آفتابنیوز : جابر اکبرپور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وجود امنیت مرزی و سخت گذر بودن تردد در مرزهای دوگانه دیگر بین ایران و ترکیه شامل سرو و رازی از جمله عوامل افزایش تقاضای خروج از مرز بازرگان به شمار می روند.
وی اضافه کرد: اکنون به دلیل کمبود فضا و پارکینگ در طرف مقابل مرز، روزانه تنها 340 دستگاه کامیون از مرز بازرگان خارج می شود در حالی که بیشتر از 600 دستگاه می تواند از این مرز عبور کند.
وی اظهار کرد: در اجلاسی که قرار است روزهای آینده بین مسئولان مرزی دو طرف ایران و ترکیه برگزار شود، به موضوع های افزایش نیرو، ساعت کار و توسعه پارکینگ ها توسط طرف مقابل در راستای روان تر کردن تردد در مرز بازرگان تاکید می شود.
مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به موثر نبودن افزایش خط خروجی از مرز بازرگان برای کاهش ترافیک در این مرز ادامه داد: باید برای روان تر کردن تردد در مرز بازرگان به مرز دوم بیندیشم و این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.
وی افزود: 2 برابر شدن خط های ورودی به مرز بازرگان موجب شد تا تعداد ورودی ها از طرف مقابل به طور متوسط روزانه به 500 دستگاه برسد و همین امر صف کامیون ها در طرف مقابل را به صفر رساند اما در طرف ایران صف های طولانی همچنان پا برجاست.
اکبرپور با بیان اینکه در گمرک بازرگان امکانات رفاهی و محلی مناسب برای استراحت رانندگان کامیون ها وجود ندارد، گفت: انتظار بی اندازه رانندگان کامیون در صف های طولانی موجب مصرف بسیار زیاد سوخت و مهمتر از همه ترافیک در مسیر و سرگردانی رانندگان می شود که باید برای این امر چاره ای عملی بیندیشیم.
بازرگان به عنوان نقطه خروجی مرز ایران و ترکیه در دامنه کوه آرارات واقع شده است.
گمرک بازرگان در سال 1305 در این منطقه مستقر شده است.