبال مظلوم نمایی است.

سخنگوی مخابرات هم در واکنش به این صحبت ها توضیح داده بود: ما پیش از این هم بارها اعلام کرده‌ایم که همه ما در یک مجموعه کار می‌کنیم و قصد شانتاژ نداریم اما با این وجود کار شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز نمی‌پسندیم و معتقدیم این مسائل باید با گفت‌وگو حل شود. کما اینکه یک روز قبل از انتشار خبر قطع دسترسی برخی استان‌ها به مکالمات بین‌الملل، میان معاون مالی و اداری مخابرات و زیرساخت جلسه‌ای برگزار شده و در قالب آن چک‌هایی نیز صادر شده بود و قرار بر آن بود که این بدهی‌ها به تدریج پرداخت شود.

تغییر در هیات مدیره مخابرات
البته چالش ادامه دار مخابرات و وزارت ارتباطات بخش دیگری نیز داشت چراکه سایت شرکت مخابرات ایران طی روزهای گذشته از دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده خبر داده و دستور جلسه این را تکمیل اعضای هیات مدیره اعلام کرده است.

بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی مخابرات طبق ماده 30 اساسنامه شرکت مخابرات ایران عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره یا نماینده وی بیش از چهار جلسه متوالی یا شش جلسه متناوب در طول یک سال شمسی بدون عذر موجه، خود به خود موجب سلب عضویت وی در هیات مدیره می شود. تشخیص موجه بودن غیبت نیز بر عهده هیات مدیره است و باید در مجمع در این خصوص تصمیم گیری شود.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته و به دنبال تغییر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران که در جلسه ای بدون حضور نمایندگان دولت در هیات مدیره این شرکت انجام شده بود، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و سهام عدالت در دیگر جلسات هیات مدیره حضور پیدا نکرده اند و حال بنا بر اعلام روابط عمومی مخابرات، غیبت‌های آنها به 9 مورد رسیده است.

اعلام وضعیت شبکه ملی اطلاعات
معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات نیز در این مدت به ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت این شبکه پرداخت و گفت: بخش اختصاصی شبکه ملی اطلاعات، ارتباط دستگاه‌های اجرایی با زیرمجموعه است و این ارتباطات در کشور 80 درصد برقرار شده و دیگر مجموعه‌ها به دلیل مشکلات فنی متصل نشده‌اند.

علی‌اصغر انصاری در عین حال متذکر شد: تلاش این است که برخی از عقب‌افتادگی‌ها را در بخش ارتباطی و زیرساختی حل کنیم و در بخش ارتباطات پهن باند ثابت نیز اقدامات خوبی شده و قریب به 10 میلیون پورت پرسرعت ثابت داریم.

تور لشگرگردی پست
از دیگر اتفاقات هفته اخیر می توان برنامه شرکت پست برای بازدید خبرنگاران از ساختمان قدیمی و معروف پست تهران دانست که در قالب آن علاوه بر بازدید خبرنگاران از ساختمان شرکت پست در چهارراه لشگر، اطلاعاتی نیز درباره روند کار و خدماتی که در این اداره به مردم ارائه می شود منتشر شد.

در این بازدید اینگونه اعلام شد که ما از 138 سال پیش عضو اتحادیه جهانی پست هستیم و در واقع ایران یکی از 30 کشور اولی بود که به عضویت این اتحادیه درآمد اما متاسفانه طی این مدت موفق نشده‌ایم نقش و جایگاه خود را آن‌طور که باید حفظ کنیم. البته اکنون اقدامات گسترده ای در این شرکت صورت گرفته با وجود قابلیت‌هایی که در حوزه پست وجود داشته تاکنون فرصتی برای عرضه داشته‌های شرکت پست وجود نداشته است اما اکنون حرف ما آن است که ما را به چشم یک پست ناکارآمد قدیمی نبینید و این را در نظر بگیریم که شاید داشته‌های ما تاکنون دیده نشده است.

تکمیل فیلترینگ هوشمند تا پایان امسال
اما در این هفته میهمانانی از جمهوری آذربایجان نیز به وزارت ارتباطات آمده بودند که در قالب دیدار با آنها وزیر ارتباطات در جمع تعدادی از خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سوالات آنها پرداخت.

محمود واعظی در این صحبتها از پایان یافتن طرح فیلترینگ هوشمند تا پایان سال جاری خبر داده و اعلام کرد: برای اجرای این طرح هر مقدار بودجه لازم باشد تزریق خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همچنین در این هفته معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از اصلاح ساز و کار و فرایندهای خرید و استفاده از بسته‌های اینترنتی تلفن همراه برای مشترکان خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین