کد خبر: ۳۴۰۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶

قرارگیری 1000 اثر تاریخی قزوین در آستانه ثبت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در قزوین حدود 1000 محوطه‌ی اثر تاریخی شناسایی‌شده و در آستانه‌ ثبت قرار دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
مراسم معارفه‌ی فرمانده‌ی جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با حضور «حضرتی»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین،«فاضل‌نیا» معاون هماهنگ‌کننده‌ی فرماندهی انتظامی،«قاسمی» رئیس پلیس پیشگیری و جمعی از مسئولان در سالن بهشتی برگزار شد.

«محمدعلی حضرتی»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در این مراسم با اشاره به وظیفه‌ی خطیر مجموعه‌ی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در حفظ و صیانت از آثار و محدوده‌های تاریخی اظهار کرد: آثار و محوطه‌های باستانی و تاریخی بخش وسیعی از محدوده‌ی جغرافیایی استان قزوین را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در شمالی‌ترین نقطه‌ی استان در منطقه‌ی الموت کاروانسرای پیچ بن، جنوبی‌ترین نقطه در منطقه‌ی آوج کاروانسرای هجیب، شمال غرب مجموعه‌ی تاریخی سمیران و در شرق محوطه‌های باستانی آبیک واقع شده که در نقاط مرزی استان با استان‌های هم‌جوار بوده و همکاران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، زحمات بسیار زیادی را برای حفاظت و نگهداری از این محوطه‌ها متحمل می‌شوند.

حضرتی با تأکید بر ضرورت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی به‌عنوان بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی افزود: در قزوین بیش از 1100 محوطه‌ ثبت‌شده که در فهرست آثار ملی کشور قرار دارند هم‌چنین حدود 1000 محوطه شناسایی‌شده در آستانه ثبت وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: حرکت‌های سازمان‌یافته‌ای برای غارت و تاراج این میراث ارزشمند انجام‌شده که خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی همکاران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و همکاری مأموران انتظامی به‌ویژه حوزه‌ی پلیس پیشگیری و حوزه‌های مختلف قضایی استان در صدور احکام و برخورد قانونی با متخلفان، این موضوع در سال‌های اخیر تا حد زیادی مهارشده است، امیدواریم این همکاری تداوم داشته تا از تعرض متجاوزان به آثار و محوطه‌های تاریخی کشورمان جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، سرهنگ «علیزاده» طی حکمی از سوی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور، به‌عنوان فرمانده‌ی جدید یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین منصوب و از زحمات سرهنگ «رضا ملکی» فرمانده‌ی سابق یگان حفاظت این سازمان با اهدای لوح، تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین