کد خبر: ۳۱۷۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خبر داد:

ورود بزرگترین هیأت علمی اروپایی به ایران/حضور مدیران فرهنگی اتریش در تهران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از ورود وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد کشور اتریش به همراه روسای 17 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی این کشور در روز جاری به کشور خبر داد و گفت: این بزرگترین هیأت علمی است که از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حسین سالار آملی اظهار کرد: امروز دوشنبه وزیر علوم،‌ تحقیقات و اقتصاد کشور اتریش به همراه روسای 17 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی وارد کشور ایران می‌شوند که این هیأت، بزرگترین هیئت علمی است که از کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شود.

وی در مورد برنامه‌های وزارت علوم در زمان حضور این هیئت علمی در کشور توضیح داد: از زمانی که این هیأت وارد ایران می‌شود هفت تفاهم نامه اصلی مابین طرفین به امضا می‌رسد که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها در سطح سیاست گذاری بین وزارت علوم و وزارت مربوطه و شش تفاهم‌نامه در سطح دانشگاه‌های ایران و اتریش است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل که با ایسنا گفت‌وگو کرده است، در ادامه از تبادل بورسیه بین دو کشور خبر داد و گفت: کشور ایران در نظر دارد تعدادی بورس به کشور اتریش اعطا کند و با توجه به اینکه رئیس دانشگاه وین، رئیس آکادمی طب سنتی اروپا در اتریش، مدیر عامل آژانس همکاری‌ بین‌المللی آموزشی و پژوهشی اتریش و غیره وارد ایران می‌شوند انتظار می‌رود از آنجایی که مدیر عامل آژانس همکاری‌های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی اتریش اعطای بورسیه را در این کشور برعهده دارد قرارداد تبادل صدها بورسیه بین طرفین منعقد شود و کشور اتریش نیز تعدادی بورسیه در اختیار ایران قرار دهد.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه این دیدار بنا بر مدل دانشگاه‌ با دانشگاه اجرا می‌شود، توضیح داد: سعی شده است در مدت حضور هیأت اتریشی در کشور، دانشگاه‌های هم سطح دو کشور با یکدیگر رایزنی کرده و در این راستا تفاهم نامه همکاری وین و تهران در روز چهارشنبه به امضا می‌رسد. سعی می‌شود از حضور این هیأت با توجه به سطح بالای فناوری آن و ارتباط خوب و مؤثری که بین دو کشور قرار دارد برای توسعه همکاری علمی در بالاترین سطح استفاده شود و مجمعی تشکیل شود که روسای دانشگاه‌های دو کشور یکسال در میان در کشورهای ایران و اتریش روند همکاری خود را ادامه دهند.

همچنین محمدرضا وصفی رایزن فرهنگی ایران در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پیرامون آنچه در سفر رییس جمهور اتریش در بخش علوم و فرهنگ و هنر تدارک شده و قرار است توسط هیات اتریشی در ایران و مذاکره با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد اظهار داشت: این هیات امروز عصر با هواپیمای اختصاصی به تهران می‌رسد و روز سه شنبه را به کار و آخر شب راهی اصفهان و چهارشنبه از آنجا به اتریش باز می‌گردند.

وصفی با بیان اینکه دست کم بیست و پنج مدیر فرهنگی و رییس دانشگاه در جمع این هئیت وجود دارد، ابراز داشت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش طی 40 روز گذشته تمام سعی و کوشش خود را به کار برد تا سفر رئیس جمهوری اتریش و هیات همراه در آنچه که مربوط به حوزه دانش و فرهنگ و هنر است با موفقیت همراه بوده و موجب برکت برای ایران باشد.

رایزن ایران در اتریش با تشکر از پیگیری‌های شایسته دکتر گشتر و پرفسور ریتر به منظور تدارک این مقدمات و نیز سفارت جمهور اسلامی ایران در اتریش تصریح کرد: در تهران فعالیت‌های و برنامه‌هایی برای این گروه در نظر گرفته شده و برخلاف آنچه متاسفانه در رسانه‌ها منعکس شده این هیئت اقتصادی و سیاسی محض نبوده بلکه کاروانی از مدیران فرهنگی و روسای دانشگاه های مهم است.

وی به برخی برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: تفاهم کتبی بین OAD اتریش (مرکز شبیه وظایف بین المللی DAD آلمان، در بخش تبادلات بین‌المللی و وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری، البته تاکنون بخش ایران در OAD فعال نبوده و در کمال شگفتی ایران و عراق و یمن در یک بسته قرار داشتند. از این رو مذاکرات مقدماتی و فشرده به منظور اعمال اصلاحات به عمل آمد. تفاهمنامه کتبی بین دانشگاه مونتان اتریش (دانشگاه تخصصی در بخش معدن و نفت ، با رتبه یازدهم بین المللی و دانشگاه تهران. البته اصلاحات متن هفته گذشته در سفر رئیس دانشگاه تهران به وین در هفته پیش صورت گرفته است.

این مسئول ایرانی تصریح کرد: بند سوم نشان می دهد: قرار است تفاهمنامه کتبی بین دانشگاه مونتان و دانشگاه امیرکبیر صورت گیرد، در ادامه تفاهمنامه کتبی بین دانشگاه مونتان و دانشگاه تبریز امضا می‌شود. قرار است تفاهمنامه کتبی بین پژوهشکده طب سنتی اتریش و دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران منعقد شود، ضمن اینکه تفاهمنامه کتبی بین موسسه آموزشی یوهان و دانشگاه علامه طباطبایی به امضا می‌رسد. تفاهم شفاهی و تنظیم جدول کاری به منظور فعال سازی تفاهم سال 1382 بین دانشگاه وین و دانشگاه تهران . تفاهم شفاهی و کاری بین دانشگاه هنر گراتس و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد می‌شود. قرار است در سفر هیئت اتریشی به ایران تفاهمنامه شفاهی و کاری بین پردیس هنر و معماری دانشگاه تهران و دانشگاه گراتس به منظور تبادل استاد  و دانشجو صورت گیرد.

وی در پایان گفت: در این همچنین بنا شده مذاکره و تفاهم شفاهی بین همسر ریاست جمهوری اتریش و هیات همراه ایشان با معاونت هنری وزارت ارشاد با حضور رئیس موزه‌های بین‌المللی اتریش و معاونت فرهنگی بانک مرکزی اتریش صورت گیرد. سرفصل‌های مباحث طرف اتریشی به اطلاع معاون فرهنگی وزیر ارشاد یعنی آقای مرادخانی رسیده است. در نهایت قرار است بین موزه‌های اتریش و موزه‌های معاصر تهران به منظور نمایش گنجینه‌ موزه در اروپا مذاکره و تفاهم شفاهی صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین