کد خبر: ۳۳۶۴۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
28 تصمیم غلط درباره صندوق‌بازنشستگی/پیشنهاداتی برای اصلاح سن‌بازنشتگی

افشای 3 فساد‌مالی در صندوق بازنشستگی دوران احمدی‌نژاد؛ از فروش زمین 150‌میلیاردی تا میلیون‌‌ها‌ دلاری که برنگشت

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تشریح وضعیت این صندوق‌ طی چهار دهه گذشته، از اتخاذ برخی تصمیمات غلط که باعث ایجاد فشارهای هزینه‌ای بر صندوق بازنشستگی کشوری شده است، انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود اسلامیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه مطالعات دقیق و به دور از تعصبی پیرامون وضعیت گذشته و حال صندوق‌های بازنشستگی انجام شده است گفت: در این مطالعات مشخص شد طی چهار دهه گذشته 28 تصمیم غلط از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری، اتخاذ شده است.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: اگر بنا باشد تصمیماتی خارج از این صندوق اتخاذ و به ما تحمیل شود، فشارهای هزینه‌ای بسیاری بر صندوق وارد خواهد آمد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به هزینه تحمیلی 410 هزار میلیارد تومانی ناشی از این تصمیمات برای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تنها یک مورد مصوبه بازنشستگی پیش از موعد را داشتیم که اجرای آن را متوقف و منوط به تامین بودجه کردیم. برای تحقق بازنشستگی پیش از موعد به ازای هر نفر باید 110 میلیون تومان پرداخت شود.

اسلامیان در ادامه به سه مشکل بزرگ در صندوق‌های بازنشستگی اشاره و اظهار کرد: موضوع صندوق‌های بازنشستگی از جمله اولویتهای برنامه ششم توسعه است. مشکل نخست ما «سن بازنشستگی» است. در حال حاضر سن بازنشستگی در دنیا برای زنان 60 و برای مردان 68 سال است اما این رقم در کشور ما به طور میانگین 51.5 سال است که باید اصلاح شود.

وی افزود: پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم تا در برنامه ششم توسعه تغییراتی در قوانین صندوق ایجاد شود. اکنون یک میلیون و 262 هزار بازنشسته تحت پوشش داریم که از این تعداد یک میلیون و 222 هزار نفر( 98 درصد) حقوق بین 750 هزار تا دو میلیون تومان دریافت می کنند، مابقی اساتید و قضات هستند که قوانین خاص دارند و ما به آن معترضیم. پیشنهاد داده‌ایم تا در برنامه ششم، افزایش حقوق سالانه به صورت پلکانی و نه یکنواخت اتفاق بیفتد.

قطع ورودی‌ها از مشکلات صندوق بازنشستگی

 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه مشکل دیگر ما قطع ورودی به صندوق است اظهار کرد: متاسفانه ورودی‌های ما به صندوق قطع و به صندوق‌های دیگر منتقل شده و استخدامی‌های جدید دولت در قالب تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گیرند که به این موضوع نیز باید در برنامه ششم توسعه توجه شود.

افزایش سود شرکت‌های تحت پوشش صندوق

وی ادامه داد: سعی کردیم با ساماندهی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی شرایط مناسبی ایجاد کنیم. منابع صندوق بازنشستگی کشور از سه محل کمک دولت، کسورات و سود بازنشستگی تامین می‌شود و از طریق آن ماهانه 1700 میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم. سال گذشته موفق شدیم سود شرکت‌های تحت پوشش صندوق را به 1200 میلیارد تومان برسانیم که رشد 35 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود شرکت‌ها امسال به 1500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

افشای فسادهای مالی در صندوق بازنشستگی در دولت قبل/مدیر عامل سابق نقشی در فسادها نداشته است

اسلامیان در ادامه به افشای فسادهای مالی بزرگ در صندوق بازنشستگی در دولت قبلی پرداخت و گفت: تخلفاتی پیش آمده بود که به کمک قوه قضاییه و دادستانی در حال پیگیری آن هستیم. به عنوان مثال فردی که در آمریکا زندگی می‌کند در دولت قبلی قراردادی برای نقل و انتقالات ارضی داشته است که به ازای هر 100 دلار جابجایی ارز 1.4 دلار دریافت می‌کرده که اگر سرجمع آن را حساب کنیم مبلغ بسیار بزرگی می‌شود. در حال حاضر با مناقصه‌ای که برگزار کرده‌ایم به ازای هر 3000 دلار انتقال، یک دلار پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اختلاس این فرد از یکی از پتروشیمی‌های مجموعه، 120 میلیون دلار بوده است. وی این 120 میلیون دلار را باز نگردانده بود. چک‌هایی از او در دبی داشتیم که به اجرا گذاشتیم و حکم بازداشت وی را از طریق پلیس اینترپل گرفته‌ایم. امیدواریم بتوانیم این رقم را برگردانیم. تاکنون موفق شدیم از طریق شرکا و عوامل داخلی این فرد 30 تا 40 میلیون دلار از پولی که برده بود را برگردانیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه یکی دیگر از فسادهای مالی رخ داده، فروش زمین 150 میلیارد تومانی در محل اتوبان صدر تهران بوده که به مبلغ 32 میلیارد تومان به شخصی فروخته شده است گفت: این شخص بابت این زمین بیش از 20 هزار متری، هفت میلیارد تومان پول نقد و 25 میلیارد تومان آپارتمان در شوش به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ما پرداخت کرده بود که البته ارزش این آپارتمان‌ها 16 میلیارد تومان بیشتر نبوده است.

وی افزود: در واقع این فرد با 23 میلیارد تومان صاحب یک زمین 150 میلیارد تومانی شده بود؛ البته این تخلف توسط شرکت‌های زیر مجموعه صورت پذیرفته و مدیر عامل سابق نقشی در آن نداشته است. به دنبال این هستیم که از طریق محاکم قضایی این موضوع را پیگیری کنیم.

اسلامیان ادامه داد: فساد بزرگ سوم مربوط به زمینی در شمال تهران بوده است که به یک پنجم قیمت به یک مسئول اجاره داده شده است. طی یک سال گذشته در حال پیگیری از مراجع بودیم که هفته پیش توانستیم حکم تخلیه بگیریم و این ملک هفته آ‌ینده در اختیار ما قرار می‌گیرد و جزو اموال سازمان است. ارزش ریالی این زمین 160 میلیارد تومان است. مردم ایران شایسته این نیستند که افرادی با سودجویی منافع آنها را به خطر بیندازند.

کسری بودجه 2700 میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کشوری

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کسری اعتبارات صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: امسال یکی از سالهای بسیار سخت کشور است و همه دستگاه‌ها در مضیقه هستند و شرایط دولت بسیار سخت است. با 2700 میلیارد تومان کسری بودجه مواجهیم و آذرماه دولت دستور داده است که به صندوق کمک شود.

اسلامیان ادامه داد: به هر حال همه دستگاه‌ها دچار کسری بودجه هستند و در حال تلاشند تا برای پرداخت حقوق بازنشستگان تا پایان سال مشکلی پیش نیاید. دولت ما را تنها نگذاشته است.

کاهش قدرت خرید بازنشستگان

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه یکی از مسائل مبتلا به بازنشستگان کشور، کاهش قدرت خرید آنهاست گفت: در دولت‌ قبلی با تورم مواجه بودیم اما متاسفانه افزایش حقوق بازنشستگان همپای تورم اتفاق نیفتاد و قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش یافت. در سال 93 موفق شدیم افزایش حقوق 20 درصدی و در سال 94 افزایش حقوق حدود 14 درصدی را اعمال کنیم البته هنوز قدرت خرید بازنشستگان تا حد خوبی جبران نشده است.

وی درباره تصمیم گیری در خصوص شرکت‌های زیان‌ده صندوق بازنشستگی گفت: استراتژی ما این است که شرکت‌های زیان ده را کم کم کنار بگذاریم و به سمت رشته‌هایی برویم که در آنها مزیت وجود دارد. به عنوان مثال تمرکز ما در حال حاضر بیشتر بر روی نفت و پتروشیمی است. سود شرکت‌های تابعه 30 درصد افزایش یافته که وضعیت خوبی است و امیدواریم بیش از این ارتقا یابد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
0
3
اي كاش اشاره ميكرديد كه حقوق كارگر 796 هزار تومان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
0
5
هردم از محمود خبری میرسد .. کنید ملت راحت شوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین