کد خبر: ۳۲۰۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت:

هیات اقتصادی انگلیس دهم مهرماه به ایران می آید

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر هیات اقتصادی انگلیس به ایران در ١٠ مهرماه خبر داد گفت: انگلیس اعلام آمادگی کرد سهم ایران از میدان مشترک گازی رهوم را بعد از لغو تحریم ها بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، امیرحسین زمانی نیا پس از دیدار با آجای شارما کاردار انگلیس در تهران، با بیان اینکه برداشت نفت از میادین قدیمی، توسعه مخازن مشترک و ازدیاد برداشت، محورهای مورد مذاکره امروز بوده، درباره اینکه آیا به موضوع میدان رهوم و پرداخت سهم ایران از این میدان نیز پرداخته شده است، افزود: انگلیسی ها اعلام آمادگی کردند پس از لغو تحریم ها سهم ایران را از این میدان بپردازند.

به گزارش وزارت نفت، زمانی نیا با اشاره به اینکه اگر شرکتهای خارجی بخواهند با ایران همکاری کنند باید مشارکت معناداری با بخش خصوصی ایران داشته باشند، تاکید کرد: بخش خصوصی ایران با ١٠ سال گذشته تفاوتهای زیادی کرده از این رو هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران فعالیت کند باید به این موضوع توجه کند.

میدان گازی رهام یک میدان گازی فراساحل مشترک بین ایران و انگلیس است که در 400 کیلومتری شهر ابردین در آب های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.

قرارداد اکتشاف این میدان در سال 1973 منعقد شد در سال 1977 به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال 2006 به طول انجامید.

عملیات استخراج مشترک از این میدان از نوامبر 2010 و در پی تصویب تحریم های تصویبی اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران تا اکتبر 2014 متوقف شده بود.

از همان زمان، دولت انگلیس که دریافت گاز این میدان را برای کشورش حیاتی ارزیابی کرده بود، به دنبال راهکاری جهت مستثنی شدن استخراج گاز از این میدان از بندهای تحریم های اعمالی بود. در نهایت در دسامبر 2012 معاهده ای در جلسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد که به موجب آن، فعالیت بر روی این میدان از مفاد تحریم های یکجانبه علیه ایران معاف شد.

پس از آغاز برداشت از این میدان در دسامبر 2012 دولت انگلیس این میدان را تحت یک طرح مدیریتی موقت قرار داد که به موجب آن سهم ایران از درآمدهای حاصل از فروش گاز آن تا زمان لغو تحریم ها، در حسابی جداگانه بلوکه می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین