کد خبر: ۳۳۳۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸

مولاوردی: بخش عمومی و دولتی کشش لازم برای جذب نیروی کار را ندارد

معاون امور زنان وخانواده ریاست جمهوری گفت: امروز فرصت اشتغال دولتی و سنتی برای مرد و زن بسیار محدود است و بخش عمومی و دولتی دیگر کشش لازم برای جذب نیروی کار را ندارد و ناگزیر باید فرصتهای جدیدی فراهم ساخت.
آفتاب‌‌نیوز :
شهیندخت مولاوردی در میزگرد مجازی پیرامون 'رونق کسب و کار' که با حضور حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور و تنی چند از اعضای اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی ایران ، همراه با متخصصان حوزه تشکل ها و کسب و کار برگزار شد،افزود: استفاده بهینه از ظرفیت و فرصت شبکه های مجازی برای کارآفرینی فناورانه دختران و زنان اهمیت دارد.

وی عدم موفقیت در اجرای طرح دورکاری طی هشت سال عملکرد دولت های نهم و دهم را یادآور شد و گفت: ایراد اساسی دورکاری در این بود که بدون زیرساختهای لازم و شتابزده به اجرا در آمد و خیلی زود یکی از راهکارهای ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان شاغل را که در دنیا تجربه شده ، بی ثمر ماند.

مولاوردی معتقد است: تخصص، نوآوری،مهارت و خلاقیت حرف اول را در بحث اشتغال می زند نه زور بازو و قدرت جسمانی، بنابراین نابرابری های جنسیتی تعدیل می یابد و کوتاهترین و سریعترین راه ممکن برای اشتغال دختران فارغ التحصیل دانشگاهی فراهم می شود.

وی افزود: دولت برنامه خاصی در این حوزه در نظر دارد و غیر از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی بخش زیربنایی، سازمان دولتی دیگری به این موضوع وارد نشده و مقدمات این حرکت با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شده و در پیش نویس سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار زنان هم به این موضوع توجه ویژه ای شده که در نوبت رسیدگی ،شورای اشتغال قرار دارد.

**امنیت کلمه جامع و دربرگیرنده است 

برپایه این گزارش ، حسین سبحانی نیا نیز در این میز گرد فضای مجازی با تاکید بر اینکه امنیت کلمه جامع و دربرگیرنده ای است، گفت: امنیت فقط شامل حوزه اجتماعی و فرهنگی و روانی و دیگر حوزه ها نمی شود و با پیشرفت روز افزون بستر فناوری های مجازی و گسترش نرم افزار های پیام رسان و شبکه های مجازی حوزه امنیت فضای مجازی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

وی خواستار برخورد قانونی مقتضی با محتوای مجرمانه و مخرب در فضای مجازی شد و افزود: لازم است تولید محتوا که دارای ارزشی فاخر باشد ،در دستور کار قرار گیرد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، توجه به روند رو به رشد استفاده از رایانه و اینترنت و طبیعتا وقوع تخلفات و جرائم در این حوزه ، موجب شد تا مجلس شورای اسلامی موضوع را با فوریت در دستور کار قرار دهد و در نهایت منجر به تصویب قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 شد.

وی اهمیت تولید محتوای ارزشی در فضای مجازی را خاطرنشان ساخت و گفت : مسئولان مربوطه و دلسوزان حوزه فرهنگ این موضوع را در دستور کار قراردهند.

سبحانی نیا یادآور شد : مقام معظم رهبری طی سخنرانی مهمی در سال 80 به نابسامانی وضعیت اینترنت و فضای مجازی اشاراتی داشتند ،که این تذکرات منجر به تاسیس شاخه تخصصی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا ناجا) شد.

**فضای مجازی بسرعت در حال گسترش است

همچنین در این میز گرد اینترنتی کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت : امروز فضاهای مجازی تاثیرات متنوعی در اقتصاد دارد که طیف گسترده ای از اطلاع رسانی و بازاریابی تا انواع معاملات را شامل می شود.

وی افزود: رویکرد مزبور با سرعت زیاد در حال گسترش بوده و در آینده نزدیک خدمات متنوع و مختلفی از طریق همین کانالها را مشاهده خواهیم کرد.

کاشفی یادآور شد: استفاده از امکانات فضای مجازی در حوزه اقتصاد نه تنها موجب گسترش و فراگیری فنون کسب و کار خواهد شد ،بلکه یکی از مصادیق تولید محصولات مفید است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اظهار داشت:بطور اصولی اتاقهای بازرگانی در سطح کشور از کارآفرینان شکل گرفته، اتاق ایران نیز به عنوان ستاد هماهنگی سعی در اجرایی سازی برنامه ها در جهت تربیت و ارتقا هر چه بیشتر توانمندی های کارآفرینان کشور است.

**تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای توسعه اشتغال

سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یکی از شرکت کنندگان در این میز گرد مجازی گفت: استفاده از دورکاری جوانان از جمله تحارت الکترونیک یکی از راهکارهایی است که می توان در بحران های موحود در اقتصاد جهانی ، مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

وی یادآور شد: می توان با استعدادیابی و همچنین آموزش های لازمه در این فضا، امکان رشد جوانان و همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین را فراهم کرد.

به گفته مقیمی ، آموزش می تواند نقشه کار صحیحی باشد و در این مسیر می توان با استعداد یابی و همچنین آموزش های لازم در این فضا امکان رشدجوانان و همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین را فراهم کرد و در کنار آن بخش کار آفرینی را از اشتغال زایی جدا ساخت .

**ارائه آمارهای شبکه های مجازی

برپایه این گزارش ،محمدهادی نهاوندیان مشاور توسعه کسب و کار با اشاره به آمار شبکه های مجازی بر نقش آنها در بازاریابی و علاقه افراد به بازدید از آنها و در نهایت به رونق کسب و کار گفت: شبکه های مجازی ، ساختاری اجتماعی است که از گروه هایی فردی یا سازمانی ، تشکیل شده و توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی نظیر ایده ها و تبادلات مالی، دوست ها، خویشاوندی، لینک های وب به هم متصل می شوند.

وی اظهار داشت: تحلیل شبکه های مجازی ، روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال می نگرد، رأس ها بازیگران فردی درون شبکه ها محسوب می شوند و یال ها روابط میان این بازیگران هستند. 

نهاوندیان افزود: ساده ترین شکل یک شبکهٔ اجتماعی نگاشتی از تمام یال های مربوط، میان رأس های مورد مطالعه است، شبکهٔ اجتماعی همچنین می تواند برای تشخیص موقعیت اجتماعی هر یک از بازیگران مورد استفاده قرار گیرد و این مفاهیم اغلب در یک نمودار شبکهٔ اجتماعی نشان داده می شوند که درآن، نقطه ها رأس و خط ها نشانگر یال ها هستند.

وی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین کانال های ارتباطی میان کسب و کارها با مشتریان و مخاطبان شان به حساب می آیند.

نهاوندیان گفت : اطلاع از روند تغییرات و پیشرفت شبکه های اجتماعی و کسب اطلاع از آمار و اطلاعات این رسانه ها به کسب و کار ها کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی درست تری برای بازاریابی صورت گیرد.

به گفته وی ، ۸۶ درصد شرکت ها از شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می کنند و بیش از ۴۲ درصد کاربران به صورت مرتب مشخصات خود را به روز می کنند.

براساس این گزارش ، میلاد ماهان راد مخترع برگزیده جهان در این میز گرد اظهار داشت : دولت باید درک صحیح و هم منطقی برای اجرای برنامه اش در فضای مجازی داشته باشد و از این فضا برای برنامه ریزی منسجم در بحث سرمایه گزاری بهره گیری نماید.

وی گفت : حمایت موثر مسئولان از نخبگان حقیقی ، بستر سازی برای استعدادیابی نخبگان واقعی کشور و تلاش در جهت شایسته سالاری در نظام مدیریتی کشور ، از انتظارات منطقی جامعه نخبگان کشور از مسئولان است.

**پیشنهاد برای توسعه شبکه های مجازی

همچنین افشین نامورپور که مدیریت گروه رونق کسب و کار را بر عهده دارد، گفت: ایجاد باشگاه مجازی کارافرینان شبکه های اجتماعی می تواند شروع تشکیل یک انجمن باشد.

به گفته وی ، ایجاد سایت تحلیلی خبری همراه با حمایتهای ویژه وزارتخانه های متبوع اعم از وزارتخانه های تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات وفناوری اطلاعات و همچنین نظر به حضور بانوان بصورت پررنگ در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی، به عنوان مهمترین کانون های هم افزایی ، ظرفیت های بخش خصوصی، نقش راهبردی ، در این عرصه می توانند ایفا کنند.

وی توصیه کرد: یک ستاد یا سازمانی مردم نهاد با پشتیبانی و حمایت مسولان حاضر در فضای مجازی تشکیل شود و با تدوین و برنامه ریزی جهت جذب متخصصین حوزه آی تی در کنار صاحبان ایده و نوآوران عرصه مجازی و نسبت به کشف استعدادهای بی نظیر اقدام نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین