کد خبر: ۳۴۰۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
قدردانی مراجع تقلید از تلاش‌ها و دستاوردهای دولت روحانی

در دیدار نهاوندیان با مراجع چه گذشت؟/ برجام، انتخابات و توصیه به‌صبر دربرابر هجمه‌‌ها

مهمترین محورهای این دیدارها درباره برجام، برنامه‌های دولت برای دوران پساتحریم، انتخابات و مشکلات کشور بود. در این دیدارها مراجع تقلید ضمن حمایت و قدردانی از اقدامات دولت برای رفع مشکلات کشور، بر تداوم تلاش دولت دراین زمینه تاکید و دلتمردان را به‌صبر در برابر هجمه‌های تندروها توصیه کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمدنهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته، برای دیدار و گفت‌وگو با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرد

به گزارش آفتاب، نهاوندیان با حضرات آیات مراجع تقلید سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، حسین نوری‌همدانی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی‌آملی، سید محمد علی علوی‌گرگانی، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی، مکارم‌شیرازی، صافی گلپایگانی، موسی شبیری‌زنجانی و وحید خراسانی دیدار و گفت‌‌وگو کرد. مهمترین محورهای این دیدارها درباره برجام، برنامه‌های دولت برای دوران پساتحریم، انتخابات و مشکلات کشور بود. در این دیدارها مراجع تقلید ضمن حمایت و قدردانی از اقدامات دولت برای رفع مشکلات کشور، بر تداوم تلاش دولت دراین زمینه تاکید و دلتمردان را به‌صبر در برابر هجمه‌های تندروها توصیه کردند.

قدردانی آیت‌الله موسوی اردبیلی از تلاش‌های دولت

در دیدار نهاوندیان با آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، این مرجع تقلید با قدردانی از تلاش‌های دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی، بر ضرورت ملموس شدن تلاش‌های دولت برای مردم در جامعه تأکید کرد و گفت: اینکه دولت در این شرایط اولویت اقدامات و برنامه‌های خود را در راستای رفع مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی مردم قرار داده، بسیار ستودنی است. آیت‌الله موسوی اردبیلی همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای، بر لزوم تبیین و تشریح دستاوردهای مذاکرات برای مردم و مراقبت از توطئه دشمنان تأکید کرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی: دولتمردان در برابر هجمه‌ها صبور باشند

آیت‌الله جوادی آملی، مرجع تقلید دیگری بود که نهاوندیان با وی دیدار کرد. این مرجع تقلید با تقدیر از تلاش‌های دیپلماتیک مسئولان، موفقیت به دست آمده در مذاکرات را نعمت الهی برشمرد و افزود: ما توانستیم در مذاکره با قدرت‌های بزرگ دنیا که همواره به دنبال قدرت‌طلبی هستند، در شرایطی سخت از حقوق و منافع ملت ایران دفاع کنیم و به اهداف خود برسیم و از این جهت، موفقیت به دست آمده در مذاکرات یک نعمت الهی است و باید شکرگزار خدای متعال باشیم. تجارب تاریخی ثابت کرده که جنگ، چه مستقیم و چه نیابتی هرگز راهگشا نبوده است، امروز جهان به صلح و آرامش نیاز دارد و منفعت‌طلبی قدرت‌های جهان از طریق جنگ، خشونت و خونریزی به جایی نرسیده و نخواهد رسید.  آیت‌الله جوادی آملی با ابلاغ سلام به رئیس جمهوری و همه اعضای دولت و قدردانی از تلاش دولتمردان در شرایط سخت امروز، اظهار کرد: مطمئناً جریان‌ها و افرادی که از موفقیت‌های دولت خرسند نیستند، ممکن است با هجمه‌ها و اقدامات تخریبی موجبات دلسردی و ناراحتی مسئولان را فراهم کنند اما آنچه اهمیت دارد، این است که مردم قدردان زحمات دولت هستند و بنده به دولتمردان توصیه می‌کنم که در برابر هجمه‌ها و خرده‌گیری‌ها صبور باشند. 

تأکید نماینده آیت‌الله سیستانی بر اتحاد مسلمانان

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی نیز در دیدار با رئیس دفتر رئیس جمهوری، بر تلاش برای تقویت وحدت و انسجام مسلمانان تأکید کرد. شهرستانی همچنین با اشاره به برگزاری پر شور مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی و حضور میلیونی عزاداران حسینی در راهپیمایی عظیم اربعین، از تلاش‌ها، کمک‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم قدردانی کردند.

قدردانی آیت‌الله مکارم شیرازی از تلاش‌های دولت

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار با رئیس دفتر رئیس جمهوری، از تلاش‌های دولت در مسیر رشد و شکوفایی کشور قدردانی کرد و گفت: ایجاد امنیت اقتصادی و سیاسی در کشور باعث می‌شود که بخش خصوصی و مردم در عرصه اقتصاد فعال شده و رونق اقتصادی را رقم بزنند.

قدردانی آیت‌الله شبیری زنجانی از دولت بخاطر توافق هسته‌ای

آیت‌الله شبیری زنجانی نیز با قدردانی از تلاش‌های دولت، گفت: کوشش در مسیر خشنودی خداوند و خدمت به مردم نتیجه و نصرت قطعی به دنبال دارد. وی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر ضرورت تلاش برای تقویت وحدت، همدلی و انسجام ملی در کشور تأکید کردند. آیت‌الله شبیری زنجانی توجه به مصالح و منافع ملی را حائز اهمیت برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا انتخابات آینده موجب تقویت وحدت و انسجام داخلی شود.

آیت‌الله صافی: مردم به دولت امید بسته‌اند

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز با آروزی توفیق و دعای خیر برای مسئولان کشور گفت: مردم به این دولت امید بسته و توقع و انتظار بالایی از آن دارند و امیدوارم دولت بتواند با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب، پاسخگوی انتظار و امید مردم باشد. وی دستیابی به موفقیت در مذاکرات را ثمره دعای مردم و مؤمنین برشمرد و با قدردانی از تلاش مسئولان در این مذاکرات، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های حضور مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی فراهم شود تا شاهد رونق، توسعه و حل مشکلات و معضلات اقتصادی کشور به دست خود مردم باشیم. آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات پیش رو بر همه جریانات فرض است، تأکید کرد: این انتخابات باید نمایش اخلاق و وحدت در کشور باشد چرا که بی‌اخلاقی و رفتارهای غیردینی و اسلامی موجب تخریب فضا خواهد بود.

سلام آیت‌الله وحید به رئیس‌جمهوری

آیت‌الله وحید خراسانی نیز در دیدار با رئیس دفتر رئیس‌جمهور با ابلاغ سلام گرم و خاص به رئیس‌جمهور و قدردانی از تلاش‌های دولت تدبیر و امید، گفت: اگر رضای خداوند متعال و امام زمان (عج) در همه امور ملاک عمل باشد همه تلاش‌ها و اقدامات به ثمر خواهد نشست همان‌گونه که در مذاکرات اخیر به ثمر نشست. باید همواره در رفتار و گفتار ما سه اصل نرمی، درستی و پختگی رعایت شود و در مسیر رسیدن به اهداف بلند روش درست را به کار گیریم تا دچار مشکل نشویم. این جمله امیرالمؤمنان حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر که می‌فرمایند: «مردم دو دسته‌اند یا برادر دینی تو هستند یا همنوع تو هستند در خلقت؛ با مردم آن‌گونه رفتار کن که دوست داری خداوند آن‌گونه با تو رفتار کند» باید همواره مد نظر مسئولان کشور باشد. آیت‌الله وحید همچنین از درگاه خداوند به انجام رسیدن موفق برجام و رفع موانع و مشکلات از مسیر اقتصاد و آبادانی کشور را خواستار شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی: تلاش برای تداوم وحدت

آیت‌الله همدانی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در جمهوری اسلامی ایران، همه ارکان نظام اسلامی قدرتمند و عزتمندانه فعالیت می‌کنند، گفت: هر چه وحدت، اتحاد، قدرت و هماهنگی میان دستگاه‌های نظام و مردم بیشتر باشد، موجب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بیشتری خواهد شد. وی هرگونه اختلاف میان مسئولان را موجب خوشحالی و سوء استفاده دشمنان برشمرد و افزود: امروز خوشبختانه وحدت و همدلی در کشور وجود دارد که باید در جهت تداوم آن تلاش کنیم. این مرجع تقلید همچنین با اشاره به وجود مشکلات گوناگون در کشور برای مردم، خاطرنشان کرد: مردم به خاطر علاقه‌مندی به نظام و انقلاب مشکلات را تحمل می‌کنند، اما دولت باید با اشراف و نظارت کامل با واسطه‌گری و دلال بازی مقابله کرده و در جهت رفع مشکلات کشور و مردم بیش از پیش تلاش کند. وی با اشاره به اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت ایران طی سال‌های پس از انقلاب و استفاده آنان از بهانه‌ها و ابزارهای مختلف برای دشمنی با این ملت، سکوت در برابر اقدامات خصمانه دشمنان و جنایت‌ها و کشتار آنها در منطقه را صلاح ندانست و تصریح کرد: آنچه دشمنان ملت ایران را ناراحت می‌کند، این است که ملت ایران هرگز در برابر اعمال ضد انسانی آنها سکوت نکرده و امروز آنها باید امنیت، عزت و قدرت ایران را باور کنند. نهاوندیان نیز در این دیدار با اشاره به نقش و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، حضور عزتمندانه ایران در مذاکرات با قدرت‌های جهانی را موجب ارتقای عزت و امنیت کشور برشمرد و گفت: اجرایی کردن برجام و برداشته شدن سدهای حضور  ایران در مجامع بین‌المللی نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع جهان اسلام و کشورهای حامی حرکت اسلامی و مقاومت در منطقه خواهد بود.

تاکید آیت‌الله سبحانی بر هشیاری برابر اقدامات اختلاف‌افکنانه  

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز از تلاش‌ها و اقدامات رئیس جمهوری و دولت یازدهم در عرصه‌های مختلف قدردانی کرد و با تأکید بر ضرورت اتحاد،  انسجام و هشیاری مسلمانان در برابر دشمنان، اظهار کرد: متأسفانه برخی کشورهای مسلمان در منطقه با سیاست‌های خصمانه به دنبال اختلاف‌افکنی میان مسلمانان هستند. وی با اشاره به لزوم هم‌اندیشی و برگزاری محافل علمی با حضور اندیشمندان دنیای اسلام، افزود: لازم است با گفت‌وگو، تعامل و گسترش مناسبات میان علمای جهان اسلام در جهت تقویت وحدت، همدلی و انسجام امت اسلامی تلاش کنیم. آیت‌الله سبحانی ادامه داد: ما خواستار روابط محکم با همه مسلمانان در همه زمینه‌ها بویژه درخصوص مباحث علمی هستیم. نهاوندیان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس جمهوری به آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: دولت آمادگی دارد در حوزه دیپلماسی عمومی با کمک علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه زمینه‌های گفت‌وگو و نزدیکی علمای جهان اسلام را در راستای تقویت وحدت و انسجام امت اسلامی فراهم کند.

آیت‌الله علوی گرگانی: برجام مایه عزت و آبروی کشور

آیت‌الله علوی گرگانی نیز با قدردانی از خدمات و تلاش‌های رئیس جمهوری و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مسیر دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی، گفت: برجام مایه عزت و آبروی کشور شد. وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شرایط حساس کشور در منطقه، بر رعایت اصول اخلاقی در رقابت‌های انتخاباتی از سوی نامزدها و تلاش در جهت افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید و خاطرنشان کرد: در شرایط حساس کنونی باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم چرا که دشمنان جمهوری اسلامی ایران درصدد خدشه‌دار کردن استقلال کشور هستند. آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: باید به گونه‌ای رفتار شود که انتخابات با آرامش کامل انجام شده و همه کشورهای دنیا از این انتخابات الگو بگیرند.  

توجه ویژه دولت به ارشادهای مراجع تقلید

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی در سیمای مرکز قم اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته بدهی های انباشته ای در سیستم بانکی ما به دلیل برخی عدم دقت‌ها و نیز تحمیل برخی شرایط بر فعالان اقتصادی را شاهد بودیم که موجب پدیده پرهزینه ای به عنوان بدهی های معوقه شد، این در حالی است که دولت بین بدهی معوقه مقصر و غیر مقصر تمایز قائل شده و نحوه رفتار با کسانی که منابع بانکی را گرفته و در جای غیر مولد از آن استفاده کردند متفاوت است.

محمد نهاوندیان همچنین در پایان سفر دو روزه خود به قم در نشستی خبری با اشاره به انتخابات اسفند ماه گفت: در جامعه مردم سالار دینی مردم حق دارند تا سلیقه های مختلف سیاسی داشته باشند و وظیفه نظام سیاسی نیز آن است که اجازه دهد مردم متناسب با سلیقه های سیاسی خود فعالیت داشته باشند و محدود کردن مردم به جناح های خاص کمک به رشد نشاط سیاسی و ابتکار عمل نخواهد کرد.  وی با اشاره به هدف های سفر خود به استان قم بیان داشت: در این سفر خدمت مراجع تقلید رسیدیم که پیشوای فرهنگ دینی جامعه هستند و گزارشی از تلاش هایی که مجموعه خادمان ملت در نهادهای مختلف دنبال کرده اند به آن ها ارائه دادیم. وضعیت عمومی کشور در مسائل اقتصادی و بین المللی را در سفر دو روزه به قم به مراجع تقلید ارائه داده و از راهنمایی ها، ارشادها و تذکرهای مراجع تقلید نیز بهره مند شدیم.

وی گفت: بیانات مراجع تقلید بیانگر خواسته های مردم است و ارشادهای مراجع در دولت مورد توجه اکید است و رئیس جمهوری تاکید همیشگی دارد که همه اعضای دولت از ارشادها و راهنمایی های مراجع استفاده کنند. در اصلی ترین رویکردهایی که دولت اتخاذ کرده است شاهد ارشاد، دعای خیر و حمایت مراجع تقلید بودیم و این در حالی بود که در چالش بزرگ بین المللی که نظام با آن روبرو بود خوشبختانه با هدایت های رهبری و حمایت های مردم به نحو عزت مندانه ای در مذاکرات هسته ای به توافق عزت مندانه با قدرت های جهانی رسیدیم و حقوق هسته ای ایران حفظ شد و زنجیرهای تحریم ظالمانه از دست و پای اقتصاد ایران برداشته خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین