کد خبر: ۳۲۶۲۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
تلگرام مختل شد یا فیلتر؟

چه کسی در تلگرام اختلال ایجاد کرده؟/از تکذیب نقش وزارت ارتباطات تا هشدار یک سایت نسبت به فیلترشدن تلگرام

اختلالات در تلگرام در حالی است که پیشتر یک سایت وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته ضمن هشدار نسبت به فیلترشدن تلگرام در ایران، نوشته بود: ...ضمن هشدار جدی به ...کاربران (به‌ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که اخیراً رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی تاکید کرده است که "دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید تسهیل شود"، حالا اخباری مبنی بر اختلال در یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی یعنی تلگرام، در ایران به گوش می‌رسد به‌گونه‌ای که برخی خبرها حاکی از فیلترشدن این نرم‌افزار در ایران است. 

به گزارش آفتاب، البته وزارت ارتباطات در واکنش به این اخبار اعلام کرده که اقدامی جهت فیلترشدن تلگرام از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته است.

اختلال یا فیلتر تلگرام در حالی است که پیشتر یک سایت وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته ضمن هشدار نسبت به فیلترشدن تلگرام در ایران، نوشته بود: گرداب ضمن هشدار جدی به ...کاربران (به‌ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل و فصل کنند.فراموش نکنیم که در توضیح کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای فیلترینگ وی‌چت آمده بود: «به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقض نموده و در عین حال این نرم‌افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم‌افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان‌دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده‌های آسیب‌دیده ناچار به فیلتر و مسدودسازی نرم‌افزار مذکور گردیده است.»

اما این اختلالات با اعتراض‌های مختلفی روبروه شده و برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. سایت خبرآنلاین در همین‌زمینه نوشته است: این در حالی است که کاربران در 24 ساعت گذشته (بیشتر) و در هفته اخیر (برخی کاربران) با اختلال هنگام اتصال به تلگرام و یا ارسال فایل مواجه بوده‌اند.جالب اینجاست که خبر درخواست ایران از تلگرام برای مانیتور کردن کاربران در سایت رسمی تلگرام دیده نمی‌شود و خبرها نقل قول از پاول دوروف مؤسس تلگرام است که تنها برخی سایت‌ها دست به انتشار آن زده‌اند.

به‌هرحال کاربران ایرانی که اخیراً با ایجاد کانال‌های مختلف، دست به توسعه فعالیت‌های خود زده‌اند با دیدن اختلال به فکر آلترناتیو جدید افتاده‌اند تا در اسرع وقت بتوانند مهاجرت سوم مجازی خود را آغاز کنند و اپلیکیشن جدید یا حتی قبلا استفاده شده‌ای (مانند واتس اپ که بیش از 900 میلیون کاربر در جهان دارد) را برای ارتباطات خود انتخاب کنند.اینکه آیا می‌شود تلگرام را در نسخه‌های مختلف موبایل و دسکتاپ و روی پورت‌های عادی مانند 80 و 8080 فیلتر کرد نیز بحثی است فنی که شاید هنوز به توانایی آن دست نیافته‌اند و مردم فعلاً به طرق مختلف می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

5 نکته مهم درباره شایعه فیلترینگ تلگرام

سایت عصر ایران نیز در همین‌باره نوشته است: روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره فیلترینگ تلگرام در رسانه‌ها منتشر شد. عده‌ای خبر از آغاز فیلترینگ تلگرام دادند و گروهی گفتند که تنها یک اختلال ساده است که به زودی برطرف می‌شود. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: فارغ از ماجرای دیروز، مدت‌هاست که بحث فیلترشدن تلگرام، در جامعه با نگرانی دنبال می‌شود و برخی پیش‌بینی‌های تأییدنشده، مدعی فیلترینگ آن حداکثر تا بهمن‌ماه هستند.در این‌باره، نکات زیر قابل توجه و تأمل جدی هستند: حدود 20 میلیون ایرانی کاربر تلگرام هستند. اگر قائل به مردمسالاری باشیم - که قاعدتا باید باشیم - همین تعداد اعضا، رفراندومی است مبنی بر اینکه مردم ایران، خواهان برقراری این وسیله ارتباطی هستند و هرگونه اقدامی خلاف این خواسته، بی هیچ تعارفی، اقدام علیه اکثریت و جمهوریت به شمار می‌رود. در شرایطی که رئیس‌جمهور رسماً و صراحتاً و همسو با مردم می‌گوید که دسترسی مردم باید به شبکه‌های اجتماعی تسهیل شود، ایجاد اختلال در شبکه‌های مذکور و پرطرفدارترین آنها یعنی تلگرام، هرگز حاوی پیام مناسبی برای مردم نیست.

این سایت با اشاره به اینکه "قبل از تلگرام، اپلیکیشن‌های دیگری مانند وی‌چت و وایبر، فیلتر یا دچار کندی تعمدی شدند که از این اقدام چند نتیجه حاصل شد"، افزوده است: میلیون‌ها نفر روی گوشی‌های خود فیلترشکن نصب کردند و بدین ترتیب دسترسی‌شان به سایت‌های ممنوع، تسهیل شد. این در حالی است که اگر وی‌چت فیلتر نمی‌شد، اساساً نیازی به نصب فیلترشکن احساس نمی‌کردند. اتفاق دوم این بود که مردم از بین اپلیکیشن‌های متعدد موجود، یکی دیگر را برگزیدند و ارتباطات خود را در جایی دیگر دنبال کردند.مردم به واسطه فیلترینگ، ناراحت و بدبین شدند و رسانه‌های خارجی نیز توانستند سوژه‌ای برای تبلیغات ضدایرانی‌شان بیابند. این سوژه را هم نه ضد انقلاب و اپوزیسیون که خود مسئولان در اختیار آنها قرار دادند.بنابراین با توجه به سه پیامد فوق، می‌بینیم که تجربه‌های قبلی فیلترینگ، نه تنها نفعی نداشت که سراسر زیان و خسران بود؛ هم برای مردم و هم برای نظام.

عصرایران می‌نویسد: تلگرام چه فیلتر شود و چه نشود، درگرفتن این بحث بین مردم که می‌خواهند آن را فیلتر کنند چون میلیون‌ها نفر عضو آن شده‌اند، نشانه خطرناکی است که باید مسئولانی که واقعاً دلسوز نظام و کشور هستند، به آن توجه ویژه داشته باشند که چرا این گزاره جا افتاده است - یا می‌خواهد جا بیفتد - که در جمهوری اسلامی نمی‌خواهند مردم در تعامل و پیوند با یکدیگر باشند؟ مگر جز این است که اصل نظام جمهوری اسلامی و بقای آن، با همین پیوندهای مردمی محقق شده است؟البته می‌توان این بحث را که مختصر اشارتی به آن شد، اساساً نادیده گرفت یا با شعار و توجیه و حتی متهم‌سازی، آن را منکوب کرد ولی فراموش نکنیم که هیچ‌کدام از این گزینه‌ها، از سر دلسوزی حکیمانه و درمان درد نیست. در جمهوری اسلامی ایران، «آزادی بیان» به عنوان یک اصل بدیهی از حقوق ملت، همواره مورد تأکید است. مروری بر کتب مرجع حقوقی در این‌باره به یادمان می‌آورد که یکی از اصول مرتبط با آزادی بیان، «آزادی وسیله بیان» است. یعنی مردم همان‌گونه که حق دارند آزادی بیان داشته باشند، این حق را هم دارند که وسیله ارتباطی خود را انتخاب کنند و محروم‌کردن مردم از حق آزادی وسیله بیان، نقض اصل آزادی بیان محسوب می‌شود.امید که مسئولان، با تدبیر و دوراندیشی بیشتری به موضوع بنگرند و سر به سر مردم نگذارند.

تلگرام مختل شد یا فیلتر؟

خبرگزاری ایسنا هم با اشاره به اینکه "موضوع فیلترینگ نرم‌افزار «تلگرام» که از مدت‌ها پیش بارها مطرح شده بود، به نظر می‌رسد این‌بار وارد فاز جدی‌تری شده باشد."، می‌نویسد: از ساعات پایانی سه‌شنبه، مدیران تلگرام در قالب یک پیام توئیتری، از ممانعت مسئولان ایرانی برای ادامه فعالیت این نرم‌افزار خبر دادند و اینگونه مدعی شدند که این نرم‌افزار در ایران فیلتر شده است.

با گذشت ساعاتی از انتشار این توئیت، اگرچه کاربران تلگرام در ایران با اختلالات زیادی مواجه شده‌اند اما کماکان فعالیت این اپلیکیشن به سختی، ادامه دارد؛ البته در این‌باره، روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز توضیحاتی به ایسنا ارائه و تاکید کرده است که از سوی این وزارتخانه اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام صورت نگرفته است.

محمدرضا فرنقی‌زاد - مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات - در پاسخ به این سوال که «آیا از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای که مسئولیت فیلتر کردن سایت‌های غیرمجاز را برعهده دارد نامه‌ای در این رابطه به وزارت ارتباطات و بطور مشخص به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده است؟»، گفت: تاکنون نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.

البته اختلالات تلگرام در ایران برای بار اول نیست که رخ داده و پیش از این نیز بارها این موضوع تجربه شده است ولی معمولاً هر بار از سوی شرکت تلگرام توئیتی منتشر شده و توضیحاتی درباره دلایل این اتفاقات داده می‌شد. پیش‌تر در اغلب موارد، نقص فنی دلیل اختلالات این نرم‌افزار عنوان می‌شد اما این‌بار بطور مشخص از عبارت «فیلتر شدن» استفاده شده است؛ ادعایی که البته روابط عمومی وزارت ارتباطات، صورت‌گرفتنِ آن از سوی این وزارتخانه را رد می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
36
معلوم نیست از این همه فیلترینگ چه نتیجه‌ای به دست اومده که همچنان بر این سیاست تاکید دارند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
23
اینها چون جواب و راه حلی برای این مسئله ندارند به نظر خودشون راحتترین کار ممکن را انجام میدهند و آن پاک کردن صورت مسئله هست ولی به خاطر نگاه ..که دارند غافل از این هستند که در عصر حاضر سرعت پیشرفت تکنولوژی و نفوذ اون به اندازه‌ای هست که با این اقدامات نمیشه جلوی اون رو گرفت . امروز یک اپلیکیشن رو مسدود کنی فردا یکی دیگه تولید میشه پیشرفته تر .هر چه قدر در فیلتر کردن پیشرفت کنی فیلتر شکن ها هم پیشرفته تر میشند .
محسن
|
-
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
15
1
تلگرام چی هست که فیلتر شده مال چی .ممنون اطلاع رسانی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
فکر کنم تلگرام برای ویرایش عکس های کهنه وقدیمی باشه حتی میشه اونهارو رنگی کرد. یعنی دور هم بودن اینقدر ترسناکه؟ بابا ...
فريبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
خوب اين همه منفي براي چيه. شايد اين app رو نداره و اطلاعاتي در موردش نداره. در هر صورت با يه جستجو كردن در اينترنت كلي اطلاعات به دست مياريم.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
1
3
کنترل داره میشه خطوط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
4
نهادهای موازی... همه کاره اند
محمد
|
Saudi Arabia
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
1
9
به جاي اين كارابياين باوركنندكه مردم خودشون عقل وشعوردارند،ايناهمان مردمي هستندكه موقع انتخابات مي شوند مردم فهيم وآگاه ،پس چطور نمي تونند وسيله ارتباطيشون روانتخاب كنند!!!!!!!!!!!!
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
2
1
ما مردم تلگرام رو دوست داریم به هیچ کسی هم مربوط نیست...دقت بشه گفتم مردم...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین