کد خبر: ۳۴۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

وزیر خارجه آلمان: تروریست مانند یک سرطان است که به کسی امان نمی دهد

وزیر خارجه آلمان «فرانک والتر اشتاین مایر» در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین گفت: حمله تروریستی در استانبول که منجر به کشته شدن 10 تن از شهروندان آلمانی شد نشان داد که تروریست مانند یک سرطان است که به کسی امان نمی دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 در اولین روز از این نشست که آلمان ریاست این سازمان را به عهده گرفته اشتاین مایر روز پنجشنبه در خصوص موضوعات مختلف از جمله تروریست و بحران های اروپا سخنرانی کرد.

وی در ارتباط با موضوع تروریستی روز سه شنبه در ترکیه که به دنبال آن کشته شدن 10 شهروند آلمانی را به همراه داشت گفت: این حمله تروریستی در قلب اروپا اتفاق افتاده است و این گونه قتل ها بسیار وحشیانه و بزدلانه است . من از همه کشورهای شرکت کننده در این نشست خواستار جدی گرفتن این تهدید هستم.

وی افزود: ما باید برای حفظ ارزش های خود تلاش کنیم و اعتماد را به سازمان های امنیتی خود که آسیب دیده اند بازگردانیم و در اصل به تعهدات خود اعتبار بخشیم . 'تجدید گفت وگو، ایجاد اعتماد و امنیت از الویت های ما در سال جاری بایستی باشد.

اشتان مایر تاکید کرد: گفت وگوها همیشه سبب حل بسیاری از مشکلات می شود از جمله موضوع اوکراین.

وی از کشورهای اروپایی خواست که با توجه به اصول و تعهداتشان با استفاده از ابزار گفت وگو مشکلات و چالش های پیش روی را حل کنند. 

وزیر خارجه آلمان با اشاره به بحران اوکراین , تنش میان ارمنستان با آذربایجان , موضوع مینسک و بحران قفقاز جنوبی افزود : در خصوص این گونه مشکلات باید تصمیم گیری های مهمی صورت بگیرد و به دنبال یک روند سیاسی پایدار باشیم. البته در طی سالهای گذشته به نتیجه و پیشرفت های خوبی دست پیدا کردیم اما در آینده باید مهارت های خود را در خصوص جلوگیری از هر تنش و سلاح هایی که به صورت قاچاق وارد این شهرها و کشورها می شوند را تقویت کنیم.

وی گفت: باید موانعی را که همکاری کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد و رنج انسان های بیگناه می شود را کنار بزنیم تا بتوانیم به درگیری ها پایان و تعامل در سازمان امنیت و همکاری اروپا را افزایش دهیم. برای حل این درگیری ها، مهار اثرات آنها و برای بهبود وضعیت امنیتی در جهان ما نیاز به یک سازمان امنیت و همکاری قوی با ماموریت های درست داریم . نه تنها در این مناطق، حتی در کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای غرب بالکان می توانیم ماموریت های خود را به درستی انجام دهیم.

اشتاین مایر افزود: برای جلوگیری از جنگ , درگیری و بحران می بایست بر روی فروش و کنترل تسلیحات خود نیز تمرکز داشته باشیم.

وزیر امور خارجه آلمان درباره مبارزه با تروریست گفت: سازمان امنیت و همکاری اروپا برای مقابله با افراطی گری و تروریست روی موضوع مهاجرت نیز باید تمرکز بیشتری کند. از این رو باید از پتانسیل های این سازمان استفاده و بحث و تبادل در خصوص آینده مهاجرت را مد نظر قرار دهد .

وی با اشاره به موضوع حقوق بشر خاطر نشان کرد: احترام به دمکراتیک و حقوق بشر بخش جدایی ناپذیر از امنیت مشترک ما است. ما در سازمان امنیت و همکاری در بعد انسانی به ویژه نهادهای مستقل، کمیساریای عالی اقلیت های ملی , جامعه مدنی و آزادی رسانه ها باید به تعهدات خود عمل کنیم و بودجه قابل توجهی برای این مسائل تخصیص دهیم. 

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) بزرگترین سازمان بین دولتی یا بین المللی حول مسائل امنیتی است. فعالیت های آن شامل کنترل تجارت اسلحه، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد و منصفانه است.

به گزارش ایرنا،شکل گیری سازمان امنیت و همکاری اروپا با برگزاری کنفرانسی در سال 1970 تحت عنوان 'امنیت و همکاری در اروپا'، برای بحث میان شرق و غرب آغاز شد. این کنفرانس در سال 1994 میلادی در نشست بوداپست به 'سازمان امنیت و همکاری اروپا' تغییر نام داد.

با آن که این سازمان اروپایی است اما شماری از کشورهای حوزه مدیترانه، آمریکا و آسیا هم عضویت این سازمان را دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین