کد خبر: ۳۴۵۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴

بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان با سفارش ایران نجات یافت؟

توافق غیرمنتظره ایران برای خرید 12 فروند مدل ای 380 گروه ایرباس، دومین قرارداد جدید برای این سوپرجامبو در سه هفته گذشته بود و به این سازنده هواپیمای اروپایی کمک می‌کند ضعفهای برنامه مهمش را تا اندازه ای بپوشاند.
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه خبری بلومبرگ با این مقدمه در ادامه این گزارش نوشت: توافق ایران برای خرید 12 فروند ای 380 که پنج شنبه گذشته اعلام شد به همراه سفارش شرکت ال نیپون ایرویز ژاپن برای سه فروند از این هواپیمای دو طبقه که 12 ژانویه اعلام شد، اندکی دلگرمی به ایرباس بخشید زیرا این سوپرجامبو در سه سال گذشته موفق نشده بود یک خریدار پیدا کند.

قرارداد خرید این 15 هواپیما به ارزش 6.5 میلیارد دلار، به ایرباس اندکی فضا برای نفس کشیدن می‌دهد زیرا این شرکت هواپیماسازی در تلاش برای دریافت سفارشهای بیشتر برای این مدل است.

با توجه به نرخ کنونی تولید 30 هواپیما در سال، این هواپیماها حداقل شش ماه کار در خط تولید ای 380 ایجاد می‌کنند و به سفارشهایی اضافه می‌شوند که تولید را تا حدود سال 2018 پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به گفته یان دروکلس، تحلیلگر شرکت اودو سکیوریتیز فرانسه، سفارشهای جدید ممکن است ایرلاینهای دیگر را تشویق کند سریعتر پا پیش گذاشته و خریدهای جدیدی انجام دهند.

توافق برای خرید هواپیما برای ایران ایر خبر خوبی برای ایرباس است که سالهاست تلاش می‌کند ای 380 را به شرکتهایی دیگری علاوه بر غولهای هواپیمایی بفروشد اما موفقیت چندانی نداشته است.

شرکت هواپیمایی ایران ایر در دهه 1970 شرکت بزرگی در سطح جهانی به شمار می‌رفت و حتی برای هواپیماهای مافوق صوت کنکورد سفارش داده بود اما پس از انقلاب اسلامی، این سفارش لغو شد.

آخرین خریدار جدید برای ای 380، شرکت هواپیمایی روسی ترانسائرو بود که سال گذشته پس از اینکه برای خرید چهار هواپیما توافق کرد، دچار فروپاشی شد.

اگرچه سفارشهای ایران و شرکت هواپیمایی ژاپن به تنهایی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را نجات نخواهد داد اما به منزله فرصتهای جدید خواهد بود. ایرباس احتمالا تبلیغات برای فروش به سایر کشورهای اسلامی را به منظور تامین نیازهای شبکه پروازی آنها و همچنین نقل و انتقال حاجیان برای مراسم حج بیشتر خواهد کرد.

هواپیمای ای 380 همچنین از شرکت IAG که مالک بریتیش ایرویز است، رای اعتماد گرفته است. این شرکت هواپیمایی 12 فروند ای 380 تحت خدمات یا سفارش دارد و اعلام کرده سرگرم ارزیابی برای افزودن پنج یا شش هواپیمای دست دوم است.

ایرباس همچنین از جانب 747 بویینگ که رقیب ای 380 است نگرانی ندارد. بویینگ اخیرا اعلام کرده است به دلیل کاهش تقاضای مشتری، تولید این هواپیما از سپتامبر به شش فروند کاهش خواهد یافت. با اینهمه اگر قرار است ای 380 برای یک دهه یا مدت طولانی‌تری در تولید باقی بماند، به صدها سفارش جدید نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر روحانی در سفر به فرانسه، قراردادهایی به ارزش حدود 30 میلیارد یورو (33 میلیارد دلار) امضا کرد که شامل توافقهای همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود. شرکت هواپیمایی ایرباس 114 هواپیمای مسافربری به ایران ایر تحویل خواهد داد و همچنین خدمات آموزش خلبان و تعمیر و نگهداری فراهم می کند.

این سفارش که بر مبنای قیمتهای اعلام شده از سوی ایرباس، 27 میلیارد دلار ارزش دارد علاوه بر 12 فروند هواپیمای سوپرجامبوی دو طبقه ای 380، شامل 21 فروند هواپیما از خانواده ای 320 و 24 فروند ای 320 نئو است. همچنین 73 فروند هواپیمای پهن پیکر سفارش ایران شامل 27 ای 330 و 18 ای 330 نئو و 16 ای 350 هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین