کد خبر: ۳۳۲۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
نفت جای خود را به گاز می‌دهد

٧ رئیس‌جمهور در تهران؛ از پوتین تا فؤاد معصوم و نیکلاس مادورو

سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، دوشنبه در تهران برگزار خواهد شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، میزبان رؤسای جمهور روسیه، عراق، ونزوئلا، بولیوی، نیجریه، گینه استوایی و ترکمنستان خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز به‌عنوان میهمان در این نشست شرکت می‌کند. نخست‌وزیر کشور الجزایر هم به ایران خواهد آمد. «عبدالله سال البدری»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) و «آلدو فلورس کویرگان»، دبیر مجمع بین‌المللی انرژی (IEF)، از دیگر بلندپایگانی هستند که در این اجلاس شرکت می‌کنند. روز گذشته هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به ریاست «بیژن زنگنه»، در تهران برگزار شد. قرار است در حاشیه نشست سران، دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای بین سران این کشورها با مقام‌های ارشد کشورمان نیز برگزار شود.

به گزارش آفتاب، در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، برخی از کشورهای عضو و ناظر در سطح وزیر یا معاون وزیر، شرکت می‌کنند. این نخستین‌بار است که هر سه اجلاس سران، فوق‌العاده وزیران و عادی وزیران در یک کشور برگزار می‌شود. پیش از این قرار بود اجلاس عادی وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نیجریه برگزار شود که به درخواست ایران در تهران برگزار می‌شود. شعار سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» است. 

ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهور کشور روسیه، بالاترین مقام روس است که در این اجلاس حضور می‌یابد. سفر پوتین به ایران پس از هشت سال انجام می‌شود. قرار است پوتین با مقام معظم رهبری نیز دیدار و گفت‌وگو کند. به گفته مقامات کاخ کرملین روسیه، پوتین قرار است در سفر خود به ایران پیرامون مسائلی چون انرژی هسته‌ای، نفت و گاز و نیز همکاری‌های فنی و نظامی گفت‌وگو کند. روسیه با دراختیارداشتن ٢٦,١٦ درصد از کل ذخایر گازی جهان، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 

فؤاد معصوم

رئیس‌جمهور کشور عراق، نیز در این اجلاس شرکت می‌کند. عراق عضو ناظر این مجمع است. عراق به‌عنوان کشوری که منابع غنی نفتی و گازی دارد، از حیث منابع انرژی بسیار حائز‌اهمیت است. عراق با دراختیارداشتن ١,٦٧ درصد از منابع گازی جهان از این حیث در رتبه ۱۱ جهان قرار دارد. 

نیکلاس مادورو

رئیس‌جمهور کشور ونزوئلا، از دیگر افرادی است که به این اجلاس می‌آید و با حسن روحانی نیز دیدار خواهد کرد. او قرار است امشب وارد تهران شود. منابع طبیعی غنی، ونزوئلا را از حیث پتانسیل اقتصادی حائزاهمیت می‌کند. این کشور بیشترین منابع گازی خارج از خاورمیانه و یکی از بیشترین منابع گازی را نیز در اختیار دارد. ونزوئلا با دراختیارداشتن ٢,٦٢ درصد از منابع گازی جهان رتبه ۹ را از این حیث دارد. 

خوان اوو مورالس

کشور بولیوی از دیگر اعضای اصلی مجمع صادرکنندگان گاز است. رئیس‌جمهور کشور بولیوی، از دیگر رؤسای جمهوری است که قرار است امشب در رأس هیأتی وارد تهران شود و در جریان اجلاس با حسن روحانی دیدار داشته باشد. کشور بولیوی از نظر معادن، بسیار غنی است خصوصا در زمینه قلع. بولیوی در زمینه ذخایر گازی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. این کشور با دراختیارداشتن ٠,٣٩ درصد از سهم گاز جهان در رتبه ۲۹ جهان قرار دارد. 

محمدو بوهاری

رئیس‌جمهور نیجریه، نیز میهمان روحانی خواهد بود. کشور نیجریه قرار بود میزبان نشست اجلاس عادی وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امسال باشد اما این نشست نیز در تهران برگزار شد. نیجریه با دراختیارداشتن ٢,٧٦ درصد از سهم گاز جهان در رتبه هشت جهان از این حیث قرار دارد. 

تئودور اوبیانگ انگوئما

رئیس‌جمهور گینه استوایی یکی دیگر از سرانی است که به ایران می‌آید و در اجلاس سران شرکت می‌کند. جمهوری گینه استوایی از نظر سهم ذخایر گازی در جهان با دراختیارداشتن ٠,٠٢ درصد در رتبه ۶۶ جهان قرار دارد. این کشور آفریقایی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در این قاره است. او به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور از دیگر میهمانان حسن روحانی در جریان اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز است. 

قربان قلی بردی محمداف

رئیس‌جمهور کشور ترکمنستان، از دیگر سرانی است که در این اجلاس شرکت می‌کند. او قرار است امروز وارد تهران شود. ترکمنستان از کشورهای عضو یا ناظر این مجمع نیست و به‌عنوان میهمان ویژه در این اجلاس حضور پیدا می‌کند اما گفته می‌شود این کشور نیز برای عضویت در این مجمع تمایل دارد. ترکمنستان ٣,٩٥ درصد از سهم ذخیره گازی جهان را در اختیار داشته و از این حیث، رتبه چهارم جهان را دارد. 

عبدالمالک سلال

نخست‌وزیر الجزایر، دیگر میهمان حسن روحانی است. او قرار است علاوه بر دیدار با روحانی، با «علی لاریجانی»، رئیس مجلس و همچنین «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور، دیدار و گفت‌وگو کند. الجزایر با داشتن ٢,٣٧ درصد از سهم ذخایر گازی جهان در رتبه ۱۰ جهان قرار دارد. 

تاریخچه اوپک گازی

اولین نشست وزیران که در آن وزیران کشورهای عضو بر سر اهداف مجمع به توافق رسیدند، در اردیبهشت سال ۸۰ در تهران برگزار شد. تأسیس چنین مجمعی تحت عنوان «اوپک گازی»، موردنظر مقام معظم رهبری بود. ایشان در دیداری با «ایگور ایوانف»، «دبیر شورای امنیت وقت روسیه»، با اشاره به اینکه حدود نیمی از ذخایر گازی جهان در این دو کشور وجود دارد، پیشنهاد داد که ایران و روسیه می‌توانند با همکاری یکدیگر سازمانی مربوط به همکاری‌های گازی ایجاد کنند. این ایده بعدها با سفر روس‌ها به قطر که از دیگر کشورهای دارای ذخایر عظیم گازی است، به این کشور پیشنهاد شد و موردموافقت آنها قرار گرفت. 

اوپک گازی چیست؟ 

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یا اوپک گازی، يك سازمان بین‌المللی دولتی است که چارچوبی برای تبادل تجربه و اطلاعات بین کشورهای عضو ایجاد می‌کند. این مجمع درواقع گردهمایی تولیدکنندگان پیشرو گاز در جهان است که با هدف افزایش و تقویت سطح همکاری بین کشورهای عضو تشکیل شده است.


GECF همچنین تلاش می‌کند مکانیسمی برای برقراری دیالوگی معنادار بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز ایجاد کند که در راستای ایجاد ثبات و امنیت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی گاز طبیعی حرکت کند. بر اساس اساس‌نامه این سازمان، GECF از حقوق اعضایش در قبال منابع گاز طبیعی و توانایی‌هایشان برای تولید، نگهداری و استفاده این منابع در راستای منافع مردم آن کشورها از طریق تبادل تجربیات، نظرات، اطلاعات و همکاری در مسائل مربوط به گاز حمایت می‌کند. الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا، ۱۲ عضو اصلی این مجمع هستند.

عراق، قزاقستان، هلند، نروژ، عمان و پرو نیز اعضای ناظر این مجمع را تشکیل می‌دهند. این مجمع با تعداد اعضای فعلی خود، موقعیت قدرتمندی را در بازار گاز جهان و در میان سازمان‌های بین‌المللی انرژی از آن خود کرده است. این مجمع با داشتن ۶۷ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان، پتانسیل بالایی برای کشورهای عضو آن ایجاد می‌کند. کشورهای عضو این مجمع ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده را نیز در اختیار دارند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز مایل است تعداد اعضای خود را افزایش دهد و اعضای جدیدی که منافع و اهداف مشترکی با اساس‌نامه مجمع دارند را می‌پذیرد. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
3
خبر تعطیلی دانشگاه ها و مراکز تجاری مناطق یک تا سه برای این‌نشست صحت دارد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین