کد خبر: ۳۳۲۸۳۵
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
این خبر تکمیل می‌شود...

سرنگونی جنگنده‌روسی/گفت‌‌وگوی روسیه و ترکیه/روایت خلبان نجات‌یافته از حادثه/اقدام ترکیه عمدی بود؟+واکنش‌ها، تصاویر و فیلم

جت‌های F-16 ترکیه امروز یک هواپیمای سوخوی 24 روسیه را در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه سرنگون کردند. ترکیه اعلام کرده است که دو هواپیمای روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و به هشدارهای ترکیه بی‌توجهی کردند. روسیه این ادعا را تکذیب می‌کند. رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته است که ترکیه "از پشت به ما خنجر زده". ترکیه که عضو ناتو است درخواست نشست اضطراری این سازمان را کرده است. رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفته است: ما عضو ناتو هستیم و ناتو در مقابل هر نوع حمله احتمالی از ما دفاع خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- ارتش ترکیه یک جنگنده‌ی روسیه را در مرز سوریه سرنگون کرده است. مقامات ترکیه مدعی هستند که جنگنده‌ی مزبور حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. روسیه این ادعا را رد کرده است. این واقعه در مرز سوریه و ترکیه در استان لاذقیه روی داده است.

به گزارش آفتاب، مقامات روسیه سرنگونی جنگنده‌ی مزبور را تأیید کرده، اما در عین حال ادعای ترکیه مبنی بر نقض حریم هوایی ترکیه را رد کرده‌اند. طبق اظهارات آنان می‌توان اثبات کرد که جنگنده‌ی این کشور در تمام مدت در حریم هوایی سوریه در پرواز بوده است.

خبرگزاری روسی ریانووستی با تکیه بر اطلاعات وزارت دفاع این کشور گزارش داده‌که این هواپیما از نوع "سوخو ۲۴" (SU 24) بوده است. سوخو ۲۴ از جنگنده‌هایی است که روسیه در عملیات خود در سوریه از آن استفاده می‌کند. ارتش ترکیه همچنین مدعی شده پیش از آنکه جنگنده روسی هدف قرار گیرد، به خلبان آن چندین بار هشدار داده شده است.

شبکه تلویزیونی "هابرترک" در گزارشی درباره این واقعه تصاویری از لاشه‌ی شعله‌ور این جنگنده نشان داده است. افزون بر آن در تصاویر تلویزیونی می‌شد دو خلبان را دید که به نظر می‌رسد موفق به خروج از هواپیما و پریدن با چترنجات شده‌اند.
 
طبق گزارش‌هایی که شبکه‌های خبری "سی‌ان‌ان ترک" و "ان تی‌وی" درباره این رویداد پخش کرده‌اند، جنگنده‌ی روسی در خاک سوریه سرنگون شده است.یکی از افسران نیروی هوایی ترکیه نیز در گفت‌وگو با "اشپیگل آنلاین" سرنگونی جنگنده‌ی روسیه را تأیید کرده، اما از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کرده است.


چه کسی جنگنده روسی را سرنگون کرد؛ ترکیه یا شورشیان سوری؟

به گزارش دویچه‌وله، شاهدان عینی از گشت هلی‌کوپترهای ارتش روسیه بر فراز لاشه‌ جنگنده‌ی سرنگون‌شده به منظور یافتن خلبانان سخن گفته‌اند.برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های ترکمن در سوریه که علیه ارتش حکومت سوریه می‌جنگند، یکی از دو خلبان را به اسارت گرفته‌اند. همچنین گفته شده‌است که گروه‌های ترکمن در تلاش بوده‌اند که با تیراندازی مانع از انجام عملیات هلی‌کوپترهای روسیه برای یافتن خلبان دیگر شوند.

در طی ماه‌های اخیر این دومین بار است که بحث نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه مسئله‌ساز شده است. سوم ماه اکتبر سال جاری میلادی یک جنگنده‌ی ارتش روسیه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود. این مورد سبب شد که پای ناتو نیز به این ماجرا کشیده شود.


به گزارش بی بی سی، همچنین ویدیویی در اینترنت منتشر شده که گفته می‌شود جسد یکی از خلبان‌های روسی را روی زمین نشان می‌دهد در حالی که عده‌ای فرد مسلح در اطراف او ایستاده‌اند. آنها به زبان‌های ترکی و عربی حرف می‌زنند.

دیمیتری پسکف، سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا روسیه در پی سرنگونی این هواپیمای نظامی در مرز سوریه-ترکیه، به حق دفاع از خود که در منشور سازمان ملل پیش‌بینی شده، متوسل خواهد شد یا نه، گفت: "تا زمانی که گزارش‌های روشن و واضحی در دست نداشته باشیم، نمی‌توان به این سوال پاسخ داد."

یک مقام ترکیه هم به خبرگزاری رویترز گفته است که هدف قرار دادن هواپیمای سوخوی روسیه، اقدام علیه هیچ کشور خاصی نبوده، بلکه تنها دفاع از حریم هوایی ترکیه بوده است.
 
گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، می‌گوید جت روسیه در منطقه جبل ترکمان لاذقیه سقوط کرده است. به گفته این گروه، نیروهای دولتی سوریه و شورشیان این کشور بامداد روز سه‌شنبه در این منطقه مشغول نبرد زمینی و هوایی بوده‌اند.

دبورا هینز، دبیر امور دفاعی روزنامه تایمز نوشته است: ترکیه خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده شورای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده تا اعضا را در جریان جزئیات سرنگون کردن هواپیمای روسیه قرار دهد. این نشست ساعت پنج امروز به وقت محلی در بروکسل برگزار می شود.

پوتین: اقدام ترکیه پیامدهای بسیار وخیمی خواهد داشت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در شهر سوچی میزبان پادشاه اردن بود، در کنفرانسی مطبوعاتی با وی، درباره این حادثه با تاکید بر اینکه هواپیمای روسیه در مرز سوریه و ترکیه وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود به انتقاد شدید از ترکیه پرداخت و گفت: آنکارا از پشت به ما خنجر زد. این اقدام آنها پیامد بسیار وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد گذاشت. ما همواره به ترکیه نه تنها به عنوان یک همسایه بلکه به عنوان یک دوست نگاه می‌کردیم و ارتباط بسیار خوبی با آنها داشتیم اما این تغییر خواهد کرد. آنکارا به جای اینکه با ما تماس بگیرد بعد از این حادثه با شرکایش در ناتو تماس گرفت و از آنها کمک خواسته آیا ترکیه می‌خواهد ناتو در خدمت داعش حاضر شود؟

در مقابل کنسولگری‌ روسیه در استانبول و سفارت ترکیه در مسکو اعتراض‌هایی برپا شده است

چه کسی جنگنده روسی را سرنگون کرد؛ ترکیه یا شورشیان سوری؟+واکنش‌ها، تصاویر و فیلم


*وزارت خارجه ترکیه کاردار روسیه در ترکیه را احضار کرد. شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز تشکیل جلسه داده است. ناتو هم به درخواست ترکیه خواستار تشکیل یک نشست فوق‌العاده شد.

*فرمانده شورشیان ترکمن فعال در شمال سوریه تأیید کرد نیروهای تحت امر وی 2 خلبان روسی جگنده ساقط شده سوخو-24 را هنگامی که با چتر نجات در حال فرود بودند را کشتند.

 وزارت دفاع روسیه: گزینه‌های پاسخ به اقدام ترکیه در حال بررسی است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که درحال بررسی گزینه‌های مد نظر جهت پاسخ به اقدام ترکیه است.

*دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در مورد حادثه امروز در مرز ترکیه و سوریه با احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه گفت‌وگو کرده است. کامرون دو طرف را به گفت‌وگوی مستقیم با یکدیگر ترغیب کرده است.

*وزارت دفاع روسیه می‌گوید که وابسته نظامی ترکیه در مسکو را احضار و رسماً به اقدام ترکیه در سرنگون کردن هواپیمای روسیه در مرز سوریه اعتراض کرده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این مورد آمده است: "هواپیمای روسی از مرز ترکیه عبور نکرده بود و تنها تأسیساتی در داخل خاک سوریه را هدف می‌گرفت. ما اقدام نیروی هوایی ترکیه را غیردوستانه ارزیابی می‌کنیم".

*رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار است امشب برای بررسی موضوع سرنگون کردن هواپیمای روسی با مسئولان دیگر ترکیه یک نشست امنیتی برگزار کند.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش تأیید کرده است که ترکیه پیش از شلیک کردن به هواپیمای روسیه، 10 بار به آن هشدار داده بود. او گفت که آمریکا در حال بررسی مسئله است تا بفهمد هواپیمای سرنگون شده در هنگام شلیک موشک دقیقا کجا بوده است.

*فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهورى فرانسه كه امروز در كاخ سفيد مهمان باراك اوباما، رئيس جمهورى آمريكاست، قصد دارد براى حملات بيشتر به داعش، يك ائتلاف جهانى قوى تشكيل دهد. 

*به گزارش وبسایت خبری گازتا در روسیه، شرکت ناتالی تورز که از بزرگترین تورهای گردشگری روسیه است، فروش تورهای مسافرتی به ترکیه را متوقف کرده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی این شرکت، این تصمیم بر اساس حکم هشتم نوامبر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه که تدابیری برای "تضمین امنیت شهروندان روسیه" اعلام کرد، اتخاذ شده است.

*سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مردم کشورش گفته است که به ترکیه سفر نکنند. وی گفته است خطر تروریسم در ترکیه کمتر از مصر نیست. حدود یک ماه پیش، یک فروند هواپیمای روسیه در صحرای سینای مصر سقوط کرد و ۲۲۴ سرنشین آن کشته شدند. گروه داعش مسئولیت سقوط هواپیما را به عهده گرفت.

*خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سفر خود به ترکیه را که قرار بود فردا، چهارشنبه بیست و پنجم نوامبر، انجام شود، لغو کرده است. 

*به گزارش رویترز، معاون فرمانده یک تیپ ترکمان در سوریه می‌گوید که نیروهای تحت امر او دو خلبان جت سرنگون شده روسیه را زمانی که با چتر پایین می‌آمدند، به ضرب گلوله کشته‌اند.

*وزارت دفاع روسیه گفته است دو خلبان جنگنده روسی با چترنجات بیرون پریدند اما اضافه کرده که هیچگونه تماسی با آنها نداشته. شورشیان می‌گویند وقتی این دو خلبان با چتر در حال پایین آمدن بودند، به آنها شلیک کردند. تصاویر ویدئویی منتشر شده که به نظر می‌رسد جسد یکی از دو خلبان باشد. در این فیلم شورشیان مسلح دور جسد را گرفته‌اند.

*احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از سرنگون کردن جت جنگنده روسی دفاع کرده و گفته است "اتخاذ هرگونه تصمیمی برای مقابله با هر کسی که حریم هوایی ما را نقض کند یا به مرزهای زمینی ما تجاوز کند، وظیفه ملی" است.

*دونالد تاسک، رییس شورای اروپا: در لحظات حساس پس از سرنگونی جت روسیه، همه باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند.

*به گزارش رویترز، مقام‌های ترکیه می‌گویند وزارت خارجه این کشور سفیران آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا را فراخوانده‌ است تا آنها را در جریان سرنگونی جت روسی قرار بدهند.

چه کسی جنگنده روسی را سرنگون کرد؟/انهدام بالگرد نظامی روسی+واکنش‌ها، تصاویر و فیلم

*در خبری دیگر در مورد روسیه، گزارش شده است که یک هلی‌کوپتر نظامی این کشور پس از آنکه هدف آتش شورشیان سوری قرار گرفت، مجبور به فرود اضطراری شد. به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه این هلی‌کوپتر توانست به منطقه تحت کنترل دولت در همان نزدیکی برسد. 

*یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا سرنگونی جت نیروی هوایی روسیه در نزدیکی مرز ترکیه- سوریه را "یک حادثه بسیار جدی" خوانده است. وی گفته است: "ما به طور اضطراری به دنبال یافتن جزئیات مربوط به این حادثه هستیم. روشن است که این مسئله بسیار جدی است اما تا زمانی که راجع به آنچه اتفاق افتاده به یقین بیشتری نرسیدیم، اظهارنظر کردن در مورد آن عقلانی نیست.

*رسانه‌هاي ترکيه از اعزام نيروها و ارسال تجهيزات جديد به مرزهاي سوريه خبر دادند. دوما روسيه نیز خواستار توقف پروازهاي روسيه وتركيه شد.

* رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه "ما عضو ناتو هستیم و ناتو در مقابل هر نوع حمله احتمالی از ما دفاع خواهد کرد"، گفت: روسیه نباید به خاطر حمایت از بشار اسد دوستی با ترکیه را از دست بدهد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نخستین اظهارنظرش در مورد سرنگونی هواپیمای روسیه گفت که همه باید به حق ترکیه برای حفظ مرزهایش احترام بگذارند. او گفت که اقدام ترکیه مطابق مقررات مربوط به درگیریهای نظامی بوده و هواپیمای روسی پس از بی‌اعتنایی به دست‌کم ده هشدار هدف قرار گرفته است. آقای اردوغان گفت که ترکیه حملات به مناطق ترکمان‌نشین سوریه را به شدت محکوم می‌کند و افزود: ما آنجا بستگان و خویشانی داریم و نگران آنها هستیم.

استقرار ناوهای موشک‌انداز روسیه

ژنرال رودسکوی گفته است که روسیه ناوهای موشک‌انداز خود را در سواحل سوریه مستقر می‌کند. او گفت که این ناوها به سیستم دفاع ضدهوایی فورت، مشابه سیستم S-300 مسلح هستند و هشدار داد که از این پس "هر هدفی که تهدیدی بالقوه را متوجه نیروهای روسیه کند، منهدم خواهد شد".

*ژنرال سرگئی رودسکوی، از مقامات ستاد مشترک ارتش روسیه گفته است که این کشور همکاری نظامی خود با ترکیه را به حال تعلیق در می آورد. او گفت که هواپیماهای روسیه وارد حریم هوایی ترکیه نشده بودند و اطلاعات رادارها نشان می‌دهد که این جنگنده‌های ترکیه بوده‌اند که وارد حریم هوایی سوریه شدند و هواپیمای روسی را بدون دادن هیچ هشداری سرنگون کردند. ژنرال رودسکوی این اقدام را "نقض جدی قوانین بین المللی" توصیف کرد.

*ژنرال ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت که بررسی‌ها نشان داده است که هواپیمای سرنگون شده روسیه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود. او گفت بین مقامات روسیه و ترکیه تماس‌هایی برقرار شده، اما ناتو در این مورد تماسی با روسیه نداشته است. او خواهان حفظ آرامش شد و از دو طرف خواست در جهت کاهش تنش‌ها گام بردارند.

کشته شدن یک سرباز روس

مقامات نظامی روسیه می‌گویند که در جریان عملیات جستجو برای خلبان‌های هواپیمای سرنگون شده این کشور در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه، یک سرباز روس کشته شده است. این سرباز از سرنشینان یکی از دو هلیکوپتری بود که عملیات جستجو را انجام می‌داد. این هلیکوپتر با تیراندازی پیکارجویان ساقط شد. سایر سرنشینان این هلیکوپتر از منطقه به پایگاه هوایی مورد استفاده روسیه منتقل شدند.

*فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه هم حادثه امروز را مایه تأسف خواند و گفت که بهتر است همه بر مقابله با گروه داعش تمرکز کنند.

واکنش اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه به دست ترکیه گفت: هنوز در حال بررسی هستیم تا بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده. ترکیه مثل هر کشور دیگری حق دفاع از حریم هوایی خود را دارد. در حال حاضر ترکیه و روسیه باید به گفت‌وگوی مستقیم بپردازند و جلوی افزایش تنش را بگیرند. روسیه بسیار نزدیک به مرز ترکیه و علیه مخالفان معتدل بشار اسد عمل می‌کند که این کار کمکی به کاهش تنش نمی‌کند. اگر روسیه تمرکز خود را بیشتر بر مقابله با داعش متمرکز کند، تنش کمتر می‌شود. ضمنا باید سعی کنیم راه‌حل دیپلماتیک را سریع‌تر پیش ببریم. مخالفان معتدل حکومت اسد ممکن است بعدا بخشی از دولت انتقالی باشند و اقدامات روسیه از این نظر کار رسیدن به راه حل دیپلماتیک را دشوارتر می کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده که حادثه امروز باعث ناکام‌ماندن گفت‌و‌گوهای تازه در مورد بحران سوریه نشود. او ابراز امیدواری کرد که دولت‌های ترکیه و روسیه گفت‌‌وگو با یکدیگر را آغاز کنند و هر دو در واکنش نشان دادن و اقدامات متقابل مسئولانه عمل کنند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار کاهش تنش ترکیه و روسیه شد

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی درباره سقوط هواپیمای سوخوی روسی توسط ترکیه، خواستار اقدامات لازم برای کاهش تنش میان دو کشور شد.

ناتو: ترکیه خویشتن‌دار باشد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در جلسه فوق‌العاده خود با اعلام حمایت از ترکیه خواستار خویستن‌داری آنکارا شد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو پس از پایان این نشست گفت اطلاعاتی که ترکیه در اختیار متحدانش درباره نقض حریم هوایی‌اش قرار داده با ارزیابی‌های ناتو همخوانی دارد. وی تاکید کرد که ناتو از تمامیت ارضی ترکیه دفاع می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از اعضای ناتو بر این نظر بودند که ترکیه می‌توانست بجای شلیک به جنگنده‌های روسیه آن‌ها را به خارج از حریم هوایی‌اش هدایت کند.‌ ترکیه یکی از ۲۸ عضو ناتو و دارای دومین ارتش بزرگ در این سازمان است.

نامه ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل 

سفیر ترکیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای رسمی به شورای امنیت شلیک جنگنده‌های این کشور به یک هواپیمای جنگی در حریم هوایی خود و سرنگونی آن‌را تایید کرد. در نامه رسمی «حالیت چِویک» تاکید شده که صبح سه شنبه دو هواپیما به حریم هوایی ترکیه نزدیک شدند و در عرض پنج دقیقه ده بار به آنان هشدار داده شد تا منطقه را ترک کنند.‌ به گفته سفیر ترکیه در سازمان ملل این دو هواپیما به مدت ۱۷ ثانیه و بیش از یک کیلومتر در حریم هوایی آن کشور بودند و یکی از آن‌ها درحالیکه در حریم هوایی ترکیه بود جنگنده‌های اف ۱۶ به سوی آن شلیک کردند. روسیه این ادعای ارتش ترکیه را رد کرده و می‌گوید جنگنده‌های سوخوی آن کشور در حریم هوایی سوریه پرواز می‌کردند.

 گفت‌گوی تلفنی اوباما و اردوغان پس از سرنگونی جنگنده روسیه

به دنبال سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، رئیس جمهوری این کشور و باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با پایان دادن به تنش‌ها و تلاش برای ایجاد آتش بس توافق کردند. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی بر پایبندی خود به اجرای روند سیاسی انتقالی برای تحقق صلح در سوریه و عزم و اراده مشترک خود برای از بین بردن داعش تاکید کردند.

خلبان جنگنده ساقط شده روسیه 'نجات یافته' است

سفیر روسیه در فرانسه گفته است که خلبان جنگنده روسیه که هدف نیروی هوایی ترکیه قرار گرفت، از سوی ارتش سوریه نجات یافته است.
آلکساندر اورلوف، به رادیوی "اروپا ۱" گفته است که این خلبان به یک مقر روسیه برده شده است.این سخنان آقای اورلوف هنوز از سوی مقامات کرملین به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.

پیشتر یک سخنگوی ارتش روسیه گفته بود که حداقل یکی از دو خلبان هواپیمای ساقط شده آن کشور، در حالی که با چتر نجات فرود می‌آمدند، از روی زمین هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

اردوغان: خواهان تشدید بحران با روسیه نیستیم

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت: قصد تشدید بحران با روسیه را نداریم و اطلاعات لازم درباره هدف قرار دادن جنگنده روسیه توسط جنگنده های ترکیه را به اطلاع شورای امنیت و ناتو رسانده ایم.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره جنگنده سرنگون‌شده گفتگو کردند

وزیر خارجه روسیه می‌گوید امروز (چهارشنبه) با همتای ترک خود درباره حادثه سرنگون شدن جنگنده سوخوــ24 به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید گفتگوی تلفنی وی با وزیر خارجه ترکیه نشان می‌دهد که "روسیه از ارتباط برقرار کردن خجالت نمی‌‌کشد".وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که همتای ترک وی که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است از سرنگونی جنگنده روسی ابراز تأسف کرده است اما به بهانه‌تراشی دراین‌باره ادامه می‌دهد.

لاوروف: اقدام ترکیه عمدی بود

وزیر امور خارجه روسیه در نشستی خبری درباره تحولات اخیر در روابط این کشور با ترکیه تاکید کرد که مسکو در روابط خود با آنکارا به طور اساسی بازنگری خواهد کرد و نه سفری به ترکیه انجام خواهد شد و نه به مقامات ترکیه اجازه داده می‌شود که به مسکو بروند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری در مسکو گفت: اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک جنگنده نظامی ما بسیار عواقب بدی دارد و ما امیدواریم از این مساله به عنوان دستاویزی به عنوان منطقه پرواز ممنوع در سوریه استفاده نشود. ترکیه بارها خواستار ایجاد "منطقه‌ای امن" در مرزهای خود با سوریه شده بود و اقدام دیروز نیز در راستای همین خواست ترک‌هاست. اقدام آنکارا در سرنگون کردن جنگنده ما یک اقدام تحریک کننده عمدی از نظر ماست.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از پیشنهاد فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه برای مسدود کردن مرز سوریه و ترکیه برای جلوگیری از ورود پیکارجویان به داخل سوریه حمایت کرده و گفته است ممکن در سفر روز پنجشنبه آقای اولاند به مسکو، چنین پیشنهادی بررسی شود.

*روسیه سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰ ترایمف (پیروزی) را برای مراقبت از جنگنده‌های این کشور در سوریه به پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه فرستاده است. روسیه تاکید کرده که فعالیت جنگنده‌های روسی در اطراف مرز ترکیه همچنان ادامه خواهد داشت.

ادامه دارد...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
88
182
آقای پوتین وقت آن است که اردوغان را یک گوشمالی حسابی بدهی
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
از کی تا حالا روسیه دوست ما شده که اینقدر با ذوق مثبت دادین.روسیه دشمن درجه یک ماست و همیشه به متحداش خیانت کرده.متاسفم برای کسانیکه که کشور دوست و مسلمان ترکیه را به روسیه می فروشن.
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
آقای صابر همون روسیه دشمن درجه یک بقول شما صد شرف داره به اردوغان و حکومت نژاد پرست و حامی داعش و تروریسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
تا دیرور اردوغان میومد داخل تلویزیون و میگفت ایران حامی داعش هست و باید مذاکره کنیم!
بعد چندماه که ایران و روسیه عملا وارد جنگ با داعش شدند.
معلوم شد چه کسی حامی داعش هست و ...اسرائیل...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
!!!!!!!!!کشور دوست و مسلمان ترکیه!!!!!!!!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
نمیدونم چرا ملت اینقدر جوگیر شدن. روسیه هیچوقت دوست ما نبوده و فقط از ما برای امتیازگیری از غرب استفاده می کرد.دوران پوتین هم داره تمام میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
جناب ناشناس منظورت اينه كه آقاي پوتين ديندار و مسلمان بخاطر اعتقادش به خداي يگانه و علاقه اش به مسلمانان بره و آقاي اردوغان نامسلمون كمونيست رو يه گوشمالي بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
كاش در عين حال به آقاي پوتين بگي كه انسانيت حكم ميكنه مردم كشور اوكراين رو هم اينقدر سركوب نكنه و گوشمالي نده گناه دارند.
خدايا به حق همه عظمتت حتي لحظه اي ما را به خودمان وامگذار كه همواره نيازمند ياري و هدايت تو هستيم تا به چاه گمراهي و تباهي سرنگون نگرديم. الهي آمين
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
83
67
اتفاقا الان پوتین گوشمالی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
به روسیه خنجر از پشت خورده نه گوش مالی، گوش مالی زمانی است که صادرات گاز ایران و روسیه به ترکیه قطع شود و یخ وارد کنیم!!! افتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
34
121
دولت ترکیه مرد نیست .همش کمک داعش کرده این نامردا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
40
70
دو تا شون بدرد نمی خورن .نامردا.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
22
108
اردوغان بخاطر قطع شدن نفت ارزان داعش ونقش برآب شدن نقشه هاش درسوریه چنین اقدام جنون آمیزی روانجام داد وحال بایدمنتظرسیلی سخت روسهاباشه...دوستانی که صحبت ازکشورمسلمان میکنند لابددرجریان هستندکه دولت ترکیه حامی داعش ودارای همان تفکرات وسیاست هاست.امروز ترکیه،عربستان وقطربلای جان مسلمانانند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
23
91
ترکیه و سرانش پشتشون به امریکا و ناتو گرمه وگر نه از این غلط ها نمی کردند. در ضمن ترکیه فقط سوء استفاده کننده از هر چیزی است.
پاسخ ها
صابر
| United States of America |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
اون کسی که سو استفاده میکنه روسیه است که از ما برای کسب امتیاز از غرب استفاده می کرد.شما فکر خودتو بکن آقای نظریه پرداز
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
17
56
مسلمان !!!!کدوم مسلمان ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
اگر ترکیه نفت خوار داعش ...هست و داعش و اسرائیل...
مرگ بر حامی داعش و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
16
41
آمریکا مدعی است پرواز یک پشه رو میفهمه حالا چطور شده که جنگی که هر لحظه داره رصدش میکنه رو نمیتونه بگه هواپیما کجا بوده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
41
39
روسها میگفتن این هواپیماهای ما فلان است و بهمان میکنه چطور در برابر هواپیمای قدیمی اف ۱۶ به راحتی سرنگون شد ببینیم‌ پوتین جرات میکنه به اهداف ترکیه حمله کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
مطالعت رو بیشتر کن کوچولو
سوخوی 24 یک هواپیمای ضربتی هست و بمب افکن
و این حمله مثل این هست که بردارت از پشت بهت خنجر بزنه
آیا شما بردارت رو دشمن میدونی و میکشیش واسه کاری که نمیدونی انجام میده یا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
12
45
...ترکیه حامی داعش بوده حتی یکی از خیابون هاش پاتوق داعشی ها بوده
دوستای گلم لطفا ساده نباشید
ایول به کشور خودمون که همه ی قولدور هارو نشوند سرجاشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
7
30
این داستان شبیه داستان فرود یک هواپیمای سسنا در وسط میدان سرخ است که شوروی از طریق عراق جبران کرد و ناو آمریکایی را در خلیج فارس زد!
بزودی باید شاهد تلافی روسیه در این راستا باشیم
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
10
32
مطمئن باشید روسیه تلافی میکنه. به هر بهانه ای که باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
7
33
مرگ برجنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
39
22
باد پوتین خالی شد
شهروند ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
36
19
چه حالی کردم !
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
شما اشتباه میکنی حال میکنی عزیزم، در حال حاضر خطر ترکیه برای ایران بسیار بیشتر از خطر آمریکا و حتی روسیه هستش
شما حداقل به منافع ملیت فکر کن و درست فکر کن
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
6
19
اتفاقا این حرکت حساب شده هستش و غرب روی انتقام روسیه حساب باز کرده، اگر روسیه انتقام علنی بگیره باعث میشه حقانیتی که برای حضور نظامی در سوریه کسب کرده مخصوصا بعد از حمله به پاریس رو از دست بده.
به نظرم انتقام از ترکیه به بعد ها موکول میشه
انتقام درست زمانی باید اتفاق بیفته که متخاصم انتظارش رو نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
48
16
ترکهای ایران طرفدار ترکیه هستند
پاسخ ها
ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
ایران جان آذربایجان میباشد .
شما حق نداری در مورد ترکهای ایران اینجوری نظر بدی....دلیلش تو تاریخ هست ...
چند تا اسم میگم برید بخونید .
ستارخان - باقرخان - شهید باکری و شهدای آذربایجان - کاپیتان شهبازی و دایی و رضازاده و ... مگه اینا ترک نیستن.
نگید این حرف ها رو.
ما ترکا عاشق ایرانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
20
16
شايدم سركوب مردم بينواي كشور اوكراين زياد فكر پوتين رو مشغول كرده باعث شده حساب كار از دستش در بره و . . . ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
10
29
واقعا که شما چطور طرفدار ترکیه هستید؟؟.جنگ روسیه با داعش مگه به نفع ما نیست.ترکیه داره با خرید نفت از داعش حمایت میکنه..چرا باید طرفدار ترکیه باشیم ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
26
6
نه ترکیه نه روسیه!
جنگ بین ترکیه و روسیه به نفع ماست
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
10
40
بسیار مشخص هست که ترکیه دوست نیست و دشمن هست .برای مثال در برهه ای از زمان در دولت قبل بنزین رو بیشتتر از قیمت اصلی به ما میفروخت چون محتاج بودیم و در همه حال منتظر ضربه زدن به کشور ماست .روسیه هم که با فریب مکرر در حال. باج گیری و دست اندازی به اموال ماست همونطور که در طول تاریخ این رو تکرار کرده .پس ما دلیلی نداریم که نا راحت بشیم .خوشحالی هم نداریم .جنگ بد و خانمانسوز هست .ما از خاک عزیزمون دفاع کردیم میکنیم و خواهیم کرد فارغ از هر عقیده و گرایش خاص سیاسی مذهبی و فکری .درهمه حال و زمان .خدا رو شکر کسی جرات به تجاوز به خاک ما رو نداره .از این به بعد هم نخواهد داشت .ان شاالله
پاسخ ها
سما
| Netherlands |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
بهترین نظری بود که خوندم دادن یک مثبت به شما خیلی کمه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
12
14
روسهای دائم الخمر بسیار ترسو و خیلی پرادعا هستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین