کد خبر: ۳۳۱۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

بشار اسد: تا تروریست‌ها هستند سخن گفتن از مرحله سیاسی بی‌فایده است

بشار اسد در گفتگو با شبکه تلوزیونی ایتالیا تاکید کرد که تروریست‌ها در سوریه هیچ جایی ندارند و مادامی که آنها را از بین نبریم سخن گفتن از تدوین جدول زمانی برای آغاز مرحله سیاسی بی‌فایده خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه با شبکه "رای" ایتالیا که شب گذشته پخش شد، گفت: غرب مسئولیت اصلی در زمینه گسترش تروریسم را بر عهده دارد چرا که از تروریست‌هایی که بعدها داعش و جبهه النصره را در سوریه تشکیل دادند، حمایت کرد.

اسد عنوان داشت: تروریست‌ها مانع اصلی تحقق هرگونه پشرفت سیاسی در سوریه به شمار می‌آیند و تعیین هر گونه جدول زمانی برای راه حل سیاسی قبل از شکست تروریست‌ها بی‌فایده است.

رئیس جمهور سوریه درباره حملات پاریس نیز عنوان داشت: باید بگویم که این حملات یک جنایت وحشتناک بود. وقتی می‌شنویم بی‌گناهان بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند بسیار ناراحت می‌شویم. ما در سوریه معنی از دست دادن عزیزان و خانواده‌های خود را می‌دانیم و از پنج سال قبل تا کنون از وجود چنین حوادثی رنج می‌بریم و کاملا احساس فرانسوی‌ها و لبنانی‌ها را و همچنین یمنی‌ها و روسی‌ها را درک می‌کنیم.

وی درباره دست داشتن داعش در این حمله گفت:‌ ما باید اول ببینیم داعش خاستگاهی در جامعه دارد یا خیر. تا این لحظه می‌توانم به شما بگویم داعش هیچ جایگاه اجتماعی در جامعه سوریه ندارد اما اگر مشکل افزایش پیدا کند چنین ایدئولوژی ممکن است جامعه را تغییر دهد. ترک‌ها،‌ عربستانی‌ها و قطری‌ها از آموزش تروریست‌ها حمایت می‌کنند. کشورهای غربی نیز همین‌طور. بر اساس سخنان مسئولان آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون،(وزیر خارجه پیشین آمریکا) القاعده به دست آمریکایی‌ها و با حمایت مالی و ایدئولوژیکی سعودی‌های وهابی تشکیل شده است. تعداد دیگری از مسئولان آمریکایی نیز به این مسئله اذعان کرده‌اند.

وی افزود: داعش و النصره نیز دو شاخه القاعده به شمار می‌آیند. داعش در سال 2006 در عراق تاسیس شد. در آن زمان ابومصعب الزرقاوی که به دست نیروهای آمریکایی کشته شد، سرکردگی این گروه را به عهده داشت. سرکرده کنونی داعش که ابوبکر البغدادی نام دارد در زندان‌های آمریکایی محبوس بوده و بعد آزاد شده است. سوریه هیچ ارتباطی با داعش ندارد. تونی بلر(نخست وزیر اسبق انگلیس) اخیرا اذعان کرده که جنگ علیه عراق باعث به وجود آمدن داعش شده است.

اسد تاکید کرد:‌ در خصوص نقشه کنونی سوریه باید بگویم که بیشترین بخشی که تحت سیطره تروریست‌ها قرار دارد خالی از سکنه است چرا که ساکنان آن به مناطق تحت سیطره دولت فرار کرده‌اند. از ناحیه نظامی نیز باید بگویم که تروریست‌ها یک منطقه را به دست می‌گیرند و یک منطقه را از دست می‌دهند. در هر صورت ارتش نمی‌تواند در تمام مناطق سوریه حضور داشته باشد.

اسد همچنین تاکید کرد: در واقع 50 الی 60 درصد اراضی سوریه در حال حاضر خالی از سکنه است و در نقشه‌هایی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود این مناطق تحت سیطره تروریست‌ها اعلام می‌گردد در حالی که این مناطق تماما خالی از سکنه است. در منطقه واقع بین دمشق و عراق یک منطقه خالی از سکنه وجود دارد. بنابراین نمی‌توان از سیطره بر این منطقه صحبت کرد اما در خصوص مرزها باید بگوییم که این مسئله به تروریست‌ها و دولت‌های حامی آنها یعنی دولت ترکیه به صورت اساسی و دولت اردن مرتبط می‌شود. هر دو دولت از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. بنابراین مرزها ناامن است یعنی اگر بخواهیم مرزها را تحت کنترل درآوریم باید از دو طرف این اقدام انجام شود.

وی در خصوص سوالی در زمینه برگزاری نشست‌ هفته گذشته در خصوص سوریه در وین و مذاکرات جی 20 در آنتالیا عنوان داشت: بیانیه پایانی هیچ صحبتی در خصوص رئیس جمهور نمی‌کند بلکه در نشست وین در خصوص روند سیاسی و توافق نظر سوری‌ها بر آن سخن می‌گوید. مهمترین عبارتی که از این نشست بیرون آمده در خصوص قانون اساسی و رئیس جمهور است، یعنی هر کس که رئیس جمهور باشد باید در منصب خود باقی بماند یا آن منصب را بر مبنای قانون اساسی ترک کند نه بر اساس دیکته‌های هیچ قدرت و یا کشور غربی.

وی در ادامه افزود: درخصوص جدول زمانی نیز باید بگویم که این مسئله به توافق میان سوری‌ها بستگی دارد. اگر به توافقی طی 18 ماه دست پیدا نکنیم این مسئله چه اهمیتی دارد. معتقدم مسائل مهمترین وجود دارد و آن نشستن ما بر سر یک میز به عنوان سوری‌ها برای تعیین جدول زمانی و یا طرح مناسب خودمان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر "برکناری اسد از قدرت به عنوان یک گزینه از سوی وی و برگزاری انتخابات بدون مشارکتش" عنوان داشت: انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و در این انتخابات هر گروه سیاسی که دارای جایگاه واقعی در میان مردم سوریه باشد حضور پیدا می‌کند. هر کسی می‌تواند بگوید من نماینده مخالفان هستم. این به چه معناست و چگونه می‌توان آن را ترجمه کرد. ترجمان این جمله در انتخابات و تعداد کرسی‌های به دست آمده در پارلمان مشخص می‌شود و بر این اساس هم وزن آنها در دولت آتی معلوم می‌گردد.

اسد همچنین تاکید کرد: اگر سوری‌ها در جریان مذاکرات تصمیم بگیرند که خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند هیچ خط قرمزی در این خصوص وجود ندارد اما این تصمیم من نیست و این مسئله باید مورد توافق سوری‌ها قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه المنار، وی در خصوص سوال شبکه تلویزیونی در زمینه فرد مورد اعتمادش برای مشارکت در انتخابات به جای وی عنوان داشت: زمانی که از این مسئله صحبت می‌کنیم انگار داریم در خصوص اموال شخصی خود سخن می‌گوییم و گویی باید کسی را جای خود قرار دهیم اما این مسئله یک مسئله ملی است. تنها سوری‌ها حق دارند شخصی را که به وی اعتماد دارند انتخاب کنند. مهم نیست من به آن شخص اعتماد دارم یا خیر مهم مردم سوریه هستند.

اسد در خصوص جدول زمانی خروج سوریه از بحران نیز عنوان داشت:‌ این جدول زمانی قبل از شکست دادن تروریست‌ها آغاز نخواهد شد. تروریست‌ها همانطور که از ابتدا نیز این طور بوده مانع اصلی تحقق هرگونه پیشرفت سیاسی هستند. در صورتی که این مسئله صورت بگیرد یک سال و نیم و یا دو سال زمان مناسبی برای هرگونه مرحله انتقالی به شمار می‌آید. باید نخست در خصوص تصویب قانون اساسی جدید سخن بگوییم. برگزاری همه پرسی و بعد از آن برگزاری انتخابات پارلمانی و اجرای هرگونه اقدامی در خصوص ریاست جمهوری بیش از دو سال به طول نمی‌انجامد.

رئیس جمهور سوریه در خصوص مخالفانی که سلاح حمل کرده و در سومریه می‌جنگند نیز گفت: آیا شما در کشور خودتان قبول می‌کنید که مخالفان سلاح حمل کنند. هر کسی را که سلاح بر می‌دارد و اموال عمومی را تخریب کرده و بی‌گناهان را می‌کشد نمی‌توان بیگناه نامید. اپوزیسیون یک تعبیر سیاسی است و نمی‌توان آن را با برداشت شخصی تفسیر کرد بلکه باید از طریق انتخابات و صندوق اخذ رای تفسیر شود.

اسد عنوان داشت: شما باید از سوری‌ها بپرسید چه کسانی را به عنوان مخالف قبول دارند اگر آنها را به عنوان مخالف انتخاب کنند می‌توان گفت آنها اپوزیسیون حقیقی هستند. به نظر من مخالفان واقعی کسانی هستند که محبوبیت مردمی دارند و به همین کشور تعلق دارند. نمی‌توان کسی که در مقر سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر حضور دارد و فعالیت می‌کند و یا به عنوان یک عروسک و مزدور در دست دیگر کشورهاست به عنوان مخالف قبول کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین