کد خبر: ۳۳۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

واکنش سیف به نوسانات اخیر نرخ ارز/یکسان‌سازی نرخ ارز کی انجام می‌شود؟

سیف گفت: واقعیت این است که در حال حاضر من به هیچ‌وجه نرخ‌های موجود در بازار ارز را تایید نمی‌‌کنم. این نوسانات به دلیل اخبار هیجانی که گاه و بیگاه شنیده می‌شود، یا یک اتفاقات خاص فصلی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از گفت‌وگوی خود با «آفتاب» درباره دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: اینکه فکر کنیم ثبات در نرخ ارز یعنی اینکه به یک رقم ثابتی برسیم و همیشه این عدد باشد، طبیعتا خواسته درستی نیست. باید اجازه بدهیم برابری قیمت ارز با قیمت ریال متناسب باشد با واقعیت اقتصاد؛ هر قدر ما در اقتصادمان رشد ایجاد کنیم و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم می‌تواند پول ملی را تقویت کند و در حقیقت برابری‌ آن را با ارزهای خارجی و قدرت آن را بالا ببرد. واقعیت این است که در حال حاضر من به هیچ‌وجه نرخ‌های موجود در بازار ارز را تایید نمی‌‌کنم. این نوسانات به دلیل اخبار هیجانی که گاه و بیگاه شنیده می‌شود، یا یک اتفاقات خاص فصلی است.

وی گفت: در سال‌های گذشته نیز چنین وضعیتی را داشتیم؛ این نوسانات فصلی است و نباید خیلی نگران آن‌ها بود البته بانک مرکزی بی‌تفاوت نیست. کنترل‌هایی را انجام می‌دهد. عواملی هستند که در حقیقت تاثیرات هیجانی ایجاد می‌کنند که باید آن‌ها را کنترل کرد ولی آنچه مسلم است، خوشبختانه ما در مدتی که از دولت یازدهم گذشته است توانسته‌ایم یک آرامش جدی در بازارها ایجاد کنیم. دامنه نوسان نرخ ارز حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است. ما در سال 91 قیمت ارز 3900 را تجربه کردیم. متاسفانه برخی همه چیز را بزرگنمایی می‌کنند و این هیجان به کشور لطمه می‌زند. 

سیف درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: بانک مرکزی برنامه خیلی روشن و شفافی دارد. علی‌رغم همه آرامشی که وجود داشت و این وضعیت موید یکسان‌سازی نرخ ارز بود؛ منتها به دلیل محدودیت‌ کانال‌های ارتباطی بانکی بین‌المللی به هیچ‌وجه مصلحت ندیدم که این کار را قبل از تعیین و تکلیف برجام عملیاتی کنیم. عموماً هم شما از بانک مرکزی شنیده‌اید که 6 ماه بعد از برجام این کار عملیاتی خواهد شد. این دامنه زمانی 6 ماهه برای این است که روابط تنظیم بشود، ارتباطات شفاف بشود، اشراف بانک مرکزی بر منابع ارزی خودش تسجیل بشود. بعد از آن حتماً بحث یکسان‌سازی نرخ ارز را خواهیم داشت و در آنجا طبیعتاً یک اقتضائاتی وجود دارد فضای اقتصادی ما در آن زمان و بانک مرکزی وظیفه دارد بر مبنای روش شناور مدیریت‌شده بازار را کنترل کند و ان‌شاالله در آن شرایط تعادل لازم را خواهیم داشت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین