کد خبر: ۳۲۰۶۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳

نجفی: نمونه‌های پارچین را خودمان برداشتیم

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: ما به هیچ بازرسی از آژانس اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه‌برداری یا نظارت بر نمونه‌برداری‌ها را نداده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا نجفی با اعلام این مطلب به ایسنا در واکنش به گزارش رویترز مبنی بر این که نمونه‌های پارچین با حضور بازرسان آژانس گرفته شده است با تکذیب این خبر افزود: نمونه‌ها را خودمان برداشتیم. این جزو خطوط قرمز است و هیچ بازرسی حق ورود به یک سایت نظامی برای بازرسی را ندارد.

او ادامه داد: بازدید آمانو و معاونش هم یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود. آنان تجهیزاتی نداشتند، حتی گوشی تلفن و بازدیدشان چند دقیقه بیش‌تر طول نکشید. فقط در همین حد که ببینند آن‌جا هیچ چیز مشکوکی نیست و ادعاها در مورد آن‌جا کاملا غلط است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک‌شنبه در سفری یک روزه به تهران برای اولین‌بار در طول یک دهه گذشته از پارچین بازدید کرد که رویترز آن را یک حرکت نمادین از سوی آژانس توصیف کرده است.

یوکیا آمانو در بیانیه‌ای که امروز در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، تاکید کرد: پیش از بازدید ما از پارچین فعالیت‌های امنیتی آژانس در موقعیت‌های مشخص در پارچین انجام شد که شامل نمونه‌برداری‌های محیطی بود. این نمونه‌برداری‌ها دارای روندی پیچیده است.

او اضافه کرد:‌ در نتیجه سال‌ها تجربه‌ آژانس به نمایندگان ایران اجازه داد اقداماتی را در حمایت از فعالیت نظارتی آژانس انجام داده و این فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام شد که روند بازرسی آژانس به خطر نیفتد.

مدیرکل آژانس گفت: در مورد پارچین طرف ایرانی در روند نمونه‌برداری نقش‌آفرینی کرد. آژانس می‌تواند صداقت روند نمونه‌برداری و اعتبار نمونه‌ها که در مکان‌های مورد نظر آژانس در پارچین جمع‌آوری شد را تایید کند. این روند تحت نظارت و مسوولیت ما انجام شد. نمونه‌ها به وین برده می‌شود و توسط کارشناسان آژانس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آمانو گفت: در خلال سفرم به تهران از موقعیت‌های ویژه در سایت پارچین دیدار کردم که در گذشته بارها اعلام کرده بودم برای روشن کردن ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بسیار با اهمیت است.

وی افزود: روز یک‌شنبه من و ترو واریورانتا، معاونم داخل سایت پارچین شدیم. این اولین‌بار بود آژانس از این مکان بازدید می‌کرد. ما داخل ساختمانی شدیم که آژانس در گذشته تنها قادر بود از طریق ماهواره آن را مشاهده کند. در داخل ساختمان نشانه‌های فعالیت‌های جدیدی دیدیم اما تجهیزاتی در داخل ساختمان وجود نداشت. کارشناسان هم‌اکنون در حال بررسی اطلاعات هستند. ما همان‌طور که در نقشه راه پیش‌بینی شده گفت‌وگوهایی را در هفته آینده با ایران خواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین