کد خبر: ۳۳۶۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

هماهنگی بی سابقه همه کشورهای جهان برای نجات کره زمین

رسانه های خارجی از حصول توافق و هماهنگی بی سابقه کشورهای جهان برای نجات کره زمین در اجلاس تغییرات آب وهوایی در پاریس خبردادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به دنبال حصول توافق تغییرات آب و هوایی , دو روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز در گزارشهایی در این باره نوشتند: کره زمین در خطر تهدید قرار دارد .

این خطر از ناحیه انتشار گازهای خطرناکی است که بشر آن را به جو زمین ارسال می کند .
یخهای قطبی در حال ذوب شدن است. بالا آمدن آب دریاها باعث شده است سواحل به طور روز افزونی در زیر آب قرار گیرند و برخی از انواع مدلهای آب و هوایی در حال تغییر هستند.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که 2 درجه گرمتر شدن کره زمین , حداکثر دمایی است که سیاره زمین تاب تحمل آن را دارد بدون آنکه اخلالی گسترده در اکوسیستم های طبیعت بوجود آید.

به دنبال 13 روز مذاکره و چانه زنی های شدید نمایندگان 196 کشور جهان در 'کنفرانس تغییرات جوی ' در پاریس , روز شنبه توافقی در زمینه محدود ساختن انتشار گازهای آلاینده کره زمین به دست آمد که به موجب آن از انتشار گازهای گلخانه ای در جو زمین که خطر فاجعه بار گرم شدن کره زمین را به دنبال دارد؛ به طور قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد .

این توافق , کشورهای جهان را موظف می سازد روشهای تولید و مصرف انرژی را به نحوی بنیادین متحول سازند و به تدریج اتکای خود به سوختهای فسیلی را قطع کرده و یا دست کم بکاهند و در ازاء آن از انرژی های پاک استفاده کنند.

موافقت جهانی که برای تصویب این پیمان به دست آمد, کم سابقه است .
تمام کشورهای جهان اعم از فقیر و ثروتمند از تمامی طیف های سیاسی و جغرافیایی , حمایت خود را از این توافق و گام هایی که لازم است برای مقابله با تغییرات جوی برداشته شود اعلام کردند.

طبق توافق پاریس, همه کشورها در اقدامی هماهنگ و همسو و نه به صورت انفرادی , موظف به قطع و یا کاستن از انتشار گازهای حاصل از سوختهای فسیلی شده اند . قوانین و مقرراتی برای نظارت و رصد و نیز راستی آزمایی این اقدامات هم وضع شده است و ضمن آن کمکها و مساعدت های مالی و فنی برای کشورهای در حال توسعه برای انجام این اقدامات در نظر گرفته شده است .

هدف فراگیر این است که سطح آلایندگی جو زمین کاهش یابد تا از گرمتر شدن کره زمین جلوگیری شود و دمای کره زمین بیشتر از 2 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای کره زمین قبل از عصر صنعتی شدن کره زمین افزایش نیابد .

اکثر کشورهای جهان حاضر در اجلاس پاریس تاکیدشان بر این بود که تلاش شود در صورت امکان دمای کره زمین حداکثر 5/1 درجه گرمتر شود .

این اولین توافقی است که از همه کشورهای جهان اعم از فقیر و غنی می خواهد اقداماتی را برای محدود ساختن انتشار گاز دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای به عمل آورند .
ضمن آن هر پنج سال یک بار تمام اقدامات انجام گرفته در این زمینه رصد و مرور خواهد شد تا چنانچه امکان داشته باشد بیش از میزان مقرر شده از سطح انتشار گازهای گلخانه ای به جو زمین کاسته شود .

صنایع دولتی و شرکتها هم تحت فشار قرار خواهند گرفت تا هرچه سریعتر فناوریهای جدید برای جایگزین ساختن سوخت های فسیلی ابداع کنند.

اگر پیمان آب و هوایی پاریس موفق شود از انتشار گازهای آلاینده به جو زمین بکاهد , جلوی پاره ای از عوارض یک کره زمین بسیار گرم گرفته خواهد شد و یا دست کم مهار خواهد شد .
مشکل گرم شدن کره زمین به حدی حاد و جدی است که مذاکرات پاریس همکاری میان کشورهای دوست و دشمن را برانگیخت. اتحادیه اروپا که موتورخانه و نیروی محرک صنعت است با کشورها و جزایر اقیانوس آرام وارد تعامل شد و دشمنان قدیمی نظیر چین و امریکا , از منشور سیاسی وارد تعامل جدی برای رفع مشکل کره زمین شدند .

این پیمان می تواند سرمنشاء تغییر گرایشهای جغرافیایی افزون تری باشد .
این پیمان می تواند موازنه قدرت متکی بر انرژی را از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای صنعتی بازگرداند؛ اقتصاد را در اقتصادهای متکی بر تکنولوژی مانند آمریکا و یا ژاپن تقویت کند, راه حل هایی برای توزیع انرژی های تجدید پذیر بیابد و با فراوان کردن انرژی خورشیدی و باد, به سمت روی آوردن بشر به انرژی های تجدید پذیر میل کند.
از طرف دیگر ؛ کشورهای بزرگ تولید کننده نفت همچون روسیه و عربستان که هم اکنون بابت سقوط قیمت نفت تضعیف شده اند می توانند قدرت گذشته خود را احیا کنند.
گروه های حفاظت از محیط زیست از این توافق استقبال کرده اند اما برخی گلایه دارند که این توافق کمک چندان قابل توجهی به فقیر ترین کشورهای جهان در راه هماهنگ ساختن خود با اثرات تغییرات جوی انجام نداده است .

اثرت سوء این تغییرات جوی بر کشورهای فقیر مدتهاست که ظاهر شده است .
این توافق یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک برای دولت 'اوباما' است که تغییرات آب و هوایی یکی از موضوعات مورد مناقشه اش با کنگره است که مخالف صریح این توافق است.
اوباما این توافق را 'نقطه عطفی برای جهان ' دانسته و گفته است: ' ما همه با هم بر سر یک موضوع که جهان بدان نیازمند است توافق کردیم '.
توافقی که اوباما سال گذشته با چین برای همکاری دو کشور در زمینه کاستن از سطح آلاینده ها به جو کره زمین امضا کرد, کمک زیادی برای حصول توافق پاریس بود. چین و امریکا بزرگ ترین منتشر کننده گازهالای گلخانه ای هستند .
این توافق مخالفانی در میان جمهوریخواهان کنگره آمریکا دارد.

سناتور جموریخواه 'جیمز ام. اینهاف ' از 'اوکلاهما' و رئیس 'کمیته محیط زیست و کارهای عام المنفعه ' در سنا، گفت وگوهای پاریس را 'پر از هوای گرم' خواند و سوگند یاد کرد که به کاخ سفید اجازه ندهد از مالیات مالیات دهندگان امریکایی برای اجرای این توافق استفاده شود.
رهبری سنای آمریکا همچنان اصرار دارد که آمریکا قانونا ملزم به رعایت توافقی نیست که به تصویب کنگره نرسیده باشد.

اما 'جان کری ' وزیر خارجه آمریکا در این خصوص اعلام کرد که این توافق از شر مخالفت جمهوریخواهان جان سالم به در خواهد برد.
کری از امریکایی ها خواست رئیس جمهوری را در انتخابات آینده انتخاب کنند که قویا از توافق تغییرات آب و هوایی حمایت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین