کد خبر: ۳۳۰۴۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
کشور فرصت دوران طلایی وفور درآمدهای نفتی را از دست داد

سئوالی که هنوز کسی پاسخ نداد؛ ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد کجا هزینه شد؟

معاون اول رییس جمهوری در اشاره به عملکرد نادرست اقتصادی دولت پیشین تصریح کرد: متاسفانه کشور فرصت دوران طلایی وفور درآمدهای نفتی را از دست داد و این سوال همچنان باقی است که ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور در چه محلی هزینه شد و چه سرنوشتی پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری عصر امروز -چهارشنبه- در ملاقات جمعی از روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با اشاره به شرایط پیچیده اقتصادی کشور در مقطع فعلی اظهار داشت: در این مقطع برای حل چالش‌های مختلف پیش رو نظیر بیکاری جوانان تحصیلکرده که از سرمایه‌های اصلی کشور هستند، نیازمند رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم.

وی با تاکید براینکه جوانان موتور محرک اصلی رشد اقتصادی و توسعه کشور هستند و باید برای اشتغال و ازدواج آن‌ها به طور جدی برنامه ریزی شود، خاطر نشان کرد: امروز بخش قابل توجهی از مردم کشور با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و دولت در تلاش است تا در جهت افزایش رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم گام بردارد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: با توجه به مجموعه شرایط و مشکلات کشور، رسیدن به رشد اقتصادی بالا به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده و در کنار آن برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور نیازمند سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف هستیم.

جهانگیری با یادآوری اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور امروز با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند و برخی نیز با رکود مواجه شده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه کشور فرصت دوران طلایی وفور درآمدهای نفتی را از دست داد و این سوال همچنان باقی است که ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور در سالهای گذشته در چه محلی هزینه شد و چه سرنوشتی پیدا کرد.

به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، وی با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات کشور و عبور از شرایط دشوار و رسیدن به توسعه و پیشرفت راهی جز توسعه روابط و مناسبات بین المللی وجود ندارد، تصریح کرد: اینکه عده‌ای دائما می‌گویند که این دولت برای حل مشکلات فقط چشم به خارج از کشور دوخته است، قضاوتی غیرمنصفانه است چرا که مطالعات دقیق بیانگر آن است که وضعیت دشواری که بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی کشور با آن مواجه هستند به دو عامل بستگی دارد که عامل نخست موضوعات مختلف داخلی نظیر نحوه مدیریت است و موضوع دیگر به مسائل پیرامونی و بین المللی مربوط است؛ بدین معنا که بنگاه‌های صنعتی برای موفقیت نیازمند وجود و بسط روابط و تعاملات مطلوب و سازنده با جهان هستند که در این زمینه نقش سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی بسیار کلیدی است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه امروز کشور نیازمند رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی بالا است، گفت: برای دستیابی به این مهم، باید تعامل خوب و موثری با دنیا داشته باشیم زیرا هیچ کشوری در دنیا نتوانسته به تنهایی و بدون تعامل مناسب با جهان، به رشد اقتصادی بالا و توسعه دست پیدا کند.

دکتر جهانگیری از روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خواست که تمرکز خود را بر نیازهای اصلی کشور معطوف کنند و گفت: ماموریت اصلی شما این است که خواسته‌ها و نیاز‌های اساسی کشور از قبیل جذب منابع خارجی و انتقال تکنولوژی‌های نوین به کشور را از طرف‌های خارجی مطالبه کنید و در جهت رفع نیاز‌ها و اولویت‌های اصلی کشور گام بردارید.

وی نظام اداری کشور را فاقد کارآمدی لازم برای توسعه کشور توصیف کرد و با تاکید براینکه نظام اداری حتما باید متحول شود، گفت: با این حال باید راهکارهایی پیدا کنیم که در چارچوب نظام اداری فعلی بتوانیم در جهت توسعه کشور گام برداریم.

جهانگیری با اشاره به شکل گیری توافق هسته‌ای و آغاز دوران پساتحریم، ضرورت استفادهٔ بهینه از این فرصت را مورد تاکید قرار داد و گفت: توافق هسته‌ای کار بزرگی بود که انجام شد و از این پس نقش سفرا در ایجاد تعامل هرچه بیشتر با جهان و همکاری‌های اقتصادی نقشی پراهمیت و حیاتی است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: خوشبختانه با وجود برخی مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای، اما نظرسنجی‌های معتبر نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آحاد جامعه و افکار عمومی با توافق هسته‌ای و برجام موافقت دارند و از این موضوع خرسند هستند و این مخالفت‌ها نتوانسته هیچ تغییری در نظر اکثریت جامعه که با برجام موافق هستند ایجاد کند و به مخالفین آن تبدیل کند.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: فقط در بخش نفت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در زمینهٔ نفت و گاز آمادهٔ سرمایه گذاری است و در زمینه‌های دیگر نظیر راه و شهرسازی و صنایع نیز طرح‌های متعددی وجود دارد که برای اجرای آن‌ها نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
5
17
انچه مسلم است سر سفره مردم نرفته .
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
3
جاده کرمانشاه سنندج سال هاست بهش بودجه اختصاص میدن
بیشتر آنرا میل میکنند و کمی هم به خاطر رضای بنده اش خرج جاده میکنند
البته دولت جدید با سرعت بیشتری کار رو ادامه میده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین