کد خبر: ۳۴۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

هدف حضور ویترینی زنان در مجلس نیست

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران گفت: ما به دنبال حضور ویترینی در مجلس برای زنان نیستیم؛ بلکه زنان توانمند و متخصص باید وارد مجلس شوند تا تصمیماتشان در سرنوشت زنان موثر باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
زهرا ساعی در گفت و گو با ایسنا، افزود: زنان در مجلس می توانند به دنبال استیفای حقوق خود باشند و در این زمینه گام‌های موثری بردارند. زنان از زمان مشروطه حضور فعال داشتند. در همان زمان نیز با چالش جدی از نظر ارزش رأی مواجه شدند البته در طول زمان و در دوران مختلف این مشارکت افت و خیز داشته اما در هیچ دوره ای زنان حذف نشدند.

وی در ادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) به مساله زنان و مشارکت سبب شد تا نقش آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در امور سیاسی افزایش یابد. با این حال درصد مشارکت زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی هنوز پایین است و قابل قبول نیست چراکه از منظر توسعه پایدار نیز اگر توجه جدی به مساله زنان نداشته باشیم، این مساله محقق نخواهد شد و توسعه در کشور زمین‌گیر می‌شود.

ساعی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور زنان در مجلس موجب استیفای حقوق آنان شده است؟ اظهار کرد: این مساله با شدت و ضعف روبه رو بوده است. به عنوان نمونه مجلس نهم هم از نظر آماری و هم از نظر تشکیل فراکسیون قوی زنان، با مشکل روبه رو بود اما صرف حضور زنان در مجلس بدون شک منشاء خیر برای زنان بوده است.

وی افزود: در دوران گذشته مثل مجلس پنجم قوانین بسیار خوبی در حوزه زنان به تصویب رسید و دوره اقتدار زنان در مجلس به شمار می‌رود؛ اما متاسفانه در مجلس فعلی زنان آنچنان که باید نقش آفرین نیستند و بسیاری از مسائلی که مشکل اصلی زنان امروز به شمار می رود مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم حضور زنان در مجلس و نهادهای دیگر، قوانینی به نام حمایت از زنان مطرح می‌شود که حاصلش ایجاد محدودیت برای آنان است؟ گفت: نگاه و رویکرد اعضای فراکسیون زنان مجلس بسیار بر نتیجه اثرگذار است. اینکه ایا نیاز زنان امروز از سوی آنها مورد توجه قرار می گیرد یا خیر آن هم با توجه به جامعه امروز ما که دغدغه های مختلفی را پیش روی زنان قرار می دهد؛ بسیار اهمیت دارد و ناشی از نگرش اعضای این فراکسیون به مساله زن است.

وی در ادامه اظهارکرد: ما به دنبال حضور ویترینی در مجلس برای زنان نیستیم بلکه زنان توانمند و متخصص باید وارد مجلس شوند تا تصمیماتشان در سرنوشت زنان موثر باشد. تبعیض مثبت می تواند راه را برای ورود به مجلس فراهم کند. نکته مهم این است که زنان در حال حاضر در شرایط رقابتی برابر با مردان نیستند.

ساعی در پاسخ به این پرسش که مشکل حضور زنان در عرصه تصمیم گیری در کجاست؟ گفت:ما برای ورود زنان به مجلس قانون منفی نداریم اما در خصوص رقابت‌ها باید این مساله مد نظر باشد که زنان از نظر پشتیبانی و مالی، توان خوبی برای ورود به مجلس ندارند. از طرف دیگر آنان در لیست احزاب نیز به‌راحتی وارد نمی‌شوند . در نتیجه ورود زنان به مجلس از این طریق تسهیل نمی‌شود مگر آنکه تبعیض مثبت ایجاد شود و حساسیت افزایش یابد تا رأی بیشتری برای آنان به دست آورد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران درباره علت بی‌رغبتی بعضی از زنان برای ورود به عرصه‌های سیاسی اظهارکرد: این مساله در خصوص احزاب صدق نمی کند. زنانی که وارد حزب شده‌اند با هدف نقش‌آفرینی سیاسی در این عرصه هستند. اما در شهرستان‌ها ممکن است نگاه مردانه به سیاست سبب شود که تا حدودی زنان نگران رقابت با مردان باشند. اما در طول سالهای گذشته زنان اثبات کرده‌اند که توانمندی لازم برای رقابت را دارند اما این فضای مردسالارانه را می‌توان با حمایت بیشتر از زنان شکست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زنان در جایگاه اصلی خود در حوزه مدیریت کشوری قرار ندارند؟ گفت: وضعیت زنان در سال‌های اخیر بهتر شده است اما هنوز کار بسیاری داریم تا به نقطه مطلوب برسیم. در سطوح میانی در دولت یازدهم می‌بینیم که فرمانداران خوبی از بین زنان انتخاب شده است. در سطح وزارتخانه‌ها و ادارات کل نقش خوبی به زنان در این دولت داده شده است؛ اما در سطح مدیریت کلان هنوز سهم مناسبی برای زنان دیده نشده که ما امیدواریم در مجلس آتی این سهم مناسب برای زنان به خوبی دیده شود.

ساعی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: این موضوع از سوی معاونت زنان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بسیاری از آسیب‌ها زنانه هستند و لازم است تا با کاهش نگاه مردانه به این مسائل و ایجاد نگاه زنانه در سطوح کلان مدیریتی و تصمیم گیری، مشکلات زنان و تبعیض‌های موجود در جامعه را بر طرف کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین