کد خبر: ۳۴۶۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

کاهش 100 میلیارد دلاری ذخایر مالی سعودی/ ریاض برای اولین بار وام می‌گیرد

رژیم عربستان سعودی در صدد است به منظور جبران کسری بودجه بالغ بر ۸۷ میلیارد دلاری برای اولین بار در تاریخ این کشور وام بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، عربستان سعودی در صدد است به منظور جبران کسری بودجه بالغ بر 87 میلیارد دلار خود ناشی از کاهش شدید بهای نفت، برای اولین بار از بازارهای بین المللی وام بگیرد.

به دلیل کاهش 70 درصدی بهای نفت از نیمه سال 2014 میلادی عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، با کسری بودجه بی‌سابقه ای روبرو شده است.

مسئولان سعودی تحت تاثیر این شرایط درصدد اتخاذ تدابیر گسترده ای برای کاهش هزینه های عمومی هستند و به گفته کارشناسان اقتصادی چه بسا میزان بدهی ریاض در مرحله اول به پنج میلیارد دلار برسد.

کاهش قیمت نفت و نواخته شدن زنگ خطر در عربستان/کسر بودجه عربستان از یکصد میلیارد دلار فراتر می رود

عربستان روز گذشته با اعلام کاهش ذخایر مالی و نقدی خود به حدود 600 میلیارد دلار که پایین ترین سطح در چهار سال گذشته به شمار می آید ، زنگ خطر بحران مالی را در این به صدا در آورد.

این در حالی است که پیش بینی شده است این رقم تا پایان سال جاری میلادی به 500 میلیارد دلار کاهش یابد و به این ترتیب درصورت ادامه روند کاهش قیمت نفت، ذخایر مالی عربستان در پنج سال آینده پایان می یابد.

صندوق بین المللی پول در ماه اکتوبر گذشته پیش بینی کرد که چنانچه روند کاهش قیمت نفت ادامه یابد، عربستان باید همه ذخایر مالی خود را در پنج سال آینده هزینه کند.

در این میان عربستان به منظور جبران کسر بودجه به برداشت از ذخایر نقدی و نیز صدور اوراق بهادار به ارزش 30 میلیارد دلار متوسل شد.

مجله « فارین پالیسی» هم اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد: هزینه های رو به افزایش سیاست های خارجی عربستان و جنگ علیه یمن در کنار کاهش قیمت نفت، سعودی ها را مجبور کرده ماهانه 12 تا 14 میلیارد دلار از صندوق ملی برداشت کنند که با این کار در طول سه سال ذخایر مالی خود را از دست می دهد.

درهمین ارتباط شرکت سعودی «بررسی فایده سرمایه گذاری» روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که ذخایر نقدی کشور در پایان سال 2015 به 611.9 میلیارد دلار کاهش یافته که پایین ترین میزان از سال 2011 تاکنون به شمار می آید.

این در حالی است که ذخایر مالی عربستان در پایان سال 2014 میلادی به 732 میلیارد رسید.

این شرکت پیش بینی کرده است که با ادامه روند کاهش قیمت نفت، ذخایر مالی عربستان در پایان سال 2016 500 میلیارد دلار دیگر کاهش یابد.

کسر بودجه عربستان از مرز یکصد میلیارد دلار فراتر می رود

عربستان کسری 98 میلیارد دلاری در بودجه سال گذشته را تایید و پیش بینی کرد که بودجه سال 2016 نیز با کسری 87 میلیارد دلاری مواجه شود، اما شرکت بررسی فایده سرمایه گذاری اعلام کرده است که انتظار می رود کسری بودجه سال 2016 تا 107 میلیارد دلار برسد.

نکته قابل ملاحظه اینکه شورای وزیران عربستان در ماه دسامبر گذشته مجموعه اقدامات ریاضت اقتصادی را در پیش گرفت که شامل کاهش حمایت های مالی از کالاهای اساسی از جمله سوخت، آب و برق می شد و هدف از آن تامین درآمد برای خزانه داری کشور بود.

این شرکت سعودی همچنین پیش بینی کرد که با بالارفتن قیمت ها ، میانگین تورم در عربستان در سال 2016 به 3.9درصد افزایش یابد آن هم در حالی که نرخ تورم در سال 2015، حدود 2.2 درصد اعلام شده بود.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته میلادی احتمال داد که رشد تولید ناخالص ملی عربستان در سال جاری میلادی به یک و دو دهم درصد برسد که در این صورت از سال 2009 تا کنون کمترین میزان آن به شمار می آید.

به گزارش تسنیم، رشد تولید ناخالص ملی عربستان در سال 2015 حدود سه و چهار دهم درصد اعلام شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین