کد خبر: ۳۲۵۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
پایان فرصت 90 روزه بررسی برجام؛

شمارش معکوس برای اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای امروز را "روزی مهم برای یک توافق تاریخی" خوانده که توافق هسته‌ای وارد مرحله اجرا می‌شود. باراک اوباما نیز طی بخشنامه‌ای، سازمان‌های دولتی را موظف خواهد کرد تا اقدامات مناسب برای آمادگی در اجرای تعهدات آمریکا در چارچوب برجام را آغاز کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- بعد از عبور توافق هسته‌ای -برجام- از سد کنگره آمریکا و مجلس ایران حالا همه منتظر مرحله اجرای آن هستند چرا که فرصت 90 روزه بررسی برجام در کشورهای طرف مذاکره به پایان رسیده است. فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای در همین‌ رابطه، امروز را "روزی مهم برای یک توافق تاریخی" خوانده که توافق هسته‌ای وارد مرحله اجرا می‌شود. 

به گزارش آفتاب، همچنین سام وربرگ، سخنگوی دفتر امور ایران در وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفته است که باراک اوباما در این روز طی بخشنامه‌ای، سازمان‌های دولتی را موظف خواهد کرد تا اقدامات مناسب برای آمادگی در اجرای تعهدات آمریکا در چارچوب برجام را آغاز کنند. سام وربرگ درباره اهمیت روز قبول اجرای توافق گفت که این روز آغاز مرحله اجرای برجام است و طرفین رسماً برای اجرای تعهدات خود آماده می‌شوند و ترتیبات لازم را اتخاذ می‌کنند.

بعد از تصویب برجام در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان، علی لاریجانی قانون اجرای برجام را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ابلاغ و روحانی نیز این قانون را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تا 15 اکتبر 2015 (23 مهر) همه اقدامات مندرج در نقشه راه، شفاف‌سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، تکمیل شد.

سیدعباس عراقچی هم در گفت‌وگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما گفته است: اتحادیه اروپا تمام تحریم‌های اقتصادی را لغو خواهد کرد و آمریکا نیز تحریم‌های مربوط به دستورات اجرایی رئیس‌جمهور را لغو کرده و اجرای تحریم‌های مربوط به کنگره را متوقف خواهد کرد.

عراقچی تصریح کرد: منتظر هستیم که این اقدامات توسط اروپا و آمریکا صورت بگیرد و اگر آن‌ها تحریم‌ها را قانوناً «لغو» و«متوقف» کنند بیانیه مشترکی توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی صادر خواهد شد و آن روز را به عنوان روز «تصویب» اعلام خواهند کرد.لغو تحریم‌ها دو مرحله دارد؛ مرحله اول به طور رسمی توسط شورای وزیران انجام خواهد شد و زیرساخت لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد اما اجرای آن در مرحله دوم رخ خواهد داد؛ مرحله‌ای که طرفین اقدامات خود را انجام داده و اجرای این «قانون لغو تحریم» روزی خواهد بود که به عنوان روز اجرایی شدن شناخته می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با اشاره به اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، گفت: ما یک‌سری اقدامات را در فردو، نطنز و اراک انجام خواهیم داد و آن‌ها نیز مشغول تهیه یک‌سری پیش‌نویس‌ها و دستورالعمل‌ها برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها و همچنین مکاتبات نامه‌های لازم در این زمینه خواهند شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز امروز با بیان اینکه با فضای پساتحریم فاصله زیادی نداریم تصریح کرد: ان‌شاء‌الله در سال 2015 روزهای پسا‌تحریم را خواهیم داشت و از تحریم عبور می‌کنیم که کار بزرگ ملت ایران و افتخار بزرگی برای آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین