کد خبر: ۳۱۶۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
در گفت وگو با سی.ان.ان؛

لاریجانی: «برجام» توافق خوبی است/امکان تغییر نگاه به آمریکا وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه خبری «سی ان ان» تاکید کرد: توافق هسته ای هرچند ممکن است کاستی هایی داشته باشد اما به طور کلی برجام حاصل از مذاکرات وین یک توافق خوب است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از شبکه سی.ان.ان، علی لاریجانی روز سه شنبه در گفت وگو با کریستن امان پور افزود: بطور کلی گمان می کنم که توافق هسته ای، توافقی خوب و قابل قبول است.
وی با بیان اینکه این جمع بندی(برجام) در مجلس و شورایعالی امنیت ملی در حال بررسی است ، افزود: باید زمان داد تا این بحث ها پخته شود و در نهایت به نتیجه برسد؛ اکنون نمی شود قضاوت روشنی داشت؛ باید در مسیر بحث، نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کرد و فکر می کنم در یک ماه آینده این بحث ها به نتیجه برسد.

** در کنگره می خواهند از شلنگ آتش نشانی آب بخورند
رئیس مجلس درخصوص مخالفت ها در کنگره آمریکا با توافق هسته ای گفت: برخی در کنگره آمریکا در این موضوع اغراق می کنند و می گویند این توافقنامه خیلی به نفع ایران است اما واقعیت ندارد؛ مثل این است که بخواهیم از شلنگ آتش نشانی آب بخوریم!
وی افزود: در این مذاکرات، آمریکا زورگویی کرد اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست به برخی از خواسته هایش برسد و آنها را در سند بگنجاند.
وی ادامه داد: تلقی ما این است که این می تواند آغازی باشد برای فهم درست تر از مسائلی که در سطح بین المللی و منطقه ای به صورت یک چالش در می آید و ضررهایی به همه می زند. لذا حل این مساله همیشه می تواند کمک کننده باشد.
لاریجانی در پاسخ به این پرسش که «آیا هنوز آمریکا را شیطان بزرگ می دانید»، با مهم شمردن تفسیر صحیح از رفتار گذشته برای حل مشکلات منطقه و بین المللی به نحو واقع بینانه و عاقلانه گفت: در این تردیدی نیست که رفتار گذشته آمریکا، مساله سازی و جنگ طلبی برای منطقه بود و خسارات زیادی را به وجود آورد؛ جنگ طلبی هایی که در دوره رئیس جمهوری قبلی آمریکا در منطقه ما ایجاد شد، چیزهای ساده ای نبود؛ حمله به افغانستان و عراق، جنگ 33 روزه که اسرائیل علیه مردم لبنان راه انداخت و پشتش به آمریکایی ها گرم بود.

** امکان تغییر نگاه به آمریکا وجود دارد
رئیس مجلس در ادامه به جنگ هشت ساله علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون اسناد و مدارکی از سوی مسئولان اطلاعاتی عراق منتشر شده که نشان می دهد آمریکایی ها صدام را در جنگ تشویق و پشتیبانی کردند؛ این روش ها سبب شد که نام شیطان بزرگ روی آمریکا گذاشته شود. بنابراین نگاه منفی مردم ایران به این رفتارها مساله ای طبیعی و درست است.
وی افزود: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که رویکرد واقع بینانه تری در قبال ایران در پیش بگیرد، امکان تغییر نگاه ها وجود دارد.

** بحران وسیع در منطقه در صورت عدم کمک ایران
لاریجانی درباره همکاری ایران و حزب الله با دولت سوریه در مواجهه با تروریستها نیز گفت: مسائل منطقه پیچیده است و باید نگاه عمیقی به آنها داشت؛ اگر ایران در سوریه برای مقابله با تروریستها کمک نمی کرد تردید نکنید جنگ به شکل دیگری درمی آمد و همه کشورهای همسایه از آن متضرر می شدند، ضمن آنکه بحران وسیع تری نیز به وجود می آمد؛ به طور نمونه جنگ طلبی در سوریه به ظهور داعش و جبهه النصره منجر شد.
وی افزود: در سوریه دو گروه تندرو و افراطی به عراق حملکه کرده و تا موصل پیش رفتند. این برنامه می توانست در همه جا تکرار شود؛ این حادثه کوچکی نبود، بنابراین ایران در منطقه نگاهی راهبردی و عمیق را دنبال و از پیشرفت تروریستها جلوگیری کرد.

** ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره سوریه نیز تاکید کرد: باید دولت وحدت ملی در سوریه ایجاد شود که همه بخش های اقلیت را دربر گیرد؛ اقلیت ها نیز حقوق خود را داشته باشند؛ این سازوکار دقیق تری می خواهد و ما آماده کمک برای رسیدن به این هدف هستیم.

** برخی کشورهای منطقه مشکلات داخلی خود را پشت ایران هراسی پنهان می کنند
وی در خصوص نگرانی ادعایی قانونگذاران آمریکایی و برخی کشورهای عربی از پیامدهای لغو تحریم های ایران نیز گفت: برخی کشورهای منطقه مشکلات داخلی خود را پشت سر ایران و ایران هراسی پنهان می کنند.
وی افزود: در 200 سال گذشته دیده نشده ایران به کشوری تجاوز و یا حمله کرده باشد اما ما از طرف کشورهای عربی هدف حمله قرار گرفته ایم؛ صدام وقتی به ایران حمله کرد بسیاری از کشورهای عربی به او کمک کردند. بنابراین ایران هیچ دلیلی ندارد که به کشورهای عربی حمله کند و سابقه تاریخی نیز چنین اقدامی را نشان نمی دهد.
لاریجانی با بیان اینکه معتقد به ترتیب های امنیتی با ثبات شامل روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با کشورهای منطقه هستیم، تصریح کرد: اگر این کشورها واقعا قبول دارند که می خواهند امنیت پایدار و ثبات سیاسی داشته باشند، می توانند وارد ترتیباتی شوند که از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی با هم کار کنیم.

** راهکار رهبر انقلاب برای حل مساله فلسطین
وی درخصوص مخالفت های رژیم صهیونیستی و شکاف در جامعه یهودیان آمریکا با توافق هسته ای و همچنین تکرار ادعای تلاش ایران برای نابودی اسرائیل نیز گفت: بحثی که درباره موضع ایران درخصوص یهود گفته می شود، کاملا غلط است؛ ما یهودیت را یک آئین خدایی می دانیم و برای حضرت موسی و تورات کتاب ایشان، احترام قائلیم و او را از پیامبران بزرگ می دانیم. در ایران نیز یهودی ها با اینکه تعدادشان بسیار اندک است اما یک نماینده در مجلس دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حقوق اقلیتها در ایران حفظ می شود، گفت: مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان از حقوق خود برخوردارند؛ ما نه تنها ضدیهود نیستیم بلکه احترام برای یهودیت قائلیم کما اینکه برای مسیحیت قائل هستیم.
وی افزود: «اگر در مورد اسرائیل ایرادی داریم، در این است که چرا مردم فلسطین را به کشورهای دیگر آواره می کنند تا آنها بروند با یک زندگی فقیرانه زندگی کنند؛ بعد از کشورهای دیگر یهودیها را بار بزنیم و ببریم در اسرائیل؟ و آن طور با خشونت با مسلمانان فلسطین عمل می کنند؟»
لاریجانی ادامه داد: «این یک واقعیت تلخ برای عصر حاضر است که به وضوح می بینند ملتی را از سرزمین خودشان بیرون و یک عده دیگر را از جاهای دیگر منتقل می کنند؛ این یک ظلم است و این اشکال به خود اسرائیل بر می گردد که به خاطر چنین تضادهایی، تحمل ندارد و ظرفیتی برای خودش نمی تواند تدارک ببیند. بنابراین آن را باید ریشه ای حل کرد.»
وی در پاسخ به این پرسش سفارشی و جهت دار مجری سی.ان.ان که «آیا حمله به اسرائیل برای ایران متصور است؟!» گفت: چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران پیشنهادی را مطرح کرد که به نظر من با اصول دموکراتیک در ساختار این جهان کاملا انطباق دارد. ایشان گفتند راه حل مساله فلسطین در این است که در میان همه کسانی که در فلسطین زندگی می کردند (یهودی، مسلمان و مسیحی) رفراندومی برگزار شود تا آنها سرنوشت خودشان را تشخیص دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «این راه حل اساسی مساله فلسطین و ایران به این پایبند است، افزود: «اگر واقعا کشورهای بزرگ بخواهند این مشکل را در منطقه حل کنند باید به یک ساختار دموکراتیک اعتقاد داشته باشند.»

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت نیز به سخنان لاریجانی در گفت وگو با سی.ان.ان اشاره کرد و نوشت: رئیس مجلس تاکید کرد که ایران و حزب الله هستند که به صورت مسئولانه در برابر تروریستها ایستاده و با این گروه ها مبارزه می کنند.
وی افزود: گر ایران در سوریه کمک نمی کرد که در آنجا تروریست ها جلوتر نیایند، تردید نکنید که سوریه بدتر از لیبی می شد.

** تروریست ها در کشورهای اشغال شده ظاهر شدند
وی ادامه داد: البته برخی کشورها در منطقه به تروریستها کمک کردند و برخی از کشورهای بزرگ نیز با تحلیل غلط به این تروریستها با عنوان مخالفان، کمک کردند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: از سال 2001 میلادی که افغانستان اشغال شد تاکنون، هر کشوری که اشغال شده، در بطن آن یک جریان تروریستی ظاهر شده است؛ مساله مهمتر آن است که ارزیابی از روند جریانات تروریستی نشان می دهد تروریستها از نظر کمی و کیفی، رشد کرده و سرزمین و امکانات تسلیحاتی پیدا کرده اند.
لاریجانی افزود: حال پرسش این است که آیا با این رفتارهای جنگ طلبانه می خواهیم خاورمیانه را تبدیل به یک دیگ جوشانی کنیم که هیچ مدیریتی نپذیرد؟ یا واقعاً همانطور که شعار می دهند، به دنبال این هستند که جریانات افراطی را از مسیر کار مدیریت منطقه کنار بگذارند؟
وی ادامه داد: فکر می کنم ایران و حزب الله نقش مسئولیت پذیری در منطقه داشته اند، کما اینکه در عراق مشاهده کردید اگر ایران به کمک دولت نمی آمد، اکنون مشخص نبود وضع این کشور چه می شد؛ لذا نگاه به مسائل منطقه ای باید عمیق تر شود.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس درخصوص مساله سوریه نیز گفت: معتقدیم مساله سوریه از ابتدا باید از طریق سیاسی حل شود اما برخی کشورها قبول نداشتند و تصور می کردند با جنگ طلبی می توانند مساله این کشور را پایان دهند.
وی با بیان اینکه این تئوری عقیم ماند، افزود: لذا امروز طرفداران راه حل سیاسی بیشتر شده اند و ما آماده ایم اگر کشورهای دیگر در استفاده از راه حل سیاسی صداقت دارند، مشارکت کنیم و دولتی براساس دموکراسی، رای اکثریت و دولت وحدت ملی روی کار بیاد که همه بخش های اقلیت را در بر بگیرد.

** اسرائیل در خاورمیانه 200 کلاهک هسته ای دارد
لاریجانی در ادامه درخصوص مساله اسرائیل نیز گفت: سالیان زیادی همه کشورهای عربی درباره این موضوع نگرانی داشته اند که دلیل آن به رفتار اسرائیل و تئوری آنها «از نهر تا بحر»، برمی گردد. ضمن آنکه درباره سرنوشت مردم فلسطین و اماکن مقدس آنجا نیز رفتار توهین آمیز و خلاف انسانیت دارند.
وی افزود: اکنون فقط اسرائیل در خاورمیانه سلاح های کشتار جمعی و بیش از 200 کلاهک هسته ای دارد و مرتب ناامنی ایجاد می کند.
وی با یادآوری اینکه اسرائیل در داخل سوریه با برخی گروه های تروریستی همکاری دارد و ما اطلاعات آن را نیز داریم، افزود: این رفتار ماجراجویانه در منطقه، مساله ای است که همه کشورهای اسلامی را نگران و تنفر ایجاد کرده است.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: «مساله اسرائیل، مساله یهودیت نیست؛ تئوری است که در حال مساله سازی در منطقه است و ماجراجویی هایی را به وجود می آورد.»

** علاقه ای به نگهداری افراد در زندان نداریم
رئیس قوه مقننه ایران در ادامه درباره اتهامات جیسون رضائیان و سرنوشت قضایی او نیز گفت: اطلاع دقیقی از پرونده رضائیان ندارم و باید از قوه قضائیه پرسید اما ما هیچ علاقه ای به اینکه افراد را در زندان نگه داریم، نداریم.
لاریجانی افزود: قوه قضائیه مستقل است و باید مساله را رسیدگی کند؛ البته به این نکته هم توجه کنید که تعداد زیادی ایرانی در آمریکا به جرم های مختلف و اتهامات عجیب و غریب، زندانی هستند و باید برای آنها فکری کرد و نگران بود.
وی ادامه داد: ما فکر می کنیم برای همه اینها باید تلاش کنیم که زندان کمتری تحمل کنند. اما درباره پرونده رضائیان نمی توانیم از منظر قوه مقننه چیزی را به قوه قضائیه تحمیل کنیم.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: باید پرونده او را دید؛ فکر می کنم عدالت، بالاتر از هر صنفی است؛ هر کسی در هر رشته ای که است باید در پیشگاه قانون علی السویه باشد اما تلاش های دیپلماتیک در این زمینه مناسب است.
چهارمین دور اجلاس رؤسای مجلس عضو اتحادیه بین المجالس جهان از نهم تا یازدهم شهریور با حضور 133 کشور با موضوع «صلح، دموکراسی و توسعه از نگاه مجلس» در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین