کد خبر: ۳۱۷۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

تاکید لاریجانی بر بررسی برجام در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس متن توافق هسته‌ای اخیر اگر ۵+۱ به تعهدات خود عمل نکند ، ایران نیز الزامی به اجرای تعهدات خود نمی‌بیند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی لاریجانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در جمع گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه های آمریکا حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس در مورد بررسی توافق هسته‌ای در مجلس ایران نیز گفت : بر اساس قانون اساسی این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است توافق را بررسی کند و در نهایت در مورد آن در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برداشت شخصی من این است که امریکایی‌ها در این مذاکرات زورگویی کرده‌اند ، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود .

لاریجانی افزود : معتقدیم که امریکایی‌ها در مورد زمانبندی طولانی برای رفع تحریم‌ها و برخی موارد دیگر زورگویی کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تماس با مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا در طول سفر به نیویورک گفت : در این سفر با نمایندگان کنگره دیداری نداشتم .

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی تاکید کرد : در سال های اخیر این موضوع حل شده است که صداهای جنگ طلبانه جز اینکه ناامنی یا مشکل ایجاد کند سود دیگری ندارد و هم اکنون امریکایی‌ها متوجه شده‌اند که سلاح و تهدید و تحریم‌های ظالمانه دیگر کارآیی ندارد .

لاریجانی در بخش دیگر سخنانش درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت : عربستانی‌ها برادران ما هستند و عربستان کشوری اسلامی و همسایه است اما ما به برخی رفتارهای آنها اعتراض داریم .

وی افزود : چه دلیلی دارد که اشغال یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور با بهانه واهی احتمال ایجاد مشکل و تهدید از سوی یمن برای عربستان انجام شود و این برای یمن غیرقابل فهم است .

لاریجانی گفت که سعودی‌ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حمایت از تروریست‌ها آسایش کل جهان را از بین می‌برد .

رئیس مجلس همچنین مبارزه با داعش و بقیه تروریست‌ها در سوریه، عراق و سایر کشورها را سیاست مورد حمایت ایران اعلام کرد و نفوذ ایران را در منطقه به دلیل حمایت از دموکراسی و احترام به رای ملت‌ها دانست .

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که مجددا در مورد فعالیت کمیسیون بررسی برجام در مجلس گفت : این کمیسیون از ابتدای تشکیل با رای مجلس انتخاب شد و به صورت مستمر مشغول فعالیت است و در نهایت گزارش خود را به مجلس خواهد داد و مجلس در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد .

وی افزود :‌ البته در مجلس در مورد این توافق‌نامه اختلاف نظر وجود دارد و اینجانب شخصا ً این سند را با وجود اشکالات آن قابل قبول می‌دانم .

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که این توافق را زمینه‌ساز ارتباط ایران و آمریکا می‌دانست نیز تصریح کرد : چنانچه رهبری معظم انقلاب تاکید کردند توافق هسته‌ای آزمونی برای آمریکاست و ما بر اساس میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری خواهیم کرد .

لاریجانی زمان طرح گزارش برجام در صحن مجلس را سه یا چهار هفته آینده اعلام کرد .

رئیس مجلس در ادامه در مورد بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران نیز گفت : آژانس توسط توافق می‌تواند نظارت داشته باشد اما طبیعی است که هیچ کشوری امکان بازدید و افشای اطلاعات محرمانه نظامی خود را نمی‌دهد و این خلاف امنیت ملی است .

وی تاکید کرد: ما به آنچه گاهی برخی سیاست‌مداران جنگ‌طلب آمریکا مطرح می کنند توجه داریم و اینکه برخی مقامات امریکا مدام تهدید می کنند برای پرستیژ آمریکا هم خوب نیست و ما می دانیم کسی که قصد جنگ دارد دائما تهدید توخالی نمی کند.

رئیس مجلس سیاست های امریکا در خلیج فارس را نادرست دانست و گفت : اگر امریکا به دنبال آرامش است چرا هر روز به اسرائیل و هم پیمانانش سلاح بیشتری می دهد و این منطقه را به انبار سلاح تبدیل می کند ؟

وی افزود :‌ آیا بهتر نبود به جای این موضوع سیاست خلع سلاح هسته ای در منطقه را دنبال می کرد ؟

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ایران از ابتدا در مورد سوریه به راه حل سیاسی معتقد بود گفت :‌ امروز همه متوجه شدند که با راه حل نظامی نه تنها مشکل حل نشد بلکه سبب ایجاد و تشکیل برخی گروه های تروریستی شد .

وی افزود : کسی نمی تواند در اتاق های بسته در مورد سوریه تصمیم بگیرد و باید مردم این کشور تصمیم بگیرند .

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : جریانات افراطی در عراق و سوریه نباید تعیین کننده باشند زیرا این افراد مخالف هر گونه فعالیت دموکراسی هستند و همه باید بدانند هیچ کس در خارج از سوریه نمی تواند برای مردم این کشور تصمیم گیری کند .

در این نشست مدیران و خبرنگاران رسانه های واشنگتن پست ، نیویورک تایمز ، وال استریت ژورنال ، آسوشیتد پرس ، بلومبرگ ، ایتارتاس ، المانیتور ، گاردین ، هافینگتن پست ، فرانس پرس ، النهار ، رویترز ، یو اس ای تودی ، فرانکفورت اَلگماینه ، جوش دیلی فوروارد و سی بی اس حضور داشتند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین