کد خبر: ۳۲۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

اعتراف زاكانی درباره گزارش کمیسیون برجام

جنجال كميسيون برجام و پس‌لرزه‌هاي گزارشي كه صداي تعدادي از اعضاي كميسيون را بلند كرد و آنها را وادار كرد تا بيانيه‌اي خطاب به مردم بدهند همچنان ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهم‌ترين ايرادي كه اعضاي منتقد كميسيون برجام به گزارش اين كميسيون داشتند اين بود كه اين گزارش خارج از كميسيون تدوين شده است. غلامرضا تاجگردون حتي به صراحت گفته بود گزارش را اعضاي تيم مذاكره‌كننده قبلي نوشته‌اند.

به گزارش آفتاب، حالا مشخص شده كه حرف‌هاي منتقدان بيراه هم نبوده است و عليرضا زاكاني، رييس كميسيون برجام و يكي از منتقدان سرسخت برجام اعتراف كرده است كه تهيه گزارش برجام با نظر استادان دانشگاه انجام شد و نظر برخي از اساتيد دانشگاه‌هاي مهم كشور در آن گنجانده شده بود.

ديروز در حاشيه استيضاح وزير راه اتفاق جالبي رخ داد. در حالي كه عليرضا زاكاني در راهروي مجلس مشغول صحبت با برنامه گزارش هفتگي شبكه يك سيما بود و ادعاهايي را در مورد اعضاي منتقد كميسيون برجام مطرح مي‌كرد با حضور ناگهاني مسعود پزشكيان، عضو هيات رييسه كميسيون ناخواسته يك مناظره بين اين دو نفر شكل مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا عليرضا زاكاني، نماينده تهران در اين مناظره اظهار كرد: تهيه گزارش برجام با نظر استادان دانشگاه انجام شد و نظر برخي از اساتيد دانشگاه‌هاي مهم كشور در آن گنجانده شده بود. در حالي كه گزارش برخي كميته‌هاي كميسيون برجام يك ساختار منظم و درست نداشت، اما اين گزارش را با نظر نمايندگان عضو تدوين و در جلسه علني ارايه كرد. رييس كميسيون برجام افزود: ما در جلسات كميسيون فرصت ١٤ ساعته به تيم مذاكره‌كننده قبلي و ٢٤ ساعته به تيم مذاكره‌كننده فعلي داديم و ٦٥ سوال درباره برجام استخراج كرديم و نظرات اساتيد را در آن زمينه خواستيم و بر همين اساس گزارش نهايي خود را نيز تدوين كرديم.

 مسعود پزشكيان در پاسخ به اين صحبت‌ها گفت: در گزارش كميسيون برجام همه جوانب موضوع ديده نشده و به مردم گفته شده كه تحريم‌ها و ادامه روند فعلي چه تاثيري بر سياست‌هاي كشور دارد و موانعي كه در مسير فروش نفت، توسعه پارس جنوبي و استفاده از منابع كشور بر اثر تحريم‌ها ايجاد شده است در گزارش نهايي گنجانده نشده است. ضمن آنكه در نهايت با يك روش علمي و با بررسي نتايج و در نظر گرفتن همه جوانب موضوع گزارش خوانده شده در جلسه علني مجلس تدوين نگرديده و از آنجايي كه اين گزارش در كميسيون ويژه برجام روش مشخصي نداشت اين گزارش مستند نبود و به جاي آنكه بر پايه حقايق موجود در برجام و وضعيت حال و آينده كشور ناشي از تداوم وضع كنوني يا اجراي برجام باشد مبتني بر نظرات و ديدگاه‌هاي نويسندگان آن تدوين شده است.

 وي تاكيد كرد: قطعا برجام در مجلس به تصويب خواهد رسيد و مشكلات آن در سطوح بالاي نظام حل شده و كميسيون برجام نيز كارهايي را براي خود انجام مي‌دهد و فكر نمي‌كنم قرار باشد در مجلس رد شود كه در واكنش به اين اظهارنظرها زاكاني مدعي شد كه روز شنبه گزارش علمي كميته‌هاي كميسيون برجام را منتشر مي‌كند تا همه به آن بخندند.

وي با انتقاد از عملكرد هيات رييسه مجلس در عدم ارجاع طرح يك فوريتي اقدام متناسب دولت براي اجراي برجام گفت: ما هر چقدر در كميسيون برجام منتظر مانديم تا هيات رييسه اين طرح را به ما ارجاع دهد اين اتفاق نيفتاد و حتي به عنوان يك كميسيون فرعي هم ما را در جريان آن قرار ندادند ولي ما در گزارش پاياني خود همه تلاش‌مان را براي يك روش مستند و علمي انجام داديم. پزشكيان در ادامه اين مناظره تاكيد كرد: گزارش برجام فاقد آمار و ارقام درست و علمي بود. ضمن آنكه در مورد آمار و ارقام نمي‌شود راي‌گيري كرد و بگوييم آيا اعضاي كميسيون اين رقم و عدد را قبول دارند يا خير و چطور مي‌شود يك گزارش علمي را به راي بگذاريم و بگوييم راي‌گيري كنيم تا ميزان تورم يا اثرات اقتصادي تحريم‌ها يا اجراي برجام مشخص شود و آنچه كه ما مي‌گوييم علمي نيست همين روش و رويكرد است.

وي تاكيد كرد: آنچه خواست ما است همه‌جانبه‌گري در مورد گزارش كميسيون است يعني نقاط ضعف و قوت برجام به‌طور كامل ديده شود و نتايج اجراي آن نيز مشخص مي‌شود. درحالي كه در گزارش كميسيون اين موضوع ديده نشده بود. اما قطعا برجام مزايا و معايبي دارد كه معايب آن همان است كه برادران ما در كميسيون برجام عنوان كردند، اما سوال اين است كه مزاياي برجام چه مي‌شود و ادامه تحريم‌ها چه مسائلي را ايجاد مي‌كند. ما بايد توجه داشته باشيم اگر اين برجام را نپذيريم و راه فعلي ادامه پيدا كند چه هزينه‌اي براي ما خواهد داشت و صحبت اين است كه اين مباحث در قالب اعداد و ارقام تخصصي مي‌گنجد و با راي‌گيري مشخص نمي‌شود. زاكاني در پاسخ به اين صحبت‌ها گفت: آقاي پزشكيان مي‌خواهد همه مشكلات ايران و جهان را در يك كميسيون حل كند و خدمت ايشان در گذشته نيز گفتم فرمايشات ايشان بسيار عالي است اما مربوط به كميسيون برجام نيست.

 اما اين دوستان اصرارشان بر اين بود كه به متن برجام كاري نداشته باشيد و به مباحث پيراموني آن و اينكه تحريم‌ها چه تبعاتي براي ما دارد بپردازيم و آقاي تاجگردون در اين باره مي‌گفت به اثرات تحريم‌ها در گزارش خود بپردازيم و گزارشي را نيز در اين باره به ما داد كه من آن را شنبه منتشر خواهم كرد. همچنين كميته سياسي و آقاي بروجردي نيز نظري مشابه داشتند و معتقد بودند كه ما كار خلافي را انجام داده‌ايم و من آن گزارش را نيز منتشر مي‌كنم و برخي از اين گزارشات خنده‌دار است چرا كه هيچ نسبتي با برجام ندارد. در نهايت اين گفت‌وگوي حدود يك ساعته در مورد عملكرد كميسيون برجام و انتقادهاي برخي از اعضاي كميته‌هاي اين كميسيون با انتقاد به هيات رييسه مجلس از سوي زاكاني و تاكيد بر غيرعلمي و غير جامع بودن گزارش پاياني كميسيون برجام در جلسه علني از سوي مسعود پزشكيان خاتمه يافت. حال آنكه همه تاكيدات مسوولان، نامه علما و خواست رهبري كه توسط لاريجاني در جلسه غيرعلني روز يكشنبه مطرح و توسط رسايي افشا شد بر تعيين تكليف سريع برجام در مجلس و اجراي درست ساختار يافته و بر اساس قانون برنامه جامع اقدام مشترك است و بايد منتظر ماند و ديد سرانجام اين توافق تاريخي در مجلس چه مي‌شود.

منبع: اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین