کد خبر: ۳۳۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای روز سه شنبه

رهبر معظم انقلاب در دیدار روسای جمهوری عراق، بولیوی و نخست وزیر الجزایر که به منظور اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز به ایران سفر کرده اند، بیانات مهمی درباره مسائل منطقه ای، همکاری های دوجانبه و مبارزه با سلطه و تروریسم بیان کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهمترین محورهای بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدارها که روز سه شنبه انجام گرفت، بدین شرح است:

+++در دیدار اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی

**سیاست خطرناک آمریکا در دنیا و منطقه آمریکای جنوبی تغییر هویت جوانان است؛باید با تقویت اراده ها و افزایش ارتباطات و همکاری ها، در مقابل این سیاست سلطه جویانه ایستادگی کرد.
**ایستادگی در مقابل افزون خواهی های امریکای مستکبر امتیازی مهم و حتی با اهمیت تر از ملی شدن صنعت نفت برای بولیوی و آقای مورالس است.
**ایران اولین کشوری در دنیا بود که با نهضت مردمی و مستقل امام خمینی(ره) به طور کامل از سیطره امریکا بیرون آمد و در مقابل معارضه های دو امپراتوری شرق و غرب و انواع فشارهای نظامی، امنیتی و اقتصادی آنان ایستادگی کرد؛بر همین مبنا، جمهوری اسلامی ایران از هر کس در هر جای دنیا که در مقابل زورگویی و سلطه ایستادگی کند، حمایت می کند.
**بولیوی امکانات و استعدادهای فراوان دارد؛ این ظرفیتها و همچنین روابط بین دو کشور و زمینه های متعدد همکاری می تواند در خدمت منافع ملتها و ایستادگی در مقابل زورگویان قرار بگیرد.
**پیشرفتهای اقتصادی بولیوی با هدف تأمین استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی لازم و ارزشمند است؛علاوه بر این پیشرفتهای سخت افزاری باید به پیشرفتهای نرم افزاری نیز توجه کرد.
**اگر امریکایی ها در این سیاست خود موفق شوند و بتوانند فکر جوانان را به «فکر امریکایی» تبدیل کنند، آنگاه بدون نیاز به کودتای نظامی و اقدامات سخت، بر کشورها مسلط خواهند شد.
**تقویت هویت بومی و شناساندن ارزشها به جوانان راه مقابله با این سیاست امریکا است؛ با تکیه به خداوند متعال و با تقویت اراده ها می توان در این نبرد پیروز شد.

+++در دیدار عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر

**علاوه بر نزدیکی دیدگاه های سیاسی، همواره ملت ایران دیدگاه مثبتی به کشور و مردم الجزایر داشته است و این موضوع هم به دلیل مجاهدت های مردم الجزایر بر ضد استعمار، در دوران انقلاب الجزایر است.
**ارتباط معنوی و قلبی میان ملت ها زمینه بسیار مناسبی برای گسترش همکاری ها بویژه در عرصه اقتصادی است؛ سطح همکاری های ایران و الجزایر بسیار پایین است و امیدواریم با این سفر و با تشکیل کمیسیون مشترک، در آینده نزدیک و همچنین با سفر آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به الجزایر، روابط اقتصادی دو کشور گسترش روز افزون یابد.
**موضوع داعش و تروریست هایی که با نام اسلام در سراسر منطقه پراکنده شده اند، یک موضوع عادی و طبیعی نیست بلکه این تروریست ها بوجود آورده شده اند و مورد حمایت هستند.
**کشورهای اسلامی که دلسوز هستند و با یکدیگر تفاهم بیشتری دارند، می توانند با گفت وگو و همکاری، به راه حل عملی برای مقابله با تروریست ها برسند.
**جبهه مقاومت متشکل از الجزایر، ایران، سوریه و چند کشور دیگر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده بود؛برخی کشورهایی که دنباله رو آمریکا هستند، مانع از ادامه فعالیت آن مجموعه شدند اما به نظر می رسد اکنون زمینه تشکیل چنین مجموعه ای متشکل از کشورهای اسلامی که دارای دیدگاه های مشترک هستند، وجود دارد.
**اگر چنین مجموعه ای تشکیل شود، این کشورهای اسلامی می توانند در مسایل مهم دنیای اسلام تأثیرگذار باشند و برای مشکلات منطقه و مبارزه با تروریست ها، اقدامات عملی انجام دهند.

+++در دیدار فواد معصوم رییس جمهوری عراق

**عمق روابط دو کشور و دو ملت ایران و عراق ریشه دار و تاریخی و فراتر از روابط کشورهای همسایه و در یک منطقه است.
**ملت عراق، ملتی بزرگ و صاحب تاریخ کهنی است که از ظرفیت بسیار مهم جوانان قدرتمند و هوشیار برخوردار است و باید از این ظرفیت در جهت رساندن عراق به جایگاه شایسته خود استفاده شود.
**راهپیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه است به گونه ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی گذارند؛ مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.
**در ساختار تشکیلاتی حکومت عراق، رییس جمهور از جایگاه خاصی برخوردار است و می تواند در کم کردن اختلافات و افزایش وحدت، نقش آفرینی مؤثری کند.
**مردم عراق اعم از شیعه و سنی و کرد و عرب، قرنها است که بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما متأسفانه برخی کشورهای منطقه و همچنین بیگانگان به دنبال بزرگنمایی اختلاف ها هستند که باید در مقابل آن ایستاد و از هرگونه بهانه ای که زمینه ساز بروز اختلافات می شود، پرهیز کرد.
**بروز اختلافات و کشیده شدن آن به صحنه عمومی عراق زمینه ساز اظهارات مداخله جویانه بیگانگان است؛نباید فضا بگونه ای شود که امریکایی ها به خود جرأت دهند تا به صورت علنی صحبت از تجزیه عراق بکنند.
**چرا باید کشوری همچون عراق که کشوری بزرگ، ثروتمند و صاحب تاریخ هزار ساله است، تجزیه و به مناطق کوچکتر تقسیم شود، تا همواره در معرض اختلاف و نزاع قرار گیرد.
**قطعاً مسئولان عراقی، روابط خارجی با کشورهای دیگر از جمله امریکا را براساس مصالح و منافع مردم این کشور تنظیم خواهند کرد اما نباید به امریکایی ها اجازه داد که عراق را همچون ملک شخصی خود تصور کنند و هر صحبتی را بیان و هر اقدامی را انجام دهند.
**عراق امروز بواسطه ملت بزرگ خود و همچنین جوانان توانمند و هوشیار، با عراق گذشته کاملاً متفاوت است؛ جوانان عراق اکنون بیدار شده اند و به قدرت و توانایی خود پی برده اند و چنین جوانانی قطعاً زیر بار سلطه امریکا نخواهند رفت.
**نیروهای داوطلب مردمی عراق در جنگ با داعش مظهر بارزِ بیداری و قدرت جوانان عراقی هستند؛باید از ظرفیت و توانایی های جوانان عراق برای رساندن این کشور به جایگاه شایسته خود بیش از پیش استفاده شود.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز دوشنبه (دوم آذرماه 94) با حضور سران 9 کشور به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
رئیسان جمهوری روسیه، ونزوئلا، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه و همچنین نخست وزیر الجزایر برای شرکت در این اجلاس به تهران آمدند.
رئیس جمهوری ترکمنستان نیز میهمان ویژه این اجلاس بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین