کد خبر: ۳۳۳۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
با اشاره به حمله ترکیه به یک جنگنده روس

ولایتی: حضور روسیه در سوریه کاملا مشروع است

رییس مجمع تحقیقات استراتژیک مجمع حضور روسیه در سوریه را به خواست دولت و ملت سوریه دانست و اظهار امیدواری کرد که دیگر تنش‌هایی مانند آن چه روز گذشته برای جنگنده روسیه اتفاق افتاد تکرار نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز پس از دیدار با ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره حمله ترکیه به یک جنگنده روس خاطرنشان کرد: بدون تردید ایجاد این تنش در حساس‌ترین منطقه جهان به نفع هیچ کس نیست.

او ادامه داد:‌ هر دو طرف یعنی روسیه و ترکیه همسایگان ما هستند و ما آن‌ها را به آرامش دعوت می‌کنیم و امیدوار هستیم که چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد.

وی با تاکید بر این که حضور روسیه در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه و به منظور کمک به مردم این کشور است گفت: حضور روسیه در سوریه کاملا مشروع بوده و آن‌ها برای مقابله با تروریسم در این کشور هستند. در هر صورت لازم است تا تمام کشورهای منطقه از جمله روسیه و ترکیه از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرده و باید بدانیم که این نوع تنش‌ها در منطقه نباید به وجود بیاید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور روسیه در سوریه به منظور مقابله با داعش و گروه‌های افراطی تاکید کرد: دولت و ملت سوریه از 5 سال پیش هدف حملات گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند و 10 هزار نفر کشته و بیش از 10 میلیون آواره سوری از حملات گروه‌های تروریستی در سوریه به جای مانده است.

وی ادامه داد:‌ مبارزه با گروه‌های تروریستی باید توسط دولت و مردم سوریه و متحدان این کشور از جمله روسیه صورت بگیرد و با شدت و قدرت نیز ادامه پیدا کند.

هم‌چنین ولایتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، در رابطه با این که پس از حملات اخیر تروریستی در فرانسه و اروپا، مسلمانان به ویژه مهاجران سوری هدف اتهام‌زنی قرار گرفته‌اند و حتی پذیرش آنان متوقف شده است؛ آیا ایران برنامه‌ای برای کمک به آن‌ها دارد؟ گفت: ایران به دنبال آن است که با کمک سازمان‌های بین المللی مانند هلال احمر و صلیب سرخ به این پناهجویان کمک کند.

او با اشاره به حمایت ایران از آوارگان عراقی و افغان گفت: کشوری را نمی‌شناسم که همانند ایران با آوارگان و پناهجویان برخوردی انسانی و صمیمانه داشته باشد.

ولایتی ادامه داد: در زمان صدام عراقی‌های زیادی به ایران آمده و در کشور ما از آن‌ها پذیرایی شد. هم‌چنین سال‌هاست که پناهجویان افغان به ایران آمده و جمهوری اسلامی ایران با مهمان‌نوازی از آن‌ها استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برخی اخبار از اصل نبودن قرآن اهدایی پوتین به مقام معظم رهبری حکایت می‌کنند؟ گفت: این اقدام، اقدامی نمادین و ارزشمند بود که رییس یک کشور مسیحی ارتدوکس به بزرگ‌ترین شخصیت جهان اسلام یک قرآن تقدیم کرد و این موضوع از نظر معنوی ارزش والایی دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خاطرنشان کرد: زمینه‌ها برای همکاری دو کشور بسیار مساعد است و من در دیداری که با ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ داشتم درباره مسایل منطقه گفت‌وگو داشتیم.

ولایتی ادامه داد: خوشبختانه دو کشور در مورد مسایل منطقه به ویژه مقابله همه کشورها با گروه‌های تروریستی و مخالفت با تجزیه سوریه و عراق اتفاق نظر داشتیم و هر دو کشور بر این باوریم که باید یکپارچگی در سوریه و عراق حفظ شود.

او ادامه داد:‌ ایران و لوکزامبورگ بر این باورند که پس از برقراری آتش‌بس در سوریه گفت‌وگوهایی بین دولت و معارضان برقرار شود. البته نه با تروریست‌ها.

به گزارش ایسنا، ولایتی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت بشار اسد تصریح کرد: من به وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، حمایت جمهوری اسلامی ایران از بشار اسد را اعلام کردم و گفتم که باید یک محوری باشد که حول آن در سوریه بتوانیم علیه تروریسم مبارزه کنیم و همه کشورها برای ایجاد صلح و آرامش در عراق و سوریه و توسعه این کشورها تلاش کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین