کد خبر: ۳۱۶۳۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
انتقال پایتخت نیازمند بودجه 30 سال کشور

معاون رئیس‌جمهور: شهرداری زمین‌های کن و سولقان را بلعیده‌ است/در صورت انتقال پایتخت، چند نفر تهران را ترک می‌کنند؟

تهران را نمی‌توانید با 20 سال پیش مقایسه کنید؛ چراکه از یک طرف تا کهریزک و از طرف دیگر تا اطراف کرج گسترده شده‌است و متاسفانه شاهدیم؛ زمین‌های کن و سولقان توسط شهرداری بلعیده می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
ابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) در پاسخ به این پرسش که آیا آمار مشخصی از مهاجرت روستاییان به شهرها دارید یا خیر، اظهار داشت: در سال 1335 ترکیب جمعیتی ایران، 68 درصد روستایی و 32 درصد شهری بوده و در حال حاضر ترکیب جمعیتی 28 درصد روستایی و 72 درصد شهری شده است، اما نمی‌توانیم؛ بگوییم همه روستاییان مهاجرت کرده‌اند، چراکه بعضی روستاها بزرگ و تبدیل به شهر شده‌اند. بنابراین همه کاهش جمعیت روستایی ناشی از مهاجرت نیست؛ اما تا حدی می‌توانیم این را بیان کنیم که امروز قریب به 60 الی 70درصد حاشیه‌نشین‌های شهرهای بزرگ، روستانشینانی هستند که مهاجرت کرده‌اند.

60 درصد کارتن خواب‌های شهرهای بزرگ روستاییان هستند

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود 60 درصد کارتن‌خواب‌های شهرهای بزرگ روستاییان هستند و این آماری است که شهرداری به ما داده‌است.

هزینه‌های مبارزه با حاشیه‌نشینی برای توسعه روستاها خرج شود

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه اهواز نیز 35 درصد حاشیه‌نشین دارد که این حاشیه‌نشینان هم روستاییان هستند، افزود: به نظر من امکان محاسبه هزینه‌های ناشی از حاشیه نشینی وجود ندارد؛ چراکه یکسری مسائل فرهنگی و اجتماعی در حاشیه ایجاد می‌شود که نمی‌توان خسارت آن را محاسبه کرد، بنابراین اگر همه هزینه‌هایی که برای مبارزه با حاشیه‌نشینی خرج می‌کنیم، برای عمران و توسعه روستاها هزینه کنیم، یقینا نظام سود برده‌است و روحیه نشاط در مردم افزایش پیدا خواهد کرد و ای کاش همه مسولان اجرایی ما این توجه را داشته باشند.

انتقال پایتخت نیازمند بودجه 30 سال کشور/اگر دولت یک دهم بودجه انتقال پایتخت را بدهد ...

رضوی همچنین به مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی و هزینه‌های ناشی از انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: مشکلات زیست‌محیطی، اجتماعی فرهنگی، مسائل اقتصادی و بیکاری ازجمله مشکلات حاشیه‌نشینی است. به جرات می‌گویم؛ اگر به جای هزینه انتقال پایتخت، دولت یک دهم هزینه انتقال آن را برای عمران و توسعه روستاها و شهرهای محروم هزینه کند، هم زودتر و منطقی‌تر جواب می‌دهد و هم کمتر از 5 سال به نتیجه مثبت خواهد رسید. اگر دولت به انتقال پایتخت فکر کند؛ وقت زیادی را هزینه می‌کند. از سوی دیگر طبق برآورد کارشناسان، بودجه 30 سال کشور لازم است تا انتقال پایتخت انجام شود.

در صورت انتقال پایتخت تنها 1/5 میلیون نفر تهران را ترک می‌کنند

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه طبق محاسبه کارشناسان در صورت انتقال پایتخت، حداکثر جمعیتی که تهران را تخلیه می‌کنند، یک و نیم میلیون نفر است، تصریح کرد: اگر برای روستاها و شهرهای محروم انگیزه ماندن و مهاجرت معکوس برای آنها ایجاد شود، با جرات می‌گویم؛ در طی برنامه ششم این موضوع قابل اجراست و نتیجه آن هم افزایش رشد اقتصادی کشور، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و کاهش آلودگی محیط زیست و مبارزه با حاشیه‌نشینی خواهد بود.

 شهرداری زمین‌های کن و سولقان را بلعیده است

وی اضافه کرد: از سال 1254 تاکنون حوزه شهری پاریس تغییر نکرده، اما تهران را نمی‌توانید با 20 سال پیش مقایسه کنید؛ چراکه از یک طرف تا کهریزک و از طرف دیگر تا اطراف کرج گسترده شده‌است و متاسفانه  شاهدیم؛  زمین‌های کن و سولقان توسط شهرداری بلعیده می‌شوند.
به‌جای یارانه نقدی بهتر بود در روستاها واحدهای اشتغالی ایجاد شود

رضوی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه مهاجرت مردم از روستاها را چگونه می‌توانید؛ حل و فصل کنید، گفت: ما بر این نظر هستیم که مردم روستا را باید ثروتمند کنیم، به طوریکه خودشان بهسازی را انجام دهند؛ ما نباید پول دولت را در روستاها خرج کنیم، بلکه ما باید سیاست حمایتی بگذاریم و در این سیاست حمایتی، نظارت کامل و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. معتقدیم؛ اگر به جای دادن یارانه نقدی به مردم، برای  روستائیان، واحدهای اشتغالی پایدار با سهام خودشان ایجاد می‌کردیم، بسیار بهتر بود.

با دولتی‌کردن اقتصاد مخالفیم

معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه به شدت با دولتی‌کردن اقتصاد کشور مخالفم، گفت: هرچه اقتصاد کشور بر پایه مردمی بودن بچرخد، سود است. مادامی که مردم حقوق‌بگیر داشته باشیم؛ مردمی که دولت نیازمندی‌های زندگی‌شان را تامین کند، این مردم در امر به معروف و نهی از منکر از دولت دچار مشکل هستند. یکی از عوامل بقای حکومت‌ها نظارت همگانی مردم است، نظارت همگانی مردم ما از طریق اصل هشتم قانون اساسی یعنی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به اینکه دولت در قانون اساسی به معنی همه ارکان نظام است نه قوه مجریه، بیان کرد: چون قوه مجریه یک باب جداگانه‌ای دارد. از پیغمبر اکرم سوال شد؛ آزادترین مردم چه کسی است، فرمودند؛ بی‌نیازترین مردم است. به همین خاطر هم هست که ایشان دست دو نفر را بوسیده‌اند؛ یکی دست حضرت زهرا و دیگری دست کارگر که خودش بی‌نیاز از دیگران، زندگی‌اش را می‌گذراند. امروز روستایی ما یک تاجر توانمند نیست و یکی از آموزش‌های فنی حرفه‌ای، آموزش بازرگانی به روستاییان است. اگر به آنها آموزش داده شود که به طور مثال یک گردشگری راه بیاندازد، پولی به دست خواهند آورد و دیگر درگیر جاده نخواهند بود.

نگاه به روستا باید تغییر کند

رضوی همچنین بر این موضوع  تاکید کرد که نگاه به روستا باید تغییر کند و مادامی که ما روستا را سکونتگاه بدانیم؛ نمی‌توانیم، حمایت قوی از روستا و روستایی داشته باشیم، اظهار داشت: قانون ما می گوید، روستا سکونتگاهی است که 20 خانوار یا 100 نفر تا جمعیت 3500 نفر در یک مکان زندگی می‌کنند. کمتر از این شرایط، آبادی و بیشتر از آن شهر است. اولین شرط توسعه روستا نگاه به روستا از منظر تولید است، همانطور که رهبری در اعلام سیاست‌های راهبردی برای برنامه ششم بیان کردند؛ روستا کانون تولید و ارزش آفرینی است که این یک تعریف مختصر و جامعی است.

تعریف روستا از دیدگاه دولت یازدهم ...

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری ادامه داد: تعریف ما از روستا این است که روستا واحدی تولیدی، فرهنگی، اجتماعی، سکونتی، فضایی و میراثی است. پس باید در ابتدا نگاه ما به تعریف روستا عوض شود، دوم اینکه قبول کنیم که روستا با روستای 50 سال پیش تفاوت کرده و قبول کنیم که روستایی هم مانند یک کارگر صنعتی یک سرمایه برای کشور است. سوم اینکه قبول کنیم که در روستا امکان ارزش افزوده بر محصولاتی است که در شهرها نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در دولت‌های نهم و دهم توسعه روستایی چه وضعیتی داشت؛ متوقف شد یا پیش رفت، گفت: من حقیقتا سعی می‌کنم که خیلی به گذشته نپردازم؛ آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه ما خودمان چه هستیم، دوم اینکه آنها شاید وسیله دفاع نداشته باشند، گرچه رونامه و خبرگزاری مدافع آنها در حال حاضر بیشتر از روزنامه و خبرگزاری‌های مدافع دولت است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
2
ماهيگري ياد بدهيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
اساسا انتقال مرکز اداری سیاسی کشور به منظور کاستن از جمعیت تهران نیست یا حداقل تنها هدف این نیست .ازطرف دیگر میتواند این انتقال برای دولت وملت بسیار سوداور هم باشد .یا دست کم هزینه سی سال بودجه کشور برای ان عنوان کردن وانرا نظر کارشناسی دانستن فراوان اغراق است. اصلا این کارشناسان بودجه کدام سال کشور را براورد کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
كشور ما تا كنون ٣٢ پايتخت عوض كرده و در گينس ركورد زده مگر تغيير يك پايتخت كار راحتى است بار مالي ان به دوش مردم است به جاي اىنكار از ساخت و سازهاى بي رويه كه توسط ارگانها در غرب و شرق تهران اوج يافت و زمينهايي كه به دوستانتان واگذار شد و شهرى و روستايي را به اىنجا كشاند خودداري كنيد خودتان اىن شهر را به اىن روز انداختيد هر جا ى ديگر هم برويد همين بلا را بر سرش مى اوريد و چند سال ديگر بايد تغيير دهيد كجاي دنيا اىنطور عمل مى كند تمركز زداىىى كنيد و اصلاح سياستها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین