کد خبر: ۳۳۴۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
از سرپوش‌نهادن بر آسیبهای اجتماعی پرهیز شود

روند افزایشی آسیبهای اجتماعی بیانگر چیست؟/معاون رئیس‌جمهور: تماشاچی‌بودن دولت‌ها/خانواده‌های ایرانی فروپاشیده‌اند؟

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: روند افزایش آسیبهای اجتماعی بیانگر این است که دولتهای مختلف در این خصوص تنها تماشاچی بوده اند و آسیبها روند خود را طی کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
«شهیندخت مولاوردی» شنبه شب در نشست هم اندیشی زنان و خانواده با حضور اساتید گروه مشاوره دانشگاههای استان بوشهر، افزود: بررسی ها نشان می دهد در چند سال گذشته برنامه و سیاست خاصی برای کنترل و درمان آسیب های اجتماعی در دستور کار نبوده است و در این شرایط باید آسیب های اجتماعی به صورت روندی دنبال شود. 

به گزارش آفتاب، وی یادآور شد: این وضع باعث شد اسفند پارسال در شورای انقلاب فرهنگی گزارشی از طلاق و ازدواج ارایه شود و قرار شد برای رسیدن به طرحی ملی، هرگونه طرح و برنامه ای برای کنترل و کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده در این خصوص ارایه شود.

مولاوردی افزود: بر همین اساس کارگروهی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که در آن برای رسیدن به برنامه عمل کاهش و کنترل طلاق، همه طرحهای ارائه شده در این خصوص بررسی می شود.

وی با بیان اینکه این کارگروه هنوز در حال کار است، اضافه کرد: بررسی محتوای آموزش های قبل از ازدواج، یکی دیگر از کارهای این کارگروه است.

معاون رییس جمهوری، ستاد ملی زن و خانواده را یکی دیگر از ساز وکارهای دولت ذکر کرد و گفت: این ستاد در دولت گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دبیری معاونت زنان و امور خانواده تشکیل شده و جلسه های آن باید با حضور رئیس جمهوری برگزار شود اما این جلسات به صورت مکرر بدون حضور رئیس جمهوری در دولت گذشته تشکیل می شد.

وی افزود: ستاد ملی زن و خانواده بر اساس اصل 138 قانون اساسی باید با تأیید هیأت وزیران ابلاغ می شد که این ستاد هنوز این تأییدیه را ندارد.

مولاوردی اضافه کرد: این طرح با وجود داشتن برنامه و نظام های مفصل و مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، اداری و تشکیلات، هنوز اجرا نشده است.

وی گفت: ستاد ملی زن و خانواده هم اکنون به اجرا در آمده و مصوبات این ستاد، قابل اجراست و در حال رسیدن به دستور کار مشخص هستیم.

مولاوردی افزود: ستاد ملی زن و خانواده فراقوه ای و ظرفیت خوبی است که با تأیید هیأت وزیران نیازی به مصوبه مجلس و کمیسیونهای دولت ندارد.

وی یادآورشد: تفاهم نامه های مختلفی با دستگاههای اجرایی از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، بهزیستی، کانون وکلا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شده است.

معاون رئیس جمهوری گفت: با آسیب شناسی که انجام شده، نقشه آسیب های اجتماعی کشور و اطلس وضع زنان و خانواده کشور تهیه شده است.

وی با انتقاد از موازی کاری در خصوص آسیب های اجتماعی، افزود: تاکنون در خصوص آسیبهای اجتماعی و زنان سرپرست خانواده تنها کارهایی برای بیان بیلان کاری انجام شده است که تلاش می شود از پراکنده کاری و موازی کاری در حوزه خانواده جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، مولاوردی با تأکید بر استفاده از پیشنهادهای مختلف برای استفاده در تدوین برنامه ششم توسعه گفت: تلاش می شود برنامه ای واقع بینانه برای رسیدن به توسعه متوازن تدوین شود.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم خانواده‌های ایرانی قوام جامعه هستند و هنوز به تزلزل و فروپاشی نرسیده اند؛ به همین دلیل هدف دولت یازدهم، رسیدن به پایداری و سلامت خانواده های ایرانی است.

مولاوردی افزود: در برخی دولتها هرگونه صحبت در خصوص آسیبهای اجتماعی، سیاهنمایی تلقی می شود و معتقد است با سرپوش نهادن بر آسیبها، بهترین کار ممکن انجام می شود؛ اما در برخی دولتها نیز از سرپوش نهادن بر آسیبهای اجتماعی پرهیز می شود.

وی گفت: این دولت، نه تنها بیان مشکلات را سیاهنمایی نمی داند، بلکه معتقد است با پرداختن به آسیبها، نگاهها جلب و حساسیت لازم برای جلب کمک از سوی نهادهای مدنی و جلب مشارکت عمومی انجام می شود.

مولاوردی با بیان اینکه امروز خانواده مجازی در جامعه مطرح است، بیان کرد: دوفضایی شدن خانواده می تواند در تزلزل آن مؤثر باشد و این امر باعث شده که امروز فردگرایی درخانواده ها مطرح شود.

معاون رئیس جمهوری برای افتتاح شش طرح امید اجتماعی به بوشهر سفر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین