کد خبر: ۳۳۱۴۸۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
دهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی

بابک زنجانی حکم توقیف اموال بانک مسکن را رو کرد/ فقط ۱۷ روز وقت دارید و با کسی هم شوخی ندارم

وی خاطرنشان کرد: گفتیم اگر این کار را بکنید مجبوریم حکم توقیف بگیریم و در همین راستا حکمی از محاکم خارجی گرفتم و از وکیلم خواهش می‌کنم حکم یک میلیاردی محکومیت بانک مسکن را به این بانک ابلاغ کند و فقط 17 روز مهلت دارند. من نه با کسی بازی می‌کنم و نه شوخی دارم.
آفتاب‌‌نیوز : متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی طبق روال گذشته حدود ساعت 8 با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* دو خواهر متهم ردیف اول پرونده ساعت 8:20 وارد دادگاه انقلاب شدند.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی به همراه دیگر وکلای این پرونده ساعت 8:25 وارد دادگاه انقلاب شدند.

* بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده ساعت 8:50 وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شد.

* ساعت 9:05 جلسه دادگاه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به طور رسمی آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه مواد 353، 354 و 358 قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد و سپس از متهم ردیف اول خواست برای ارائه ادامه دفاعیاتش در جایگاه قرار گیرد.

بابک زنجانی در بخشی از دفاعیات خود با اشاره به وام 15 یورویی شیخ حشر گفت: قرار شد این فرد را معرفی کنم و در خصوص این که این وجوه را دریافت کردم یا خیر توضیح دهم. باید بگویم که در تجارت افراد با اعتبار یکدیگر با هم کار می‌کنند و اینگونه نیست که برای یک مساله‌ای هزار بار چیزی را امضاء کنند، حتی الان ممکن است من تلفن را بردارم و صحبتی کنم و میلیون‌ها و میلیاردها تومان پول جا به جا شود.

وی ادامه داد: اگر اینگونه نبود که وزارت نفت یک میلیارد و 400 میلیون یورو را به حساب من واریز نمی‌کرد. این آقا آدم بزرگی است و نمی‌توانم به وی بگویم بیاید و در دادگاه حاضر شود و جواب بدهد؛ زیرا که وی آدم سیاسی و بزرگی است، اما می‌توانم دو کار را انجام دهم. شاید وی از پولش بگذرد اما حاضر نیست وارد حاشیه شود.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: اول این که می‌توانم با او هماهنگ کنم شخصی مورد اعتماد از سوی دادگاه با او جلسه داشته باشد و تمام سئوالات مورد نظر دادگاه را پاسخ دهد. دوم این که می‌توانم این هماهنگی را انجام دهم و به صورت غیرعلنی و در ساعت مشخص ارتباط ویدئو کنفرانسی با این شخص برقرار شود و تمام سئوالات شما را پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: مبلغ 6 و نیم میلیون یورو و معادل 67 میلیارد تومان به بانک مسکن به صورت دستی که شرح آن را قبلا گفتم پرداخت کردم و قرار شد بانک مسکن طی چند روز آن را عودت دهد.

وی ادامه داد: شرکت‌های من در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل بودند، اما دقیقا تاریخ روزی که به کیش رفتم و پول را از شعبه ونوس کیش پرداخت کردم مشخص است. اگر کسی بخواهد ملک و املاک بگیرد برای این کار عجله نمی‌کند.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد: در آن ماجرا بازپرس پرونده بانک مسکن آقای «پ» بود و به آنها مهلت داده بود تا روز شنبه پول را بازگردانند، در غیر این صورت بازداشت می‌شوند. همچنین در کیفرخواست آقایان عنوان کردند که این 67 میلیارد را به صورت دستی گرفتند و این پول مربوط به رییس بین‌المللی بانک بوده است.

وی با بیان اینکه این ادعای مسئولان بانک مسکن درست نیست گفت: جای خوشحالی دارد که اعتراف کردید 67 میلیارد بدهکارید. قبل از پرداخت این وجه بابت فروش گازوئیل به صندوق ایران و عربستان تعدادی سفته به مبلغ 41 میلیارد و 700 میلیون تومان به بانک مسکن دادم و آقایان 28 میلیارد تومان به من دادند. بعد از پرداخت 67 میلیارد، بعد از 4 سال بانک مسکن که این وجه را وجه شخصی عنوان کرده موضوع را پیگیری کرد و با توجه به محرز بودن این‌ها را بر عهده گرفتند.

بابک زنجانی با بیان اینکه بارها نامه نگاری کردم تا پولم را پس بگیرم گفت: این نامه نگاری‌ها آنقدر زیاد بود که حاضر شدم جای پول اموال ملکی از آنها بگیرم. آقایان تعدادی ملک را معرفی کردند که صاحب ملک نامه‌ای داده مبنی بر این که بانک حاضر است اموال را 67 میلیون تومان به من بدهد، اما متوجه شدم ملکی را در شهرک غرب به فرد دیگری واگذار کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گفتیم اگر این کار را بکنید مجبوریم حکم توقیف بگیریم و در همین راستا حکمی از محاکم خارجی گرفتم و از وکیلم خواهش می‌کنم حکم یک میلیاردی محکومیت بانک مسکن را به این بانک ابلاغ کند و فقط 17 روز مهلت دارند. من نه با کسی بازی می‌کنم و نه شوخی دارم.

بابک زنجانی ادامه داد: جمعا 91 و نیم میلیون یورو کارت به بانک مسکن داده‌ام و بانک مسکن از این تعداد 48 میلیون یورو استفاده کرده و در مورد الباقی چون پول نداشت کارت‌ها را به من بازگرداند؛ لذا در این خصوص با هم تسویه هستیم و مطالبه‌ای از هم نداریم. در رابطه با نصب دستگاه کارت‌های اعتباری که مدعی شده بودند که بابت آن 16 میلیون تومان پول دریافت کرده‌ام باید بگویم اگر فکر می کنید این 16 میلیون خیلی برایتان سخت است آن را بر می‌گردانم.

وی خاطرنشان کرد: وکیل بانک مسکن مدعی شد که بابک زنجانی پاسخ تلفن مسئولان بانک را نمی داده، این حرف کذب محض است؛ زیرا من دنبال پولم بودم و چگونه می‌شود جواب تلفن را ندهم. در کیفرخواست نیز بارها به ارتباط سوئیفتی بین بانک مالزی و بانک مسکن اشاره شده است. وکیل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت هایش مدعی شد که مصوبه وزرای وقت یکی از دلایل اعتماد بانک مسکن به بابک زنجانی بود. باید بگویم این مساله نیز نادرست است؛ زیرا مصوبه در تاریخ تیر ماه 91 صادر شده، اما کارکرد بانک مسکن مربوط به قبل از این تاریخ است و اصلا به این مساله ربطی ندارد.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: اینکه گفته شد به خاطر 60 درصد سهم بانک ملت در بانک مالزی، بانک مسکن حاضر به همکاری با من شد نیز دروغ است؛ زیرا وقتی بانک مسکن می خواست با من فعالیت داشته باشد از بانک مرکزی استعلام گرفت و بانک مرکزی اجازه کار محدود به او داد. بانک مسکن یک میلیارد یورو از من پول سپرده گرفته و روی حساب سپرده من برگه مسدودی داده و اعلام کرده بودند که یک میلیارد یورو از حساب وی نزد این بانک مسدود است که این برگه را در روزهای آخر از بانک ملت گرفته و به شما دادم.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: این مبلغ ماهها نزد بانک مسکن موجود بود اما بعد از تحریم اعتراض می‌کنند که چون تحریم شدیم شما منشاء ندارید. در حالی که بانک مسکن با این پول رتبه ارزی خود را افزایش داد و حتی یادم است در روزنامه ها نیز این مطلب را بیان کردند که بانک مسکن یکی از بانک هایی است که رتبه ارزی خود را افزایش داده است.

این متهم با اشاره به ادعای وکیل بانک مسکن مبنی بر اینکه بابک زنجانی جواب تماس های آن‌ها را نمی داده گفت: آن‌ها مدعی شدند که من تلفن ها را پاسخ نداده و حواله ها سر وقت واریز نمی شد و در این راستا نارضایتی هایی پیش آمده، حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر نارضایتی داشتید چرا در تاریخ 91/6/5 دستور افتتاح حساب در بانک مالزی را دادید؟

وی خاطرنشان کرد: مسئولان بانک ملت در حساب یوان چین، لیر ترکیه و یورو خود حدود 100 میلیون یورو پول نزد بانک مالزی واریز کردند و به دلیل اینکه من از آن‌ها 65 و نیم میلیون یورو طلبکار بودم به بانک مالزی دستور دادم تا سقف 65 و نیم میلیون یورو از این مبلغ به بانک مسکن پرداخت کند.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اگر می خواستم کلاه شان را بردارم همه 100 میلیون یورو را بر می داشتم گفت:‌ اگر درست توجه کنید می بینید که هیچ حسابی با هم نداریم؛ زیرا 65 و نیم میلیون یورو در حساب بانک مسکن در مالزی وجود دارد و من هم 65 و نیم میلیون یورو از شما می‌خواهم.

بابک زنجانی اظهار کرد: من از شما ملکی نمی‌خواهم؛ زیرا شما آن املاک را فروخته‌اید. مثلا ملک شهرک غرب را به آقای «ث» داده اید و سه ملک دیگر را در اختیار یک از ارگان‌ها و یکی دیگر را در اختیار آقای «م» گذاشته اید. من چگونه می توانم به دنبال املاکم بروم و آن‌ها را به نفت بدهم. یکی دیگر از املاکی که به من معرفی کردید ملک امیرآباد است، ملک امیرآباد ملکی است که بانک تجارت نیز از آن طلبکار است.

وی ادامه داد: من خواستار بازگرداندن پولم از سوی مسئولان بانک هستم. آن‌ها مدعی شدند به رغم واریز 442 میلیارد ین ژاپن بابت تامین اجتماعی به حساب این بانک آن‌ها حساب ین ژاپن نداشتند. باید بگویم که بانک مسکن از طریق پیام 999 درخواست گشایش حساب کرده و حساب افتتاح و ابلاغ شد که نامه آن هم موجود است.

وی گفت: مگر می‌شود پول را بدون حساب به کسی داد. اگر مسئولان بانک مسکن ناراضی بودند وجه را عودت می دادند. وقتی شما وجه را دریافت و آن را قبول کردید و تاییده آن را به سازمان تامین اجتماعی دادید باید پاسخگوی مشتری باشید. شما که نمی توانید پول را از حساب فردی بردارید و بگویید چون تحریم شده ایم دیگر نمی توانیم آن را پس بدهیم. بانک مالزی در تاریخ دی ماه 91 تحریم و به مدت 15 روز بعد سوئیفت آن قطع می‌شود، در حالی که دستور بانک مسکن برای پرداخت پول 21 فروردین سال 92 بوده است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه چون سوئیفت قطع بود پیام را به صورت ایمیلی فرستاده بودند مدعی شد: گفتند این وجه را به بانک میتسوبیشی ژاپن ارسال کنیم، از طرف دیگر حساب بانک مسکن در آن زمان در بانک میتسوبیشی ژاپن قابل استفاده نبود و این درخواست ها فقط یک نمایش بود. باید بگویم که بانک مسکن این روزها دست پیش گرفته و شکایت بی منطقی را مطرح کرده و می خواهد از این طریق از دیون خود نسبت به شرکت sct و تامین اجتماعی شانه خالی کند. ما به دنبال ضرر رساندن به بانک مسکن نیستیم و بارها اعلام کرده ایم وجه یک میلیارد یورویی سپرده را به من بازگردانند، من آن را قبول می کنم.

بابک زنجانی ادامه داد: از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی چک های خود را می خواهد و مبلغ 4 میلیارد یورو مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که از حساب برداشته شده است، در حالیکه تامین اجتماعی به من چیزی نداده که بخواهم به آن بدهکار باشم. بانک مسکن 4 میلیارد یورو را به کسی ندهد و آن را به من بازگرداند تا من نیز چک های این آقایان را بدهم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: اگر بانک مسکن در موعد مقرر اقدام نکند تامین اجتماعی با شکایت خود مبلغ 4 میلیارد یورو را از بانک مسکن وصول خواهد کرد و یک میلیارد نیز باید از سوی این بانک به شرکت sct پرداخت شود.

وی با ارائه پیشنهادی ادامه داد: پیشنهاد من این است تفاهم نامه سه جانبه بین بانک مسکن، سازمان تامین اجتماعی و من منعقد شود تا بر اساس آن پول خود را از بانک مسکن پس بگیرم و چک های سازمان تامین اجتماعی را عودت دهم.

بابک زنجانی با بیان اینکه هیچ وقت 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی خریداری نکردم گفت:‌ من اصلا از این آقایان چیزی نگرفته ام نه به صورت مالی و نه اینکه از این شرکت ها بازدید کردم. تفاهم نامه‌ای در تاریخ 91/9/27 یعنی دوازده روز قبل از تحریم شدنم با سازمان تامین اجتماعی منعقد کردم و قرار شد من مبلغ 4 میلیارد یورو به سازمان تامین اجتماعی بدهم و معادل این مبلغ از شرکت های این سازمان را خریداری کنم. در آن تفاهم نامه بیان کردم اگر پول ها به هر دلیل قابل انتقال نباشد موضوع به عهده من است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: اگر کسی قصد کلاهبرداری داشته باشد در تفاهم‌نامه چنین مطلبی را قید نمی‌کند، ضمن اینکه برنامه امضای تفاهم نامه بوده نه مباینه نامه؛ بنابراین لیست 138 شرکت لیست پیشنهادی به من بوده است. دلیل اصلی اینکه به سازمان تامین اجتماعی رفتم این است که می خواستم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را بگیرم و با قشم ایر و شرکت هواپیمایی اونی ایر ترکیه ادغام کنم؛ زیرا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی شرکتی ضرر ده بوده و این شرکت را چهار بار در روزنامه به مزایده گذاشتند، اما هیچ کس آن را خریداری نکرد.

وی تصریح کرد: وجه این تفاهم نامه به حساب سازمان تامین اجتماعی نزد بانک مسکن واریز و سازمان تامین اجتماعی از این بانک نامه تائید واریز وجه را دریافت کرد. در تفاهم نامه قرار بود یک فقره چک به من بدهند اما من با آقای «ح.ف.ه» صحبت کردم و به او گفتم که تامین اجتماعی نامه تائید را گرفته و چون وضعیت این سازمان مشخص نیست و هر روز با هم دعوا دارند چک وجه واریز شده را دریافت کنند.

بابک زنجانی با بیان اینکه از «ح.ف.ه» خواستم به جای یک فقره چک 5 فقره چک از آن‌ها بگیرم ادامه داد: این کار به این دلیل بود که در روند خرید شرکت ها هر جا که نیاز شد از چک ها استفاده کنیم. این چک ها فقط ضمانت است و به حساب ریالی صادر شده است. سازمان تامین اجتماعی در حساب ریالی خود مبلغ ارزی چک را نوشته و آن را تبدیل به ین ژاپن کرده که این خود به نوعی کلاهبرداری است، اما ما چیزی نگفتیم.

وی ادامه داد: علت اینکه امروز مبلغ تبدیل شده 2 میلیارد بیشتر از رقم تفاهم نامه است به دلیل تفاوت نرخ ریال با ین ژاپن است و شاهد امروز این تفاوت به ده میلیارد هم برسد. همچنین باید بگویم 5 فقره چک نزد من بود و زمانی که تحریم شدم 15 روز تا قطع شدن سوئیفت مهلت داشتم. با وزیر وقت نفت تماس گرفتم که اگر حساب شرکت HK که آن هم نیز تحریم شده بود فعال شود گرفتاری پیش می آید؛ بنابراین به وزیر وقت نفت گفتم 4 میلیارد یورو در تامین اجتماعی اعتبار دارم و از او خواستم با رییس تامین اجتماعی صحبت کند تا از این مبلغ 2 میلیارد یورو به شرکت HK واریز شود و من نیز معادل 2 میلیارد یورو از چک ها را برگردانم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: وزیر وقت نفت با مدیرعامل وقت تامین اجتماعی تماس گرفت و جلسه ای را گذاشتند که قرار شد چک ها را به مقدار 2 میلیارد یورو به وزارت نفت بدهم و وزارت نفت نیز به تامین اجتماعی بدهد تا وی امضاء کند. در این خصوص از رئیس جمهور وقت و بانک مرکزی اجازه گرفته شد تا اینکه مرتضوی این مسخره بازی را در آورد و دستگیر شد.

به گزارش ایسنا، بابک زنجانی ادامه داد: وقتی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را دستگیر کردند چک ها ماند و وقتی آزاد شد نمی توانستیم او را پیدا کنیم. وزیر نفت از طریق رییس‌جمهور وی را پیدا کرد، ولی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به ما گفت که امضاهایش فاقد اعتبار است. از این 5 فقره چک، 4 فقره چک در اختیار وزارت نفت است که روی پرونده وجود دارد و یک فقره دست من بود که آن را به دادگاه دادم.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه 4 بار به تامین اجتماعی نامه زدم که توافق کنیم تا 4 میلیارد یورو را به من بازگردانند و چک ها را بگیرند گفت:‌ بعد از تغییر دولت سازمان تامین اجتماعی نامه زد که چک ها امانی است و من به آن‌ها پاسخ دادم که چک امانی در نزد من وجود ندارد، بلکه این چک در مقابل وجوهی است که به حسابتان واریز کردم؛ بنابراین از سازمان تامین اجتماعی نه پول و نه شرکتی گرفته ام.

وی ادامه داد: اگر می خواهند این موضوع را حل کنند بیایند با هم توافق کنیم و بانک مسکن پول‌های من را بازگرداند و من نیز چک های تامین اجتماعی را پس بدهم تا بانک مسکن به زندگی خود برسد.

بابک زنجانی با طرح این سئوال که اگر من آدم بی منشاء و بی پشتوانه ای هستم چطور یک و نیم میلیارد یورو بابت خرید نفت سند زده شده، گفت: حتی اگر فرد بی پشتوانه و همانطور که شما می گویید بدبختی باشم تا امروز تا دو مرحله 4 هزار میلیارد تومان از اموالم را به شرکت نفت داده‌ام، بنابراین پشتوانه‌ای وجود داشته است. همچنین بازپرس در پرونده از بانک مرکزی سئوال کرده که آیا شرکت سوئیفت در زیرمجموعه خود شرکتی به نام آی وان دارد یا خیر؟ و اینکه آیا شرکت SCT از سوئیفت یا آی وان تسهیلاتی گرفته است یا خیر؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی تصریح کرد: بانک مرکزی برای اینکه جواب بازپرس را بدهد نامه ای به مدیر سوئیفت در منطقه مورد نظر ارسال می‌کند که در جواب این نامه آمده موسسه سوئیفت هیچ شرکتی در زیرمجموعه خود ندارد و سوئیفت نمی تواند مثل یک بانک عمل کند.

وی تصریح کرد: موسسه سوئیفت هیچ ارتباط سازمانی با شرکت SCT نداشته و تنها به عنوان یک شرکت ثبت شده است. این پاسخ‌ها درست است چون ما نگفته بودیم که سوئیفت بانک است بلکه سوئیفت نرم افزاری دارد که آن‌ را به بانک ها می فروشد و من هیچ وقت نگفته ام که شرکت آی وان شرکت زیرمجموعه سوئیفت است.

وی با بیان اینکه آی وان یکی از آپشن های به روز شده سیستم سوئیفت است، تصریح کرد: از آنجا که شرکت سوئیفت مربوط به اتحادیه اروپا است بسیاری از جاسوسی های مالی از این طریق انجام می‌شود و آن‌ها پیام ها را رصد می‌کنند؛ بنابراین اگر من در سیستمی غیر از سوئیفت پیامی را آماده می کنم دلیل بر جعلی بودن آن نیست و سوئیفت یک شرکت الکترونیکی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست دفاعیات خود را قرائت کند و درباره جزئیات سوئیفت و چگونگی این شرکت توضیحی ندهد.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: سوئیفت منابع مالی بزرگی دارد و اینکه بگوییم کار مالی انجام نمی دهد اشتباه است. همچنین عنوان شده شرکت SCT به عنوان یک شرکت در سوئیفت ثبت نشده و من را به دخالت در امور بانکی متهم می‌کنند که این درست نیست. ما به عنوان یک شرکت در سوئیفت ثبت شده ایم و شرکت سوئیفت نیز طی نامه ای این مسأله را عنوان کرده است، در حالیکه شرکت SCT از طریق سوئیفت به بانک ها وصل شده است.

* ساعت 10:30 رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب اعلام تنفس کرد و ادامه دفاعیات متهم ردیف اول به بعد از پایان تنفس موکول شد.

نجفی نماینده دادستان در ادامه از بابک زنجانی سئوال کرد که آیا شما مجوز سوئیفت در دبی یا کیش را داشته اید؟ و آیا آی وان توانایی نگهداری وجوه در خود را دارد؟

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ گفت: بله هم در ایران و هم در دبی مجوز داشته ام که در همین جا نماینده دادستان گفت که گزارش های بانک مرکزی حاکی از این است که شما هیچ مجوزی نداشته اید.

بابک زنجانی پاسخ داد: داشتن خط سوئیفت نیاز به داشتن مجوز از هیچ بانک مرکزی در دنیا را ندارد. خط سوئیفت مانند این است که من بگویم ایمیلی دارم و شما بگویید باید از بانک مرکزی مجوز می‌گرفتم؛ بنابراین نیازی به مجوز نبود. اگر هم نیاز داشت شرکت AEG در تهران به ما مجوز نمی‌داد.

یکی از کارشناسان بانک مرکزی از قاضی صلواتی اجازه خواست تا در رابطه با خط سوئیفت توضیحاتی را به صورت پاورپوینت ارائه کند.

کارشناس بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: موسسه سوئیفت یک موسسه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است و مقایسه این سیستم با ایمیل کار درستی نیست. اتصال مستقیم به سوئیفت مخصوص نهادهای مالی است و شرکت ها به صورت مستقیم نمی توانند به سوئیفت متصل شوند. بخش پیام‌رسانی MT بسیار مطرح است و عمده پیام هایی که بانک ها و موسسات مالی و همچنین شرکت SCT از آن استفاده کردند. پیام های گروه یک، دستور پرداخت است.

وی روش‌های اتصال به شبکه سوئیفت را دارای سه طبقه بندی عنوان کرد و گفت‌:‌ روش اول مربوط به موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی هر کشور. روش دوم موسسه مالی خارج از تحت نظارت و روش سوم مربوط به نهادهای مالی تحت مدیریت بانک های دیگر است که شرکت سورینت از روش سوم استفاده می کرده که فقط می توانسته به اشخاص مشخص در گروه پیام بفرستد.

کارشناس بانک مرکزی گفت: شرکت AEG یک شرکت لبنانی است که ریاست آن را آقای «ح.ق» بر عهده دارد. این شرکت در سال 87 مکاتبات لازم را برای الحاق سورینت به سوئیفت انجام می‌دهد و بانک انصار را ترغیب می‌کند که گروه درست کرده و شرکت سورینت را به این گروه دعوت کنند تا بتوانند سورینت را به سوئیفت متصل کنند.

وی گفت: آقای «ح.ق» برای انجام این کار به بانک سامان و بانک توسعه صادرات نامه ای می زند اما وقتی این دو بانک امتناع می‌کنند از بانک انصار می خواهد چنین گروهی را تشکیل دهد که در این جا بابک زنجانی گفت:‌ بانک توسعه صادرات از این کار امتناع نکرد و بیش از 50 یا 100 مورد به آن‌ها پیام ارسال کردیم و فقط بانک سامان بود که امتناع کرد.

کارشناس بانک مرکزی در پایان گفت: شرکت سوئیفت درآمد بالایی از طریق پیام رسانی دارد و هر بانکی که پیام بیشتری به سوئیفت ارسال کند در این شرکت سهام بیشتری دارد.

نجفی نماینده دادستانی تهران پس از پایان اظهارات کارشناس بانک گفت: بابک زنجانی مدعی است که درباره سوئیفت از ایران و امارات مجوز داشته است. اما آنچه که مشخص است این است که شرکت بابک زنجانی تنها به عنوان یک زیرمجموعه از خدمات دیگر بانک ها استفاده می‌کند. شرکت AEG طی نامه‌ای اعلام می‌کند بابک زنجانی به دلیل عدم دریافت مجوز از بانک مرکزی هیچ گاه اجازه اتصال به بانک ها را نیافته است و اگر پیامی در این گروه صادر شده، واقعی نیست.

بابک زنجانی ادامه داد: گفته شد آقای «ح. ف. ه» مرا به بانک ملت معرفی کرده، در حالی که از قبل در سال 88 بیش از 300 میلیون یورو در حساب بانک ملت شعبه کیش پول داشتم. بانک ملت برای اینکه بتواند سپرده‌های من را حفظ کند تقاضا داشته با من مشارکت کند؛ بنابراین آقای «ح. ف. ه» وسیله‌ معرفی من به بانک ملت نبوده و من از قبل با این بانک در ارتباط بودم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: بانک ملت تقاضا داشت بتواند با بانک‌های خارجی کار کند. به مشتریان خود خدمات بهتری بدهد. من سهام بانک مالزی را که کل آن 4 میلیون دلار بود خریداری کرده بودم و به مبلغ 90 میلیون دلار به بانک ملت نفروختم و این که این مساله مطرح شده فقط یک توهم است.

وی گفت: سرمایه‌ بانک مالزی و بانک تاجیکستان بعد از یک سال با کارهایی که من انجام دادم و ساختمان‌ها و خانه‌هایی که خریده بودم به 104 میلیون دلار افزایش یافت.

بابک زنجانی ادامه داد: 60 درصد سهام این بانکها طبق محاسبه با درصد سود حدود 90 میلیون دلار می‌شد که به بانک ملت فروختم؛ بنابراین اینگونه نبود که بانک ملت 60 درصد سهام بانکی که 4 میلیون دلار ارزش دارد را 90 میلیون دلار بخرد. بلکه این بانک 104 میلیون دلار ارزش داشت و 60 درصد سهام آن 90 میلیون دلار می‌شد.

این متهم نفتی خاطرنشان کرد: بانک ملت برای اینکه 60 درصد خود را به من پس بدهد پول نداشته و به همین دلیل در حساب‌های خود من را بدهکار کرده و من ماهها طول کشید تا سهم 60 درصد خود را گرفتم. حتی گفته‌اند که من از اعتبار بانک ملت استفاده کردم، در صورتی که قبل از سال 88 کار می‌کردم و آن موقع بانک ملتی وجود نداشت.

بابک زنجانی بیان کرد: در کیفرخواست پرونده از ویزا کارت و مسترکارت صحبت شده که اصلا ربطی به این پرونده ندارد. آقایی به نام «م» آمد و گفت که می‌خواهد کارخانه‌ای در شهرستان بهارستان تهران راه‌اندازی کند که این کارخانه تولید لوله‌های نفتی را انجام می‌داد. آدم‌های مختلفی به من توصیه کردند که به او کمک کنم تا دستگاههای مورد نیاز کارخانه را از هلند وارد کشور کند، در نتیجه این کار را پذیرفتم.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: شرکت sct ال‌سی‌هایی را خرید و برای این آقا تمام دستگاهها را خریدند که حدود 10 میلیون یورو برای این کار هزینه شد. در این موضوع من بدهکار نیستم بلکه بانک به من بدهکار است و بانک بازکننده ال سی می‌گوید در دبی پول ندارد. آیا شما به این بانک بازکننده ال سی که می‌گوید پول ندارد می‌گویید پشتوانه و منشاء ندارد؟

بر اساس این گزارش، جلسه بعدی دادگاه فردا (چهارشنبه) برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
6
91
خیلی با حالی پسر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
80
50
خیلی پررو تشریف داره 2 میلیارد دلار پوله ملتو بالا کشیده اونوقت عربده کشی هم می کنه حالا موندم یکسری از مردم چرا دارن بهش ترحم می کنند مگه اون به آینده بچه های ما ترحم کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
1
57
خيلي جالب است خيلي از كارهايي كه انجام داده را مسئولين بانكي و غير بانكي سر در نمي آورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
24
24
این اقا کیه که با اقتصاد مریض کشور بازی کنه -لایق رانندگی رییس بانک مرکزی را داره-چگونه این طور ادم ها پرورش یافتند.سند مملکت را بنامش بزنید تمام
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
2
36
تمام عکساش شبیه مهران مدیری تو مرد هزار چهرست همش داره با یه عالمه پرونده اینور اونور می ره
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
13
ميشه لطفا يك تست آي كيو ازش بگيرين. واقعا عجيبه كه همه رو بازي ميده!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
4
8
از ماست که بر ماست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین