کد خبر: ۳۲۴۰۸۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
هزینه‌های تاخیر اجرای "برجام" برای مردم

"برجام" از سد مجلس می‌گذرد؟/ آخرین تلاش دلواپسان برای رد "توافق هسته‌ای"

حالا "برجام" در ایران به فرجام خود نزدیک شده و امروز قرار است در مجلس تصمیم مهمی در این‌باره گرفته شود. گزارش‌ها نیز حاکی از تحرک و تلاش سخت دلواپسان علیه توافق هسته‌ای است. گفته شده که آنها سعی دارند از شیوه‌هایی مانند آبستراکسیون در جلسه امرز برای رد برجام استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- عده‌ای از همان زمان شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی، نسبت به روند و نحوه این مذاکرات منتقد بودند؛ آن‌ها خود را "دلواپس" نامیده و هرچه که از آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+5 می‌گذشت و به سمت توافق نزدیکتر می‌شدند، این گروه نیز بر شدت انتقادهای خود افزوده و در پاره‌ای از مواقع به توهین، تهمت و فحاشی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان روی آرودند. آن‌ها در هر صورت می‌خواستند که این مذاکرات به توافق منجر نشود اما برخلاف خواست آن‌ها، توافق حاصل شد و با استقبال مردم کشورمان و جهانیان هم مواجه شد.

به گزارش آفتاب، توافق هسته‌ای -برجام- مخالفانی در داخل و خارج از کشور داشت که در برابر موافقان، بسیار انگشت‌شمار اما صاحب‌‌ نفوذ و دارای تریبون‌های گسترده و به عبارتی دیگر صدا و هیاهوی‌شان از همه بلندتر است. دلواپسان در ایران از یک‌سو و جمهوری‌خواهان و نتانیاهو و عربستان در طرف دیگر، هرکاری که از دستشان برمی‌آمد تا الان برای شکست این توافق انجام دادند. جدال دوماهه جمهوری‌خواهان ناراضی از توافق با دموکرات‌ها در کنگره به ناکامی جمهوری‌‌خواهان منجر شد. نتانیاهو نیز گرچه همچنان علیه توافق هسته‌ای کارشکنی می‌کند، اما اخیراً به شبکه خبری سی. ان. ان گفته است: «توافق هسته‌ای به سرانجام رسیده است... از این پس باید مراقب ایران بود تا به تعهداتش عمل کند.» که به‌نظر می‌رسد از شکست این توافق ناامید شده است.

اما در ایران دلواپسان هنوز برای کارشکنی در اجرای توافق هسته‌ای -برجام- تلاش می‌کنند؛ یک روز تجمع و تحصن را‌ه‌ می‌اندازند و علیه دولت و تیم هسته‌ای شعار می‌دهند و از سوی دیگر در کمیسیون ویژه برجام با ارائه گزارش‌هایی جهت‌دار و جناحی سعی می‌کنند تا افکار عمومی را نسبت به این توافق بدبین کنند. با این حال، زمانی که کمیسیون برجام گزارش خود‌‌‌ را د‌‌‌ر صحن علنی مجلس مطرح کرد‌‌‌ با اعتراض ۵ نفر از اعضای این کمیسیون مواجه شد که در بیانیه‌ای این گزارش را یکطرفه خوانده و اعلام کردند که خارج از جلسات کمیسیون تهیه و تنظیم شده است. همچنین دو کمیسیون مجلس (کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون انرژی مجلس) اقدامات مثبتی را در راستای اجرای "برجام" از سوی دولت انجام دادند. آنطور که نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست اعلام کرد؛ طرحی با نام "طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" به هیات رئیسه تقدیم شد. حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز اعلام کرده بود که این کمیسیون طرح اجرای برجام را با "تغییر جزئی" در یکی از بندهای آن تصویب کرده و به هیات رئیسه مجلس ارسال کرده است.

حالا "برجام" در ایران به فرجام خود نزدیک شده و امروز قرار است در مجلس تصمیم مهمی در این‌باره گرفته شود. گزارش‌ها نیز حاکی از تحرک و تلاش سخت دلواپسان علیه توافق هسته‌ای است. گفته شده که آنها سعی دارند از شیوه‌هایی مانند آبستراکسیون در جلسه امروز برای رد برجام استفاده کنند. آبستراکسیون به‌معنی عدم حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در هنگام رأی‌گیری، در جهت از اکثریت‌افتادن جلسه علنی مجلس است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و دلسوزان کشور تاخیر در اجرای برجام را به ضرر کشور دانسته و نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. به‌گونه‌ای که آیت‌الله مکارم‌شیرازی در توصیه‌ای، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته بود «مساله برجام را بیش از این معطل نکنند و با فکر و تدبیر و تفسیر صحیح به دنبال رفع نقاط ضعف آن باشند.»  

 22 روز بررسی برجام در مجلس، 2500 میلیون دلار هزینه داشت

سیروس ناصری دیپلمات و عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان نیز در همین‌باره گفته است: «هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیاردها دلار سود عاید کشورهایی می‌کند که به‌خاطر عملکرد آنها در منطقه، شهید می‌دهیم. روزی ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است که با احتساب ٢٢ روز تاخیر تا الان ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ میلیون دلار می‌شود.» ناصری همچنین معتقد است: «همین مجلس هم که مخالفان تند در آن جایگاه محکمی دارند، رایی بر رد برجام نخواهد داشت. نمایندگانی که پر سر و صدا هستند از رأی گریزانند چون ثبت می‌شود و باید آثار عدم اجرای برجام را بپذیرند.»

5+1 منتظر رای مجلس ایران

همچنین پیشتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره جدول زمانی‌ اجرای توافق گفت: «منتظر تصمیم مجلس ایران هستیم. در صورت تائید توافق هسته‌ای در مجلس ایران، کمیسیون مشترک نظارت و اجرای برجام از همان روز اجرای توافق، آغاز به کار خواهد کرد.»

درخواست 17 نماینده برای توقف بررسی برجام 

در حالی که کارشناسان نسبت به تاخیر در اجرای برجام هشدار می‌دهند، ۱۷ نماینده عضو جبهه پایداری در اقدامی جالب و در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی "خواستار توقف بررسی برجام در مجلس تا زمان ارائه لایحه از سوی دولت شدند." البته، زاکانی رییس کمیسیون ویژه برجام در واکنش به انتقادها از تلاش دلواپسان برای رد برجام، گفته است: مجلس در مرحله پذیرش برجام به صورت مشروط است... امروز کسی دنبال رد برجام نیست البته ممکن است چند نماینده انگشت‌شماری بگویند که می‌خواهند برجام را رد کنند که در مقابل نیز چند نماینده انگشت شمار معتقدند برجام بدون هیچ شرط و شروطی باید تایید شود.

خوشبینی نسبت به تصویب برجام در مجلس

با این حال، بسیاری نسبت به تصویب این طرح در مجلس خوش‌بین هستند و همچون سخنگوی دولت که در آخرین نشست خبری خود نسبت به تصمیم تاریخی نمایندگان در مورد برجام در روز یکشنبه برای رفع تحریم‌ها ابراز امیدواری کرده بود، امیدوارند.
(برای مشاهده جدول در ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید)

طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام که یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود در صورت تصویب نهایی به دولت اجازه می‌دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه  توافق هسته‌ای -برجام- را اجرا کند.

منابع: 

-خبرگزاری ایرنا
-روزنامه آرمان
-خبرگزاری ایلنا
-خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
2
34
سالهاست که تعدادی از این نمایندگان مجلس با نام دفاع از حق این مردم و به بهانه ... در حالی که آنها تنها نگران منافع خود هستند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
2
21
خط قرمز مردم رد برجام است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
4
0
بنا نیست به خاطر ترس از مرگ خودکشی کنیم حالا این دولت و دولت مردان و دولت دوستان و وابستگان حزبی به دولت واقعا دلواپسند و نه الآن که از اول هم دلواپس بودند از کجا معلوم است که امروز دلواپسند به خاطر همین نوشته های شما و به خاطر امضاء آن 5 نفر که بر علیه گزارش بررسی مجلس اعلامیه دادند و بنا به گفته آقای بذر پاش حتی آن بیانیه را نخوانده بودند و فقط از ترس امضاء می کنند اما دلواپسان به زعم شما نه تنها خودکشی نمی کنند بلکه تمام قد در مقابل زیاده خواهی دشمن ایستاده و می ایستند و هرگز با دشمنی مثل آمریکا حاضر به مذاکره نشدند اما شما اینقدر ادامه دادید تا از طرف مقام معظم رهبری ممنوع شدید و دیگر حق مذاکره با دشمن جمهوری اسلامی را ندارید در مجلس هم هستند که امنیت ملی و اهداف بلند جمهوری اسلامی را به این وعده های توخالی عوض نمی کنند هستند مردان با غیرتی که تا آخرین نفس از اهداف جمهوری اسلامی دفاع جانانه می کنند مثل شهید همدانی و دیگر همرزمانش که امروز به خاطر دفاع از حرم زینب کبری (ع) و ملت مظلوم سوریه مقامت کرد تا به شهادت رسید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
3
بیشک این دلواپسان هستند که رد خواهند شد نه برجام٬ ولی همانطور که وقتی در انتخاات ریاست جمهوری ۹۲ مردم انها را از در بیرون کردند و ان گروه قدرت طلب... خود را به داخل کشاندند٬ باز هم دست از اعمال ضد منافع ملی و بسود منافع گروهی خود برنخواهند داشت و بکار خود ادامه خواهند داد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
1
9
نماینده هایی که از طرف مردم انتخاب نشده اند نمیتوانند مشکلات مردم را بفهمند. اقتصادی که مصرف کننده هایش.. در اثر کاهش تقاضا با رکودی مخرب مواجه است ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
1
0
شاید کار این به ظاهر نمایندگان که حرکتشان زیاد باب میل عامه مردم و دولت مردان نیست و حتی نظر برخی مراجع هم در مورد آنها هماهنگ نیستند درست باشد!!؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
2
اینها که نماینده مردم نیستن اینها دشمن مردم هستن که فقط به فکر منافع خودشان هستن نه فکر مردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین