کد خبر: ۳۳۳۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

سرنوشت سنگ‌قبر سرقت‌شده سلطان‌العارفین همچنان در ابهام

‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان معتقد است: مقصر جریان سرقت سنگ منتسب به بایزید بسطامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین خواجه بیدختی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه سنگ‌قبر بایزید در شرایطی به سرقت رفت که از طریق دوربین کنترل می‌شد، لذا از منظر ما مقصر دستگاهی است که مدیریت مجموعه را عهده‌دار بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سرنوشت این اثر تاریخی به سرقت رفته است، اظهار کرد: هنوز ردی از این شیء تاریخی ارزشمند به دست نیامده است.

این مقام مسئول، با بیان اینکه میراث فرهنگی خود را موظف به پیگیری سرقت اشیاء تاریخی می‌داند، افزود: متاسفانه امسال علاوه بر سنگ قبر منتسب به بایزید بسطامی، اخیرا سوت تاریخی کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان نیز که ساختمان آن تحویل شورای اسلامی شهر سمنان است نیز به سرقت رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ با بیان اینکه ماجرای سرقت این سنگ به پلیس بین‌الملل کشیده شده است، گفت: متاسفانه تا این لحظه خبری از این سنگ ارزشمند و تاریخی نیست.

خواجه‌بیدختی با بیان اینکه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان از راه قانونی پیگیر هر دو پرونده است، تصریح کرد: در همین راستا از طریق سازمان میراث فرهنگی، نامه‌ای به پلیس بین‌الملل نوشته شده که مانع از خروج احتمالی اشیاء شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در آخرین روزهای زمستان گذشته بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی عارف نامدار قرن سوم و مشهور به سلطان‌العارفین در شهر تاریخی بسطام به سرقت رفت.

گفته می‌شود که این سنگ منتسب به بایزید که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است، در حالی به سرقت رفت که شیشه محافظ سنگ قبر برای انجام مرمت قبر برداشته شده بود و این در حالی است که به گفته مسئولان ذی‌ربط مجموعه تاریخی بسطام که قبر سلطان‌العارفین نیز در آن واقع شده، مجهز به دوربین‌های مدار بسته است.

اگر چه در انتساب این سنگ‌قبر به جناب بایزید شبهه‌هایی وجود دارد، اما در تاریخی بودن آن شبهه‌ای نیست.

به هر حال با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از سرقت این سنگ هنوز ردی از آن به‌دست نیامده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین