کد خبر: ۳۳۳۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

بعیدی‌نژاد: قرار نیست آژانس به تمام ادعاها درباره ایران پاسخ روشن و قطعی بدهد

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: این نظر آمانو که ارزیابی نهایی آژانس در مورد بحث پی.ام.دی یک گزارش سیاه و سفید نخواهد بود، قبلا هم گفته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید بعیدی‌نژاد در مطلبی که در صفحه اینستاگرامش به عنوان مهمترین محورهای مصاحبه‌اش با خبرگزاری صدا و سیما در وین منتشر کرده نوشت: این نظر آمانو که ارزیابی نهایی آژانس در مورد بحث پی.ام.دی یک گزارش سیاه و سفید نخواهد بود، قبلا هم گفته شده است. سیاه که مشخص است نخواهد بود به دلیل اینکه همکاری ایران با آژانس یک روند کاملا مثبتی داشته است اما اینکه گزارش کاملا سفید نخواهد بود این را هم خود آقای آمانو در نشست مطبوعاتی توضیح داد که پرونده پی.ام.دی یک پرونده بسیار پیچیده ای است که قریب به 12 سال است که در دست بررسی است و در قالب آن صدها اتهام علیه برنامه هسته ای ایران مطرح است که عملا پاسخ قاطع به تمام آن ادعاها اصلا عملی نیست.

به گزارش ایسنا، بسیاری از این ادعاها و اتهامات در حوزه مسائل نظامی و دفاعی ایران قرار می‌گیرد و رفع این اتهامات به دسترسی‌ها و اطلاعاتی نیاز دارد که به هیچ وجه ایران نمی تواند اینها را به آژانس اعطا کند. بنابراین این که آمانو می‌گوید این گزارش کاملا سفید نخواهد بود به این معناست که به تمام ادعاها و ابهامات قرار نیست پاسخ روشن و قطعی داده شود، بلکه قرار است آژانس با توجه به اطلاعاتی که در اثر اجرای نقشه راه از ایران بدست آورده است یک ارزیابی نهایی درخصوص برنامه هسته ای ایران ارائه کند. اگر حالا در برخی از موارد ابهامات، آژانس نتواند جواب قطعی آن سوالات را پیدا کند با توجه به کلیت تصویری که با دریافت این اطلاعات به دست می‌آورد ارزیابی خود را ارائه خواهد نمود. یعنی نداشتن جواب قطعی برای برخی از سوالات آسیبی به ارزیابی نهایی آژانس وارد نمی‌کند. مثالی که خود آقای آمانو زده است مثال گویایی است که مثال این پازل های تصویری است که متداول است. شما وقتی که ابتدا با این پازل‌های درهم ریخته تصویری مواجه هستید به هیچ وجه نمی‌توانید از شکلی که آن پازل تصویری در نهایت به شما می‌دهد مطلع شوید، ولی وقتی این پازل‌ها را در کنار هم قرار می دهید امکان دارد که در برابر این هزار پازلی که روی این تصویر قرار می‌دهید، جای برخی از این پازل‌ها پیدا نشوند ولی شما کلیت این تصویر را می‌بینید.

این مثال با واقعیات بحث پی ام دی منطبق است چون این امکان ماهیتا وجود ندارد که بتوان به تمام این ابهامات و ادعاها پاسخ روشن و دقیق داد. مهم آن است که آقای آمانو به صراحت اعلام کرده که آژانس آماده ارائه ارزیابی نهایی خود است. با این ارزیابی نهایی ابهامات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده خواهند شد و با حل این نگرانی‌ها، شورای حکام در مرحله بعد در روز پانزده دسامبر پرونده پی ام دی را مختومه خواهد کرد. تا آنجا که تحولات نشان می‌دهند همه امور به این سمت در حرکت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین