کد خبر: ۳۲۹۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
مسیری که روحانی ترسیم کرده به استقلال و عزت کشور منتهی خواهد شد

تغییر کلیدواژه تندروها برای هجمه به دولت روحانی/میرلوحی: می‌خواهند به‌اسم «نفوذ» برجام را بکوبند/تعامل با جهان مطالبه مردم است

کلیدواژه تندروها برای هجمه به دولت روحانی تغییر کرده و این عده تلاش می‌کنند این‌بار با کلیدواژه «نفوذ» عرصه را بر دولت و حامیانش تنگ کنند. این در حالی است که در دو سال گذشته دولت تدبیر و امید با کلیدواژه‌هایی چون «فتنه»، «سازشکاری» و همچنین«اسلام آمریکایی» مورد هجمه تندروها قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در همین باره سیدمحمود میرلوحی معاون پارلمانی و حقوقی وزیر کشور در دولت اصلاحات معتقد است: «تعریف عده‌ای از مساله استقلال به شکلی است که گویا ایران باید با همه قدرت‌های بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنین نباشد استقلال کشور دچار صدمه و آسیب می‌شود. این گروه خاص همچنین آزادی را به معنای بی‌بندباری تعریف می‌کند و تلاش می‌کند بدینوسیله آزادی را محدود کند».

به گزارش آفتاب، در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

در شرایط کنونی برخی با کلیدواژه «نفوذ» درصدد فشار به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و همچنین تاثیرگذاری بر فضای انتخابات مجلس هستند. به نظر شما استراتژی این عده چیست و به چه اهدافی می‌اندیشند؟

شعار انقلاب مردم در سال۵۷ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. در نتیجه این چهار رکن مهم و تاثیرگذار همواره باید در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرد. نمی‌توان اجازه داد برخی این چهار رکن مهم و حیاتی انقلاب اسلامی را از هم جدا کنند. جریان اصلاحات همواره تلاش کرده به این چهار رکن اساسی نگاهی هماهنگ و تکمیل‌کننده داشته باشد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان این چهار رکن را از هم جدا نمی‌دانند و به صورت تک بعدی به مساله نگاه نمی‌کنند. با این وجود یک جریان خاص سیاسی تلاش می‌کند برخی مفاهیم مانند ایرانی بودن و همچنین جمهوریت را در مقابل اسلام قرار بدهد. تعریف این عده از مساله استقلال به شکلی است که گویا ایران باید با همه قدرت‌های بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنین نباشد استقلال کشور دچار صدمه و آسیب می‌شود. این گروه خاص همچنین آزادی را به معنای بی‌بندباری تعریف می‌کند و تلاش می‌کند بدینوسیله آزادی را محدود کند. منظور مقام معظم رهبری از بیان واژه «نفوذ» استقلال ایران در تمامی مسائل خود بود و اینکه قدرت‌های بیگانه هیچ حق مداخله‌گرانه در سیاست‌های داخلی ایران ندارند. اینکه عده‌ای با سوءبرداشت از سخنان معظم‌له تلاش کنند حامیان دولت را تحت فشار قرار دهند مساله‌ای ناثواب است و برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب تلقی می‌شود. ملت ایران برای توسعه و رفاه خود باید روی پای خود بایستد و به هیچ یک از قدرت‌های شرق و غرب باج ندهد. حضرت امام(ره) همواره روی این اصل اساسی تاکید می‌کردند و خواستار عزت و سربلندی ایرانیان بودند. در نتیجه اگر کسی به شکلی واژه اسقلال را تعریف کند که نتیجه آن تنش و جنگ با کشورهای جهان باشد برخلاف منویات حضرت امام (ره) و قانون اساسی رفتار کرده است. همچنین اگر کسی گمان کند در شرایط کنونی که توافق هسته‌ای صورت گرفته، ایران اجازه خواهد داد قدرت‌های غربی در سرنوشت کشور دخالت کند اشتباه بزرگی انجام داده است. مسائل داخلی و تعیین سرنوشت مردم خط قرمز بزرگی است که هیچ قدرتی قادر نخواهد بود به آن خدشه وارد کند. آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور کشور بیشتر از همه نسبت به این مساله حساسیت خواهد داشت. در نتیجه این‌گونه جو‌سازی‌ها با اهداف سیاسی و جناحی و برای فشار به دولت آقای روحانی طراحی شده است. مسیری که آقای روحانی برای دولت خود ترسیم کرده بدون شک به استقلال و عزت واقعی کشور منتهی خواهد شد. موفقیت در برجام یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اقدامات دولت آقای روحانی است که در تاریخ ماندگار خواهد شد. کسانی که تلاش می‌کنند این دستاورد بزرگ دولت را به مساله ضد منافع ملی تبدیل کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که تعامل و توافق با کشورهای جهان مطالبه مردم بوده و به همین دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ از آقای روحانی حمایت کردند. متاسفانه عده‌ای می‌خواهند به اسم‌«نفوذ» بر سر برجام بکوبند.

در نشست اخیر وین، ایران و آمریکا درباره موضوعی به‌جز پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. آیا این مذاکرات نویدبخش آینده بهتری بین ایران و آمریکا خواهد بود؟آیا زمان بازنگری در رابطه ایران و آمریکا فرانرسیده است؟

رهبری بارها عنوان کرده‌اند که رفتار آمریکا در مساله برجام تعیین‌کننده رابطه آینده ایران و آمریکا خواهد بود. در نتیجه اگر آمریکا تلاش کند در اجرای برجام اعتماد ایران را دوباره جلب کند این مساله می‌تواند نقطه آغاز فردایی بهتر برای رابطه ایران و آمریکا باشد. حضرت امام (ره) نیز بارها اعلام کردند قهر ما با آمریکا ابدی نخواهد بود و مادامی که آمریکا دست از تکبر و روحیه مستکبرانه خود بردارد ما با آنها رابطه برقرار خواهیم کرد. به نظر من در شرایط فعلی مصلحت کشور و مردم این است که تنش با آمریکا مدیریت شود و در صورت امکان از این تنش کاسته شود. این در حالی است که برخی منتقدان دولت به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند به آتش بین ایران وآمریکا دامن بزنند و اجازه ندهند منافع ایران بیشتر در عرصه بین‌المللی تامین شود. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب با برجام موافقت کرده است این عده به نقطه پیش از برجام رسیده و با اصل برجام هم مخالفت می‌کنند. دولت آقای روحانی از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه سیاست خارجی برخودار است و این مساله می‌تواند فرصتی تاریخی برای ایران به شمار بیاید که مناسبات جدیدی را با کشورهای جهان پایه‌ریزی کند. هرچه تنش ایران با آمریکا و اروپا بیشتر شود به سود اسرائیل است و این کشور از این وضعیت سود می‌برد. بدون شک مساله برجام می‌تواند نقطه آغازی برای برطرف کردن مشکلات بین ایران و آمریکا باشد. نباید اجازه داد دنیا علیه ما متحد شود. آقای احمدی‌نژاد معتقد بود تحریم‌ها «کاغذپاره» هستند و قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ ارزش و اعتباری ندارد. با این وجود همه ما مشاهده کردیم که همین کاغذپاره‌ها چه مشکلاتی را به وجود آورد و هزینه بسیار زیادی برای رفع تحریم‌ها پرداخت شد. در دنیای امروز اقتصاد ایالات متحده آمریکا ۲۵درصد از مناسبات اقتصادی دنیا را در اختیار دارد و این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در مسائل اقتصادی در عرصه بین‌المللی ایفا می‌کند. ظاهرا آقای احمدی‌نژاد فراموش کرده بود که باید با سیاست‌های علمی و عقلانی به مقابله با این سیاست‌ها رفت. بنده به کسانی که به دنبال بهانه‌جویی درباره برجام هستند توصیه می‌کنم که منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی نکنند و اجازه ندهند حب نفس بر آنها غلبه کند و همه‌چیز را به صورت سیاه وسفید ببینند. موفقیت ایران در مساله برجام سبب تنش بین آمریکا و اسرائیل شده است. همین مساله نشانه خوبی برای حقانیت سیاست خارجی دولت آقای روحانی است. هنر آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایران این بوده که تنش‌ها را به تعامل تبدیل کرده است. هرچه تنش بین ایران و کشورهای جهان کاهش پیدا کند به سود ایران است و مانع از سوءاستفاده‌های بین‌المللی مانند پروژه «ایرانی‌هراسی» به مدیریت اسرائیل می‌شود. متاسفانه برخی با واژه‌سازی به دنبال هجمه و تخریب علیه دولت هستند. آقای احمدی‌نژاد با برخی اقدامات خود مانع از تحقق یک گفتمان دوطرفه و سازنده بین جامعه مدنی و دولت شد. با این وجود در شرایط کنونی زمینه برای آقای روحانی برای بهبود رابطه جامعه مدنی با دولت فراهم شده و دولت می‌تواند با اعتماد به نخبگان جامعه طرحی نو در زمینه رابطه با کشورهای جهان و به‌ویژه آمریکا دراندازد.

مساله مهم درباره برجام چگونگی تفسیر و ترجمه این توافق برای افکار عمومی است. این در حالی است که برخی تلاش می‌کنند تفسیری ضد منافع ملی از برجام نزد افکار عمومی ارائه دهند. به نظر شما خطر تفسیر نامناسب برجام را تهدید نمی‌کند؟

برجام یک «بده و بستان» سیاسی بین ایران و قدرت‌های غربی بوده است. همان‌طور که آقای روحانی نیز تاکید کردند ما در مساله برجام سه گل به حریف زدیم و دو گل دریافت کردیم. به نظر من تعبیر آقای روحانی در این زمینه بسیار صحیح و کارشناسانه بوده است. این در حالی است که دستاوردهای ایران به مراتب از کشورهای غربی بیشتر بوده است. توافق هسته‌ای برگ جدیدی را پیش روی ملت ایران در عرصه بین‌المللی گشوده است و در شرایط کنونی ایران را به یکی از کانون‌های مهم تصمیم‌گیری در عرصه بین‌المللی تبدیل کرده است. در نتیجه دولت آقای روحانی باید از این فرصت تاریخی برای عبور از موانع پیش روی کشور نهایت استفاده را ببرد. برجام تاکنون تامین‌کننده منافع ملی ما بوده و گامی بزرگ در جهت حضور قدرتمند ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود. بهبود روابط خارجی ما می‌تواند جهش بزرگی در جهت حل مسائل اقتصادی در عرصه بین‌المللی باشد. اگر آقای روحانی معتقد است ما در مساله برجام دو گل از رقیب دریافت کرده‌ایم منظور ایشان این نیست که این دوگل را دولت تدبیر و امید دریافت کرده یا اینکه سیاست‌های دولت دلیل دریافت این دو گل بوده است. این دو گل را کسانی دریافت کردند که در هشت سال دولت احمدی‌نژاد بر طبل تنش و ناسازگاری با کشورهای جهان کوبیدند. در نتیجه در شرایط کنونی بعضا بلندگوهای بزرگ به دست افرادی افتاده که خود عامل اصلی این نابسامانی‌ها هستند. اگر احمدی‌نژاد سیاست تنش‌زدایی دولت اصلاحات را در عرصه بین‌المللی دنبال می‌کرد چه بسا کشور هیچ هزینه اضافی پرداخت نمی‌کرد. متاسفانه صداوسیما برای تحلیل مساله برجام از افرادی استفاده می‌کند که در هشت سال گذشته نیز تریبون‌های مهم را در اختیار داشتند. این عده باید این نکته را در نظر داشته باشند که بیش از اندازه و بیش از ظرفیتشان در سال‌های گذشته سخن گفته‌اند و در شرایط کنونی باید عرصه را به افراد دلسوز و متعهد بدهند.

موفقیت دولت آقای روحانی در مساله برجام چه تاثیری بر فضای انتخابات مجلس به سود اصلاح‌طلبان به عنوان جریان حامی آقای روحانی خواهد گذاشت؟

اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ با تصمیمی مسئولانه و مدبرانه از آقای روحانی حمایت کردند. این وضعیت در شرایط کنونی نیز وجود دارد و اصلاح‌طلبان تا زمانی که آقای روحانی برای برطرف کردن مشکلات داخلی و خارجی تلاش کند از ایشان حمایت خواهند کرد. اصلاح‌طلبان و آقای روحانی باید با عملکرد مثبت و دوراندیشانه خود از بازگشت کشور به وضعیت گذشته جلوگیری کنند. اصلاح‌طلبان یک اتحاد و ائتلاف نانوشته با دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات مردم بسته‌اند و تا زمانی که این هدف وجود داشته باشد این اتحاد و ائتلاف باقی خواهد ماند. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از دولت آقای روحانی سهم‌خواهی نکردند و برای انتخابات مجلس نیز هیچ توقع اضافی از آقای روحانی نخواهند داشت. در نتیجه اصلاح‌طلبان هیچ بده و بستان انتخاباتی با دولت آقای روحانی نخواهند داشت. به نظر من پرونده سال۹۲ با انتخابات سال۹۴ تکمیل خواهد شد. اگر اصلاح‌طلبان عجله و طمع کنند و از آقای روحانی مطالبات بیجا و غیرممکن داشته باشند آسیب زیادی به همه و از جمله آینده جریان اصلاحات خواهد رسید. در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان به یک انسجام نهایی رسیده‌اند که امیدواریم این انسجام تا آخرین روز انتخابات باقی بماند. بی‌شک محور نگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم همکاری، گذشت، فداکاری و در نظر گرفتن منافع ملی است. در شرایط کنونی یک هدف و احساس مسئولیت مشترک در میان اصلاح‌طلبان به وجود آمده است. امروز دامنه برنامه‌ریزی جریان اصلاحات بسیار گسترده است. انتخابات ۹۲ تجربه خوبی برای اصلاح‌طلبان بود که منافع ملی بر منافع جناحی و منافع جناحی بر منافع فردی ترجیح داده شد تا با رسیدن به وحدت یک سخن مشترک در میان اصلاح‌طلبان گفته شود. متاسفانه برخی جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند انسجام اصلاح‌طلبان را با مشکل مواجه کنند تا با این روش خودشان پیروز قطعی انتخابات باشند. این پراکندگی که در میان اصولگرایان وجود دارد امکان انسجام آنها را به حداقل رسانده است، به همین دلیل آنها در تلاشند تا برای رقبای خود چنین شرایطی را به وجود بیاورند. با این وجود ارزیابی ما این است که انسجام درونی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر تقویت شده است.

منبع:‌آرمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین