کد خبر: ۳۴۰۵۹۶
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
انتقاد شدید مراجع و مسئولان کشور از اقدام خسارت‌بار نیروهای خودسر

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

داستان حمله به سفارت‌خانه‌ها توسط نیروهای خودسر، داستان جدیدی نیست، چه‌آنکه بیش از این نیز همین افراد ضمن حمله به سفارت انگلیس و آتش‌زدن آن، باعث ایجاد تنش‌هایی شدید در روابط تهران- لندن و خسارات زیادی به کشور شدند. با این حال، این افراد ضمن تکرار رفتارهای تند و تنش‌آفرین گذشته خود، این‌بار هم باعث ایجاد مشکل برای کشور و دامن‌زدن به تنش‌ها در روابط تهران- ریاض شدند.
پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان
آفتاب‌‌نیوز :

سپهر کیانفر- پس از اعلام خبر اعدام شیخ باقر‌النمر، روحانی برجسته شیعه توسط عربستان به همراه بیش از 40 نفر دیگر که با واکنش‌ها و انتقادهای شدید بین‌المللی مواجه شد، در برخی شهرهای کشورمان تجمعاتی در اعتراض به این اقدام نابخردانه عربستان برگزار شد. مقامات و مسئولان کشورمان نیز به‌شدت اعدام شیخ‌نمر را محکوم کردند.

به گزارش آفتاب، در این تجمعات، تعدادی از معترضان با حمله به کنسولگری و سفارت عربستان و آتش‌زدن بخش‌هایی از ساختمان سفارت، بهانه‌‌ای به مقامات دولت عربستان دادند تا ضمن تلاش برای سرپوش‌نهادن بر اشتباه خود در اعدام شیخ‌نمر، ضمن قطع‌ روابط دیپلماتیک با تهران، به فضاسازی علیه کشورمان در مجامع بین‌المللی بپردازد.( اینجا و اینجا) برخی کشورها نیز همسو با عربستان به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران اقدام کردند.(اینجا) با این حال، اقدام نیروهای خودسر علاوه‌بر واکنش عربستان و قطع‌روابط دیپلماتیک و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از ریاض، با انتقاد مراجع تقلید، مسئولان و فعالان سیاسی در داخل کشورمان نیز مواجه شد. 

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور

حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی .. در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد‌آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.(ادامه)

آیت‌الله هاشمی‌، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

حرکات افراطی و حمله به اماکن دیپلماسی و تخریب و خشونت، ادامه راه را سخت و بحران‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.(ادامه)

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع تقلید

این کارها را نباید انجام داد، این قبیل اقدامات هم برای نظام و هم برای اسلام هزینه‌های سختی دارد، وقتی دنیا در حال محکوم‌کردن سعودی‌ها هستند، چرا ما کاری کنیم که ورق برگردد؛ امیدوارم دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلو نفوذی‌ها را به‌شدت بگیرند.(ادامه)

آيت الله آملی‌لاريجاني، رییس‌ قوه قضائيه

رئيس دستگاه تعرض به سفارت عربستان را حرکت‌هاي غلط و غير‌منطقي و نامعقول خواند و تصريح كرد: تعرض به سفارتخانه هيچ اثري ندارد.(ادامه)

حمید بعیدی‌نژاد، رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران

اینکه حمله به سفارت عربستان در تهران اشتباه بود جای شک و تردیدی نیست و همه مقامات رسمی کشور نیز آن را محکوم کردند. اما...دولت ایران مسئولانه عمل کرد و سریع وارد عمل شد و با متخلفان برخورد کرد و امنیت سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد را تامین کرد.(ادامه)

حسینعلی امیری،سخنگوی وزارت کشور

در نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌کس چنین اجازه‌ای داده نشده که به بهانه دفاع از ارزش‌ها قانون و یا معیارهای موجود را نفی کند و اگر مطالبه‌ای هست باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود.این اتفاقات مناسب و درست نبود و از ناحیه وزارت کشور قابل قبول نیست و ما بر این موضوع تاکید داریم که احیانا اگر مطالباتی وجود دارد باید از طریق قانونی پیگیری شود.معتقدیم حفاظت از جان و مال همه کسانی که در خاک جمهوری اسلامی هستند علاوه بر یک تکلیف قانونی یک امر شرعی است و در مورد نمایندگی‌های سیاسی کشورهای دیگر در تهران نیز بنابر تکلیف قانونی و آموزش‌های شرعی ما آمادگی کامل برای تامین امنیت آن‌ها را داریم و آنچه که برای سفارت عربستان در تهران رخ داد نباید برای سایر نمایندگی‌های خارجی در ایران دغدغه و نگرانی ایجاد کند.(ادامه)

ابوترابی‌فرد،نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی

استفاده شود و اتفاقات رخ داده در شنبه شب باید کاملا رصد شود، مورد تحلیل قرار بگیرد و به صورت جدی با خاطیان برخورد شود... انجام یک‌سری اقدامات خارج از قانون باعث می‌شود که ما در موضع انفعالی در راستای محکوم کردن و پیگیری جنایت‌های صورت گرفته از سوی عربستان قرار بگیریم.(.(ادامه

علی مطهری، نماینده مجلس

خشم مردم در مقابل سفارت عربستان عکس‌العمل طبیعی و غیرقابل کنترل آنها بوده، اما از این به بعد باید دقت شود که کار غیرقانونی در این زمینه انجام نشود.(ادامه)

محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی

اقدامی که نسبت به سفارت عربستان صورت گرفت خلاف قانون بود؛ بر همین اساس تعدادی تحت تعقیب قرار گرفته و تعدادی دستگیر شده و در حال حاضر بازداشت هستند.(ادامه)

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون اجتماعی ناجا

در جریان حمله به سفارت عربستان 50 نفر دستگیر شده‌اند. مسئولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک بر عهده پلیس دیپلماتیک است. پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده بود و نیروهایمان هم تقویت کردیم. مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد.(ادامه)

آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران

با حمله به سفارتخانه و آتش زدن آن چیزی به دست نمی‌آوریم، تظاهرات و خروش بهترین پاسخ به اقدامات عربستان سعودی است.(ادامه)

جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه

دولت میزبان به تعهدات قانونی خود بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج امواج احساسات گسترده مردمی که به وجود آمده عمل کرده است.(ادامه)

کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده مجلس

بهانه‌جویی‌ها و دام‌گستری‌های جریان‌های افراطی و اشخاص معلوم الحال و گروه‌های خودسر در حق دولت و ملت پایانی نداشته و آگاهانه و ناآگاهانه به منافع ملت آسیب فراوان زیانباری می‌رساند. نباید آبروی نظام و کیان را در معرض خطر قرار داده و به توفیقات دستگاه دیپلماسی‌های سیاسی و اقتصادی دولت آسیب برسانیم.

ضرغام صادقی، نماینده مجلس

اعتراض مردمی به‌گونه‌ای نباشد که ظرفیت‌های دیپلماسی برای پیگیری این جنایت کارکردی نداشته باشد و به دستاویزی برای خدشه وارد‌کردن به جمهوری اسلامی تبدیل شود.

منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس

این‌که عده‌ای اعتراض خود را با آتش‌زدن سفارت نشان دهند، درست نیست و با قواعد بین‌المللی نیز سازگار نیست و این روش برای اعتراض مناسب نبود.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس

کار بسیار اشتباهی انجام شد و ما نباید کشوری را که ظلم کرده بود و همچون کاری را با نوجوانان ما انجام داد و بعد با بی‌تدبیری در انجام مراسم حج باعث شهادت تعدادی زیادی از حاجیان ما شده بود، یک‌مرتبه با یکسری اقدامات خودسرانه به سمت مظلوم‌نمایی می‌بردیم. حمله به سفارتخانه و کنسولگری‌های کشورهای دیگر خلاف قواعد بین‌المللی است و کسانی که این اقدامات خودسرانه را انجام دادند، خدمتی به کشور ما نکردند زیرا ما باید این نقض حقوق بشر را از طریق دیپلماتیک و طبق قواعد بین‌المللی پیگیری می‌کردیم. باید با این خودسرها برخورد قضایی صورت گیرد زیرا ممکن است این افراد نفوذی‌های منافقین و یا داعش باشند که می‌خواهند چهره ایران را در دنیا عوض کنند.

هادی شوشتری، نماینده مجلس

طبیعتاً کاری که مقابل سفارت عربستان انجام شده است کار مناسبی نبود. احساسات، قابل درک است اما ما می‌توانستیم مراتب اعتراضمان را به‌صورت دیپلماتیک به سعودی‌ها برسانیم و اینگونه اقدامات در قواعد بین‌المللی نیز جایی ندارد.

حجت خدایی سوری، نماینده مجلس

درست است مردم بخاطر حادثه منا از دست عربستان عصبانی بودند اما نباید خشم خود به سعودی‌ها را در قاب تعرض به سفارت عربستان نشان می‌دادند.قطعاً باید با این رفتارها در قوانین چارچوب نظام برخورد شود

عوض حیدرپور، نماینده مجلس

اقدام این افراد خودسر بود که باعث قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان شد و دستگاه قضایی و مسئولان ذیربط باید با این افراد خودسر، که برای بار اولشان نیست که اقدامات این‌چنینی را انجام داده‌اند، برخورد قاطع داشته باشند زیرا این افراد دیگر کار را از حد گذرانده‌اند و باعث مشکلاتی برای کشور شده‌اند.حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان ناشایست بوده و به هیچ عنوان مورد قبول ملت ایران، دستگاه دیپلماسی و نظام نیست.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه

حمله سفارت عربستان و آتش‌زدن آن، براساس عرف بین‌الملل زیبنده کشور ما نیست. این ماجرا، نقطه مثبتی در کارنامه دیپلماسی ایران نخواهد بود زیرا در شرایطی که ایران می‌توانست با صدای‌بلند به اعدام غیرانسانی شیخ‌نمر عربستان اعتراض کند، حمله به‌سفارت، سعودی‌ها را تا حدودی قادر خواهد ساخت تا ظلم و فاجعه‌ای‌ را که در حق شیخ‌نمر انجام داده‌اند، تحت‌الشعاع حمله به سفارت قرار دهند.

حسین سبحانی‌نیا، نماینده مجلس

اتفاقات در سفارتخانه عربستان در تهران و مشهد و آتش کشیدن ساختمان‌ها٬ اقدامی نادرست و عجولانه بوده است. قطعا هر اقدام احساسی که در آن به منافع ملی توجه نشود٬ برای کشور عوارض و هزینه بسیاری دارد٬ از این‌رو به‌طور حتم اعتراضات مردم ایران می‌بایست از طریق دیپلماتیک و از مسیر وزارت خارجه عبور می‌کرد.


پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

همچنین یک سایت خبری با اشاره به این حوادث، نوشته است که «می‌خواهید رد نفوذ را بیابید؟ دنبال نفوذی‌ها هستید؟ حمله به سفارت عربستان در تهران را تا رسیدن به منشاء آن دنبال کنید. بی‌هیچ تردیدی به نفوذی‌هایی خواهید رسید که شگفت‌زده‌تان می‌کند. حمله به سفارت عربستان، آن‌طور که برخی می‌خواهند القا کنند، یک اقدام خودجوش مردمی نبوده است بلکه حرکتی کاملا حساب‌شده و با طرح‌ریزی قبلی بود...در اطراف محل، خودروهای شخصی متعددی با پلاک‌های قم و کرج را دیده‌اند که مهاجمان را به آنجا رسانده بودند. نیازی به پلاک‌ها هم نیست. افراد حاضر در صحنه، به‌حدی خیالشان راحت بود که حتی صورت‌هایشان را نپوشانده بودند و در چند قدمی پلیس، در حال به آتش‌کشاندن سفارتخانه بودند! ضمن اینکه تعدادی از آنان نیز دستگیر شده‌اند و می‌توان به‌راحتی دریافت که آمر این حمله چه «جریان»ی بوده است. سرنخ نفوذ همین جاست، اگر واقعا به دنبال برخورد با نفوذ هستید.»

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

با این حال، داستان حمله به سفارت‌خانه‌ها با ادعای دفاع از ارزش‌ها و منافع و عزت کشور توسط نیروهای خودسر، داستان جدیدی نیست، چه‌آنکه بیش از این نیز همین افراد ضمن حمله به سفارت انگلیس و آتش‌زدن آن، باعث ایجاد تنش‌هایی شدید در روابط تهران- لندن و خسارات زیادی به کشور و منافع ملی شدند. اما نه‌تنها برخورد جدی با آنها صورت نگرفت، بلکه این مسئله باعث شد تا این افراد به خود اجازه دهند که ضمن تکرار رفتارهای تند و تنش‌آفرین گذشته خود، این‌بار هم باعث ایجاد مشکل برای کشور و دامن‌زدن به تنش‌ها در روابط تهران- ریاض شوند. مسئله‌ای که به هیج‌وجه مورد تایید مسئولان کشورمان قرار نگرفته است. اما همانطور که رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده است، این‌گونه رفتارها "به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود" بنابراین «باید با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود» تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود.


پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان

پشت‌پرده حمله به‌سفارت عربستان چه‌کسانی‌‌ هستند؟+واکنش‌های مسئولان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۴
Azad
|
Germany
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
3
122
يعني واقعا .... نمي دانند پشتيبان افراد كدام... است .... در ضمن بايد ديد از اين وضع و قطع روابط با كشورهاي جهان و وجود تحريم ها در اين چند سال چه كساني سود برده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
4
125
برخورد شدید با عاملان این حرکت ناشایست بدون اغماض
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
غیر ممکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
5
113
تک تک این ... باید شناسایی و دستگیر بشن.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
محاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
1
75
به خدا كه از قيافه هايشان شرارت مى ريزد با جرّأت مى توان گفت كه اينها حتى نمى دانند فرق شيعه وسنى چيست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
0
8
همون جور که ...تجمع کننده خوب وبدهم داریم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
0
8
درصورتیکه اموزش وپروش از امسال ازدبستان اموزش منطق و فلسفه به زبان ساده مقطع تحصیلی شروع
کند بعداز بیست سال نتایج احساساتی یا نفسانی عمل نکردن خواهیم دید....خدا دانا به اعمال انسان است.
. اینها خود سر نیستند ...سیاسی هستند یا سیاسیون ...خود استدلال و خود شیفته خود تایید ،
عاقبت به...
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
1
22
نیروی انتظامی کجا بود وقتی به سفارت حمله شد تو این برهه که وضعیت منطفه خراب است کار اشتباهی بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
عزيزم داشتن سلفي ميگرفتند
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
0
17
اينا بيشتر شبيه... هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
1
20
نظر حسينيان و رسايي و ... چاپ نشده ولي همه مي دانند پشت پرده چه كساني هستند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
13
1
بعضی عکس ها مربوط به روز و بعضی در شب هستند، عکسهایی که روز گرفته شده نشون میده این افراد فقط تحصن کردن و پرچم آمریکا رو آتیش زدن و برخوردی با نیروی انتظامی نداشتن. اما ارازل و اوباش کسانی بودند که شب حمله کردن ...
بین این دو دسته باید تفکیک قائل بشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
1
8
چی بگم که دلم خون است ازاینکه به راحتی هر چه تمامتر آب تو آسیاب دشمن می ریزیم فقط یک کلمه میگم خدایا به داد اسلام برس وبه ما بصیرت عنایت فرما آمین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
0
11
2 نفر عکس اولی را بارها ...دیدمشان.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
0
16
هدف حمله به سفارت عربستان شکست دیپلماسی لبخند وپیروزی مخالفان دولت در انتخابات بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
0
9
قضیه مشکوکه یحتمل یه ربطی به برجام داره
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
:)
دلخون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
0
7
باید با برخورد قاطع وقانونی بدون کمترین اغماض کمک کرد به نهادینه کردن فرهنگ احترام به قانون
حسین
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
7
1
سلام. تعرض به سفارت عربستان در تهران وکنسولگری در مشهد برنامه ای از پیش طراحی وهماهنگ با برنامه ریزی مشخص که فقط از عهده نفوذیها ساخته است به فضل خدا انشاا..قوه قضاییه باانان درخورشان شان برخورد خواهد کرد.امین یا رب العالمین
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
5
2
هدف از این کار خفه کردن همه ی مردم و تامین منافع آمریکا توسط نیروهای داخل و خاین است.والسلام
علی علی علی
|
Iraq
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
0
0
اگر با حمله به سفارت آمریکا بشدت مقابله میشد دیگه اتفاقات بعدی رخ نمیداد. حمله به سفارتخانه ها جزء ژنتیک ما شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
0
1
جواب بديد باز همان حرفها را تكرار نكنيد
احمد سرخه ائي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
0
0
مثل اينكه اين توبميري ازان توبميري ها نيست يك مثلي هم هست كه ميگويد اين حنا ديگه اران حنا ها نيست - وقصه ان نزد همشري هاي اذربايجاني است با انها مراجعه نمائيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین