کد خبر: ۳۴۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
بیانیه دبیر کل سازمان ملل در باره اعدام در عربستان

بان‌کی‌مون اعدام شیخ نمر و 47 نفر دیگر را محکوم کرد+واکنش عربستان

دبیر کل سازمان ملل با صدور بیانیه ای مراتب نگرانی و ناخرسندی خود را نسبت به اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر باقرالنمر روحانی کنشگرحقوق بشر عربستان سعودی اعلام کرد و خواستار لغو همه احکام اعدام در این کشور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل شب گذشته ( به وقت امریکا ) با صدور بیانیه ای اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه و کنشگر حقوق بشر عربستان سعودی را که در 15 اکتبر سال 2014 به مرگ محکوم شده بود، مایه نگرانی و ناخرسندی عمیق خود خواند.

به گزارش آفتاب، صدور حکم اعدام شیخ نمر که طی دهه ها از پیشروان اعتراض و مبارزه با تبعیض و بی عدالتی در کشور عربستان سعودی بود پیش از این نیز نگرانی های شدیدی را در مسئولین سازمان ملل برانگیخته بود.

اجرای حکم اعدام در مورد این روحانی برجسته در روز شنبه این هفته موجب اعتراضات و تظاهرات گسترده ای در کشور های مسلمان جهان شد.

در بیانیه دبیر کل سازمان ملل با اشاره به این که وی پیش از این نیز درخصوص نادرست بودن حکم دادگاه های این کشور در مورد شیخ نمر با مسئولان ریاض گفت و گو کرده بود، از دولت سعودی خواسته شده است تا حکم اعدام همه محکومین را لغو کنند.

بان کی مون همچنین در این بیانیه خواستار خویشتنداری مردم منطقه در واکنش به اعدام این روحانی بزرگ شده و خواستار تلاش رهبران کشور های منطقه برای جلوگیری از شدت گرفتن تنش ها شده است.

واکنش عربستان به بیانیه بان‌کی‌مون

 دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل روز دوشنبه ضمن دفاع از اعدام 47 تن، از جمله آیت الله نمر روحانی سرشناس شیعه ، آزادیخواه و فعال سیاسی، نسبت به بیانیه بان کی مون علیه اعدام دسته جمعی در ریاض، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک،در اطلاعیه دفتر نمایندگی عربستان سعودی درباره بیانیه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که گفته است وی از این اعدام ها ' سخت به وحشت افتاد' به شدت ابراز تاسف شد. 

براساس گزارش ایرنا، در بیانیه این نمایندگی ادعا شده است محاکه و اعدام همه‌ی این 47 تن از جمله شیخ نمر منصفانه بوده است.

خبرگزاری فرانسه گفت که عربستان سعودی روز یکشنبه پس از اعتراضات شیعیان به اعدام شیخ نمر النمر یک روحانی سرشناس، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین