کد خبر: ۳۳۲۰۵۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
دست کمک غرب به سوی ایران برای مبارزه با داعش

حمله شدید رسانه‌های غربی به عربستان؛ ریاض حامی تروریسم است، با ایران متحد شوید

رسانه‌های غربی معتقدند که جهان باید در مبارزه با تروریسم همکاری بیشتری با ایران داشته باشد. مسئله‌ای که اخیراً در گفت‌وگوهای تلفنی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان با مقامات بلندپایه کشورهای مختلف نیز بر آن تاکید شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- بعد از حملات تروریستی اخیر داعش به پاریس که باعث کشته و زخمی‌شدن بیش از 300 نفر شد، ترس و وحشتی فراگیر نسبت به اقدامات احتمالی بعدی داعش در کشورهای مختلف ایجاد شده است.

به گزارش آفتاب، همین موضوع باعث شده تا بسیاری از سیاستمداران، کارشناسان و تحلیل‌گران رسانه‌های جهان با نگاه و رویکردی جدید به تروریسم و ریشه‌های آن، به انتقاد از مواضع کشورهای عربی در مسئله تروریسم و مبارزه با آن بپردازند. این رسانه‌ها در کنار طرح انتقادهای شدید از جهان عرب، به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که جهان باید در مبارزه با تروریسم همکاری بیشتری با ایران داشته باشد. مسئله‌ای که اخیراً در گفت‌وگوهای تلفنی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان با مقامات بلندپایه کشورهای مختلف نیز بر آن تاکید شده است.

عربستان از دهه 1970 تروریسم صادر می‌کند

در همین باره، نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی در گزارشی ضمن بررسی نقش سیاست‌های خشونت‌طلبانه عربستان سعودی در تشکیل گروه‌های افراطی، نوشته است که "ریاض از دهه 1970 با پول نفت به تقویت این گروه‌ها مشغول است." فارن پالیسی، وهابیت مورد تبلیغ عربستان سعودی را ریشه اصلی این درگیری‌ها دانسته و می‌نویسد: «از دهه 1970 دولت عربستان و سازمان‌های مذهبی وابسته به آن نسخه افراطی ایدئولوژی خود را با پول نفت خود به سر تا سر دنیا صادر کرده‌اند.» این نشریه با اشاره به حملات مرگبار تروریستی اخیر در پاریس، و بیان اینکه «به نظر می‌رسد ارتباط بن عربستان سعودی و بمب‌گذاری‌های پاریس، حتی از این هم مستقیم‌تر است.»، این پرسش را مطرح کرده است که «چرا ما با این تبلیغات خشونت‌آمیز و قرون وسطایی عربستان سعودی کنار می‌آییم؟ با دوستان اینچنینی، چه کسی دشمن می‌خواهد؟» این نشریه همچنین با انتقاد از سیاست واشنگتن درباره ایران، می نویسد: «ما خودمان را محضور یک نسل دیوسازی از ایران و منزوی کردن آن کرده و نیرویی برای موازنه متقابل در برابر ایدئولوژی سنی عربستان سعودی باقی نگذاشته‌ایم.»

آمریکا باید با ایران همکاری کند

روزنامه آمریکای هافینگتون‌پست نیز در گزارشی نوشته است که برای مبارزه با گروه تروریستی داعش باید با ایران و روسیه همکاری کند.

به نوشته هافینگتون‌پست، از سال 2003 و بعد از عزل صدام، دیکتاتور سابق عراق از قدرت، ایران و عربستان به دشمنان سرسخت یکدیگر تبدیل شده‌اند. پادشاه اردن، خواستار راهبردی منسجم برای مبارزه با آنچه هلال شیعی خوانده می‌شود، شده است. ترکیه، نگران ناآرام شدن مرزهایش بر اثر درگیری‌های سوریه است و همزمان درگیر نبرد با کردها است. روسیه و ایران به دنبال حفظ نفوذ در سوریه هستند، در حالی که آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، قصد دارند در این امر مانع‌تراشی کنند. اگر همه اینها کافی نیست، روسیه و آمریکا هیچ اعتمادی به نیت‌های یکدیگر ندارند.... در حالی که فرانسه در حال بسیج سریع است، اکنون وقت آن است که ائتلافی گسترده‌تر تشکیل شود که شامل تمامی کشورهای تهدید شونده توسط داعش است. این ائتلاف، باید شامل روسیه و توسعاً ایران باشد.

ائتلاف ایران و روسیه روابط بین الملل را متحول می کند

همچنین اندیشکده آمریکایی بروکینگز درباره مسئله مبارزه با داعش در مقاله ای به قلم  «سرگئی الکساشنکو» عضو ارشد غیرمقیم این اندیشکده با اشاره به اینکه "در صورتی که آمریکا سیاست بلندمدتی برای خاورمیانه تدوین نکند با ظهور یک ائتلاف عملگرایانه بین ایران و روسیه مواجه خواهد شد که روابط بین الملل را متحول خواهد کرد"، می نویسد: آمریکا، روسیه و ایران سه بازیگر اصلی خارجی در سوریه هستند و هر چند منافع آنها متفاوت است اما امکان همکاری وجود دارد و همچنین ائتلاف روسیه - ایران محتمل ترین سناریو در این عرصه است. مخالف این گفته نیستم که روسیه و ایران منافع متفاوتی در سوریه دارند اما باور ندارم که این منافع متفاوت دو کشور ایران را روسیه را در مسیر تقابل قرار می دهد. در حالی که ایران و روسیه روابط نزدیکتر خود را پایه گذاری می کنند آمریکا باید منافع خود را در سوریه و خاورمیانه مشخص و مطابق با آن یک سیاست بلند مدت تدوین کند و در غیر این صورت بزودی با یک تحول نامطلوب یعنی ظهور یک ائتلاف پراگماتیک بین ایران و روسیه که روابط بین الملل را متحول خواهد کرد، مواجه خواهد شد.

اعراب برای شکست داعش متحد شوند

اما روزنامه ال موندو در تحلیلی به قلم «فرانسیسکو کاریون» به نقش ضعیف کشورهای عربی در مبارزه با داعش اشاره کرده و می نویسد: کشورهای عربی باید دست در دست هم به جنگ داعش بروند و این گروه تروریستی را بدست خود شکست دهند. ال موندو با اشاره به اینکه "در حالی که فرستاده های داعش درد و رنج را در خیابان های اروپا رواج می دهند و مصمم به قتل عام صلیبی ها در هر جایی هستند، شکست دادن این گروه نیز امری غیر واضح و دور از ذهن به چشم می آید، می افزاید: داعش که به خاطر اشتباهات تاریخی قدرت های غربی و کشورهای عربی و همچنین چند دهه تجربه افراطی در سوریه و عراق ایجاد شده است، ساختار خود را مستحکم کرده و هر راهکاری برای مبارزه با آن را پیچیده شده است. 

این روزنامه با اشاره به مشارکت اعراب در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش، می نویسد: با این وجود، آنها امروزه در میدان نبرد کاملا غایب هستند. آخرین باری که یک جنگنده سعودی مواضع داعش را بمباران کرده به ماه سپتامبر گذشته بر می گردد. یک ماه پیش از آن هم نیروی هوایی اردن بمباران ها را کاملا کنار گذاشته بود. از ماه فوریه سال جاری تا کنون نیز نشانه ای از حضور نیروی هوایی کویت در جبهه مشاهده نشده و امارات هم یک ماه پس از آن به فعالیت های هوایی خود پایان داد. این فرار که کشورهای مذکور سعی در مسکوت گذاشتن آن کرده اند، در اواخر ماه مارس سالجاری رقم خورد. 

انزوای ایران فاجعه بود؛ شکست داعش هدف مهم و مشترک

اما 'کرسپین بلانت' رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس به انتقاد شدید از سیاست های گذشته غرب درقبال ایران پرداخته و ضمن اعتقاد به اینکه "انزوای ایران فاجعه بار" بوده، تاکید می کند: 'ما اکنون هدف بسیار مهم و مشترکی را در پیش رو داریم و آن شکست گروه تروریستی داعش و برقرار کردن امنیت و ثبات برای مردم منطقه است'. کرسپین بلانت می گوید: 'هر کس که با این قسمت از کره زمین آشنایی داشته باشد، می داند که ایران یکی از تمدن های بزرگ جهان است و اینکه تاکنون به نحوی نامناسب در انزوا بوده است، برای همه ما فاجعه بوده است.' به گفته وی "اکنون خاورمیانه مرکز بسیاری از ناآرامی ها و درگیری ها بدل گشته و ایران در مرکز این گرداب قرار گرفته است. این مهم است که ایران بتواند به عنوان بازیگر مهم منطقه و در چارچوب جامعه جهانی، ایفای نقش بکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
31
24
به گفته اینها هیچ اعتباری نیست، آدمهای مفلوکی هستند که از ترس جانشان به هرجهت که باد بوزد به همان جهت خم میشوند وهیچ عبایی هم ندارند، وبه محض اینکهفرصت پیداکند به سغیر وکبیر رحم نمیکنند،مثل مادری از نسل هم اینها که چند روز پیش فرزندش را در ماکروفر پخت!.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
مثال مزحکی زدی - اینطرف هم مردم عاجزی هستن که نوزاد 3 روزه رو کنار خیابون رها میکنن - ربطش ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
14
68
کاش ما هم سر عقل بیایم متوجه بشیم دوستی با کشورهای پیشرفته ضامن بقای ما در این وانفسا هست و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
کشورهای پیشرفته خودشونو نجات بدن....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
مزاح می کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
3
37
از این روزنه وشکاف ایجاد شده بایستی به نفع منافع ملی ایران بهره لازم را برد. عجیبه که غرب از اعراب بویژه عربستان سعودی انتظار دیگه ای داشته!، کافیه به تعالیمی که به عنوان دین در آنجا داده میشه کمی توجه کنند. همه اش از .... نوعی ارتجاع خشن و تکبعدی دینی که همراه با نژاد و قبیله پرستی نیز میباشد، حکایت دارد.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
3
20
اااخه این عربستان چی دار که انقدر حرفهای بزرگ بزرگ مزند مورچه چیه واقعا تنشان بد جوری می خاره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
2
28
کسانی که درد را فقط در وجود خود حس می کنند و نسبت به هر درد دیگری بی تفاوت و حتی مسبب آن هستند خطرناکند.
به قول سعدی عزیز :
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
و ما در ایران عزیزمون چاره ای جز قوی شدن در برابر این دشمنان بشر نداریم؛ و هر چه زودتر باید به سلاح دانش و صنعت مسلح بشیم. چون تنها برتری آنها و نقطه قهر و غلبه آنها بر ما همین است.
در آن کوش تا زود دانا شوی
چو دانا شوی زود والا شوی
سید محمد رضا یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
4
18
اکنون که کشور تروریست پرور عربستان که جز کشتار واز بین بردن اسلام هدف دیگری ندارد باتوجه به برجام و عدم انزوا ایران اسلامی ازطرف غرب بزودی شاهد اضملال آل سعود خواهیم بود
رضا
|
United States of America
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
7
ماشاالله به این همه توجه و دقت در املاء فارسی. بابا یک کمی به خودتون بیاین. حیف این نظرات به این قشنگی که با غلط های فاحش املایی همراه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
6
عربستان حامی داعش و ترورسم است تمام مایحتاج نظامی داعش را عربستان تامین میکند غرب باید متوجه این باشد که هر چه بیشتر به این... بچسبد بیشتر نابود خواهد شد
حسین
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
0
6
سلام. تاریخ مصرف عربستان وداعش که دست پروده امریکا ست رو به اتمام است که تازه فهمیدن ایران میتواند به عنوان بازیگر مهم منطقه و در چارچوب جامعه جهانی، ایفای نقش در مبارزه با تروریسم کند.
داد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
4
چوب خدا صدا ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
3
تا تهدید شدن فهمیدن تو خاورمیانه چه خبر بوده و چه کردن؟خیلی رو دارن ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین