کد خبر: ۳۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

بازخوانی/ مناظره هسته‌ای جلیلی و ولایتی در سال 92+فیلم

اظهارات اخیر سعید جلیلی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای درباره توافق هسته ای واکنش های مختلفی را به دنبال داشت اما در این میان بد نیست بخشی از مناظره‌های سال 92 بین سعید جلیلی و علی اکبر ولایتی را مجددا بخوانید و ببینید.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر ولایتی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم با موضوع سیاست ضمن اعلام جزئیات کارشکنی در توافق هسته ای اش با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه، از شیوه فعلی مدیریت پرونده هسته ای ایران و فعالیت های سعید جلیلی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی انتقاد کرد.

ولایتی در مناظره خطاب به جلیلی گفت: دیپلماسی این نیست که انسان برود مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و در مصاحبه مطبوعاتی مطالب خود را بیان کند. دیپلماسی این نیست که ما در یک طرف بنشینیم و آنها در طرف مقابل بنشینند و ما حرف مشخصی را بزنیم بدون آن که اقدامات دیگری در خارج از آن انجام دهیم.



وی افزود: زمانی که هنوز به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در رابطه با مسئله هسته ای نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم توسط سفیر فرانسه از من دعوت کرد که به پاریس بروم و با آقای سارکوزی مذاکره کنم. بنده با آقای رئیس جمهور (احمدی نژاد) صحبت کردم و ایشان گفت که دعوت آقای سارکوزی را بپذیر و من به فرانسه رفتم.

ولایتی ادامه داد: با آقای سارکوزی یک ساعت ملاقات کردم و همان صحبتی که در رابطه با آقای لاریجانی گفتم ما با آقای سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم برای اینکه غنی سازی را متوقف نکنیم و یک چیز بینابین اتفاق بیفتد و مثلاً هشت هزار سانتریفیوژ ما به 4 تا 5 هزار سانتریفیوژ برسد. این موضوع را آقای سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لِوید که نفر دوم ایشان بود مذاکره کنیم و ظرف مدت یک هفته آقای لوید در رأس یک هیئت سیاسی و هسته ای به ایران بیاید و بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من می خواهم به کشور شما بیایم و ملت شما ملت بزرگی است و دست رهبر این ملت بزرگ را بفشارم.

ولایتی افزود: بنده این موضوع را به داخل کشور منتقل کردم و کار متوقف شد و نکته مهم این است که در همان زمانی که بنده با تاکید آقای رئیس جمهور فرانسه به آنجا رفتم قائم مقام وزارت امور خارجه ، کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به او گفت آن کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می کردید.

مشاور مقام معظم رهبری اضافه کرد: ما قرار گذاشته بودیم که نفر دوم فرانسه به ایران بیاید و قرارهای اولیه این بود که آنها پذیرفته بودند که سانتریفیوژها در مقیاس کمتر کار کنند و بحث کنیم تا به جایی برسیم تا از بن بست بیرون بیاییم و به شورای امنیت نرویم و هم غنی سازی را داشته باشیم و هم این که سانتریفیوژهای ما کار کنند و مسئله هسته ای حل شود و در عین حال مشکلات بین المللی پیدا نکنیم. متأسفانه در اینجا دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد بلکه زمانی که چنین حرفی به کاردار فرانسه در تهران زدند وزارت خارجه فرانسه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات تو با آقای سارکوزی لغو می شد. می شد از این امکانات استفاده کرد و غنی سازی را ادامه داد و این تحمیل ها را از طرف شورای امنیت بر کشور نداشت و وضعیت کشور را به این تحریم ها نرساند.

ولایتی افزود: در رابطه با روسیه نیز همین اتفاق افتاد و آقای پریماکف اینجا آمد و گفت اگر قول بدهید آقای پوتین به ایران بیاید و دست خالی برنگردد، آقای پوتین را به ایران می آورم. این قول را دادم و آقای پوتین آمدند، اما دو مرتبه در این کار تخریب ایجاد شد. این روند به معنی دیپلماسی هسته ای نیست و دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل 5+1 گفت غنی سازی 20 درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد:  آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید ،که به شهادت معاون امور خارجه که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم. وقتی طرف مقابل حاضر است چند قدم بردارد، باید ما هم انعطاف داشته باشیم و هنر دیپلماسی این است که از این فرصت ها استفاده کند و اصولگرایی به این معنی است که انعطاف پذیر هم باشد، نباید در داخل کشور طوری وانمود کنیم  که اصولگرا هستیم و انعطاف ناپذیرنباشیم ، ما مصالح ملی را در دیپلماسی باید به طور بهتر تأمین کنیم ، باید از دیپلماسی به نفع مصالح ملی استفاده کینم ، دیپلماسی فقط خشونت و سرسختی نشان دادن نیست.

ولایتی خطاب به جلیلی افزود: دیپلماسی به معنی تعامل و معامله است و با همه کشورها و انهایی  که مذاکره می کنیم باید بسیار خوب عمل کنیم و می شود در مذاکرات هسته ای بهتر از این عمل کرد و اگر این روند موفق بود این مشکلات پیش نمی آمد و وضع به اینجا نمی رسید.

جلیلی هم در واکنش ولایتی گفت: اگر همین نکته ای را که آخر اشاره کردید به نظرم خیلی خوب است. اگر اطلاعات دیگرتان مثل این اخبار سومی باشد که واویلاست، چون کاملا غلط هست. نوار گفت وگوهای آلماتی موجود است پیاده شده و خدمت آقا تقدیم شده است. اتفاقا همین گزارشی را که بر این مبنا نوشته بودید، ایشان نوشته بودند که ایشان از کجا دارد می گوید که این خلاف است.

جلیلی افزود: نکته دومی که وجود دارد، اتفاقا من برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گوید، ما بیاییم 20 درصد را در ازای دو تحریمی که بعدا می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند. سوال بنده این است که راجع به قضیه روسیه هم همین طور است.

وی ادامه داد: من برای اینکه در تاریخ بماند، می گویم. بله هم آقای سارکوزی و هم روسیه که بحث شد، شاهدید. پس از روسیه بحث و جلسه برگزار و قرار شد. خود بنده رفتم آنجا به آنها گفتیم. آنها همان چیزی را که دیگران می خواستند، می گفتند. آقای سارکوزی هم به شما همین را گفته بود. گفته بود شما بیایید متوقف کنید.

ولایتی حین سخنان جلیلی گفت: نه.

جلیلی ادامه داد: «لویت» نفر دوم فرانسه است؟ آقای لویت کارشناسی در الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟ این را که دنیا می شناسد.

ولایتی لابه لای سخنان جلیلی گفت: خیلی خوب ... .

جلیلی ادامه داد: بعد برای ما اینقدر افتخار باشد که آقای لویت یک کارشناس در الیزه می خواست بیاید ایران بعد نیامد، همه روند متوقف شد و به هم خورد. خودتان می دانید بعد از آن قضیه سه بار سارکوزی با آقای رییس جمهور تلفنی صحبت کرد و همین حرف ها همانجا مطرح شد. نکته‌ای که آقای قالیباف گفتند درست است. بحث این است که مابه ازای این چه بود؟ باید دید چه می خواهیم در بحث خود بگیریم. این بحث اساسی و مهم است. نباید اخبار را تکه تکه بگوییم و بعضی مبنای کاملا غلط.

وی گفت: آنچه شما درباره آلماتی گفتید، کاملا غلط است. نوار آلماتی موجود است و پیاده شده. اینجا به مردم‌مان عرض کنم. آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم می‌آییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. 25 کیلومتر و 100 کیلومتر هم همین طور. آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید 25 کیلومتر، خب 25 کیلومتر.

جلیلی این چه حرفی است. چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد 40 روز.

وی افزود: بعد خانم اشتون آمد در استانبول این را مطرح کرد. بعد ما می آییم این را کاری که آنها در آن گیر کردند و نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند که بروند در مراکز خود، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما این طور بیان شود؟ کاری که نماینده انگلیس آنجا واقعا نتوانست این جواب را بدهد. واقعا سوالم این است که اگر ما اینگونه در سیاست خارجی که حوزه جدی است، منافع و تهدید کشور است، این طور بخواهیم برخورد کنیم، حتما نمی توانیم.

جلیلی افزود: چه کسی می گوید ما در گفت وگوها فقط توانستیم اعلام موضع کنیم. چرا پنج سال است اینها، از سال 87 که گفت وگوهای مان شروع شد، فقط یک قطعنامه صادر کردند و دیگر نتواستند اجماع داشته باشند. از سال 87 اولش آمریکا شرط گذاشته بود که در صورتی به مذاکرات وارد می شود که ایران به قطعنامه ها عمل کند. ما اجرا نکردیم ولی آمریکا وارد شد. اینکه الان آمریکا دارد مرتب اقدامات یکجانبه انجام می دهد برای این است که از اقدامات چند جانبه ناامید شده و نتوانسته اجماع حاصل کند. حتی در همین چند کشور.

علی اکبر ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود در بخش نخست مناظره  گفت: جناب آقای جلیلی، بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها هم محکوم شدند.

وی افزود: آنچه که مردم می بینند این است که شما چند سال مسئول هسته ای هستید یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر شده است و فشارش بر مردم می آید.

ولایتی گفت: هنر دیپلماسی این است که شما حق هسته ای را حفظ کنید و در عین حال تحریمها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود.

وی افزود: در مطلبی که آقای قالیباف گفت باید بگویم بنده در اظهاراتی که اینجا گفتم و نوار آن موجود است گفتم هنر دیپلمات این است که این کار رزمندگان را نگذارد هدر برود و الا اگر رزمندگان کار خود را انجام دهند و دیپلمات نتواند از آن استفاده کند آن کار زمین می ماند که در اینجا قالیباف گفت: مردم باید خیری از دیپلمات ببینند.

منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین