کد خبر: ۳۴۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

16 بهمن 1357؛ اعلام حمایت مردم از دولت موقت

در تهران و بیشتر شهرهای ایران در شانزدهم بهمن ماه 1357 خورشیدی در چنین روزی، راهپیمایی های گسترده ای در حمایت از هدف های امام خمینی و نخست وزیری «مهدی بازرگان» برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بزرگترین و مهم ترین رویداد سده 20 را می توان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 خورشیدی دانست؛ انقلابی که به رهبری امام خمینی (ره) توانست بسیاری از معادله های جهانی و روابط قدرت های بزرگ را تغییر دهد و تحول گسترده ای در نظام بین الملل ایجاد کند.

روزهایی ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ ملت بزرگ ایران که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام خمینی آن را رهبری کرد و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد. انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود.

ایرنا به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز 16 بهمن 1357هجری خورشیدی را بازنشر داده است:

*صدور حکم نخست وزیری مهدی بازرگان

امام خمینی حکم نخست وزیری مهدی بازرگان را که روز پیش صادر کرده بودند، به وی ارایه و او را برای برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی و ایجاد مجلس موسسان(خبرگان) برای تصویب قانون اساسی مامور کردند.

**گفت و گوی مطبوعاتی امام خمینی

- امام خمینی در یک گفت و گوی مطبوعاتی که در محل اقامت ایشان با شرکت گروه زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی تشکیل شد، پس از معرفی مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند.

- امام خمینی در پاسخ به سوال یکی ازخبرنگاران که پرسیده بود آیا به نظر شما قانون اساسی سال 1906 میلادی قانونی است و می تواند چارچوبی برای دوره انتقالی باشد؟ پاسخ گفتند: بعضی از قوانین تغییر می باید و بقیه به قوت خودش باقی خواهد ماند.

**گفت و گوی مطبوعاتی مهدی بازرگان 

- پس از سخنان امام خمینی، مهدی بازرگان در سخنانی گفت: خدای بزرگ را شکر می کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که لیاقت آن را نداشتم به من ارزانی داشته و همین موضوع باعث شده که آیت الله چنین لطفی را به من ابراز داشتند و از ملت تشکر می کنم.

- بازرگان افزود: «این ماموریت یعنی ریاست دولت موقت و تشکیل حکومت در این شرایط، عظیم ترین شغل و وظیفه و در عین حال بزرگترین وظیفه است که به من واگذار شده و عظیم ترین وظیفه است که در طول 72 سال عمر مشروطه به کسی داده شده. من با توجه به ضعف جسمانی ام نمی بایست زیر بار چنین مسئولیتی می رفتم ولی از سوی دیگر ناچار به قبول آن هستم و با توجه به عزم راسخی که آیت الله در سراسر این جنبش داشتند، این اولین دستوری است که از خود آیت الله گرفتم.»

- مهدی بازرگان در پاسخ به این سوال که آیا این کابینه یک کابینه به اصطلاح «شبه شبح» است یا در عمل (عملا) کابینه ای است که کار خود را خواهد کرد، گفت: این کابینه «یک سایه» نخواهد بود و همچنین خیالی نیز نخواهد بود. بلکه کابینه یی است جدی و از فردا کارهای جاری مملکت را در دست خواهد گرفت.

- وی همچنین در پاسخ سوال خبرنگار خبرگزاری پارس (خبرگزاری جمهوی اسلامی) درباره ویژگی های دولت اسلامی و میزان آگاهی مردم نسبت به این دولت اظهار داشت: حکومت اسلامی بسیار حکومت خوبی است و این حکومت منافع مردم و طبقات مختلف را در نظر دارد. 

* گفت و گوی مطبوعاتی احمد میرفندرسکی وزیر امور خارجه

- احمد میرفندرسکی در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری پارس اعلام کرد که ایران از پیمان سنتو خارج می شود و در مناسبات خود با اسراییل و آفریقای جنوبی تغییراتی می دهد.

- وزیر امور خارجه وقت گفت: به اعتقاد من بزرگترین هدف و آرمان ملت ایران این است که حکومت ملی با اتکاء به اراده آزاد و آگاه اکثریت مردم مسلمان ایران بتواند در وهله اول وحدت و حاکمیت ملی ایران را حفظ و پاسداری کرده و در پرتو این اصول برنامه های لازم را در جهت تامین حقوق و منافع ملت ایران در داخل و خارج کشور تنظیم و به موقع اجرا کند. 

**اعلام حمایت کارکنان خبرگزاری پارس از دولت بازرگان 

- کارکنان خبرگزاری پارس امروز با صدور اعلامیه ای پشتیبانی بی دریغ کارکنان این سازمان را از مهدی بازرگان و دولت وی اعلام کردند.

**تظاهرات و راهپیمایی در تهران و شهرهای مختلف

- امروز در تهران تظاهرات پراکنده ادامه داشت. در خیابان های شاه رضا «21 آذر» روبه روی دانشگاه و میدان بهارستان گروه های مختلف مردم در حالی که همبستگی خود را با هدف های امام خمینی اعلام می داشتند، دست به تظاهرات زدند. 

- مردم تهران از دانشگاه صنعتی به طرف محل اقامت امام خمینی به صورت تظاهرات آرام و راهپیمایی به راه افتادند تا وفاداری خود را نسبت به حکومت اسلامی و انتخاب مهندس بازرگان به عنوان رییس کابینه و دولت ، اعلام کنند. 

- بیش از 150هزار تن از مردم زنجان در حالی که روحانیون پیشاپیش آنها در حرکت بودند با حمل پلاکاردها و سر دادن شعار در خیابان های این شهر دست به راهپیمایی آرام زدند. شرکت کنندگان در جهت حمایت از امام خمینی شعار دادند و دولت بختیار را محکوم کردند.

- هزاران تن از مردم اهواز امروز در یک راهپیمایی شرکت کردند و به طرفداری از مهدی بازرگان شعار دادند. نظیر این راهپیمایی در آبادان و بهبهان نیز انجام شد.

- چندین هزار تن از مردم مشهد در راهپیمایی های این شهر حضور یافتند. این راهپیمایی ها در کمال نظم و آرامش برگزار شد و راهپیمایان در طول خیابان ها شعارهای مذهبی سر دادند.

- هزاران تن از مردم شیراز در مسجد جامع صحن مطهر حضرت شاهچراغ و خیابان های اطراف آن گرد آمدند و حجت الاسلام علی موحد در مورد لزوم حمایت کامل از دولت جدید انتخابی امام خمینی و همبستگی بیشتر مردم و آمادگی جهت جهاد سخنرانی کرد.

- در شهر قم یک راهپیمایی عمومی با شرکت بیش از 400 هزار تن از طبقه های مختلف مردم تشکیل شد، مردم در این راهپیمایی به طرفداری از مهدی بازرگان نخست وزیر منتخب امام خمینی شعار می دادند.

- هزاران تن از مردم همدان با حضور در خیابان های این شهر به راهپیمایی و تظاهرات پرداختند و شعار «رهبر ما خمینی، نخست وزیر بازرگان» سر می دادند.

- بیش از یک میلیون تن از مردم تبریز و منطقه های اطراف آن در رفراندوم بزرگی که در قالب یک راهپیمایی آرام صورت گرفت شرکت کردند. در این راهپیمایی گروه زیادی از زنان و روحانیان شرکت داشتند و پشتیبانی خود را از امام خمینی و دولت بازرگان اعلام کردند و یکصدا خواستار انحلال مجلس سنا و شورای ملی و کناره گیری بختیار شدند.

- بیش از دو هزار تن از مردم شهرکرد به حمایت از دولت بازرگان که از طرف امام خمینی انتخاب شد، راهپیمایی و تظاهرات کردند. همچنین بیشتر سازمان های اداری شهرکرد با صدور اطلاعیه هایی حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام داشتند.

- پس از پنج روز سرور و شادی در استان کهگیلویه و بویر احمد به خاطر ورود امام، صبح امروز گردهمایی باشکوهی با شرکت چندین هزار تن از طبقه های مختلف مردم و عشایر شهرستان بویراحمد در خیابان های این شهر به راه افتاد. این تظاهرات و راهپیمایی به پشتیبانی از امام خمینی و انتصاب بازرگان به عنوان نخست وزیر برگزار شد.

- گروهی از طبقه های مختلف مردم زاهدان پس از اجتماع در مسجد جامع این شهر دست به یک راهپیمایی زدند که در آغاز با آرامش همراه بود ولی پس از عبور تظاهرکنندگان از چند خیابان، گروهی از افراد ناشناس به مخالفت با راهپیمایان برخاستند. این درگیری ها منجر به زخمی شدن چند تن از شرکت کنندگان در این راهپیمایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین