کد خبر: ۳۴۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

خانم فرش ایران کجاست؟

فرش دستباف ایران عمری به درازای تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی دارد. فرش ایرانی هنرصنعتی است که از دیرباز به عنوان نام واعتباری برای ایران بر فرهنگ ایرانی سایه افکنده است. مفروش کردن هر خانه ای با فرش ایرانی فرصتیست برای لمس تاریخ چندین و چند ساله ی ایران و تارهای فرش ایرانی جایگاه حماسه هموطنان بافنده است که خلقت خداوند را به تصویر می‌کشند.
آفتاب‌‌نیوز :

فرش دستباف ایرانی به‌ دلیل قدمت و پراکندگی در سرتاسر کشور، از این فرصت برخوردار بوده است که علاقمندان و پژوهشگران بسیاری را به قلمرو خود وارد‌کند و ازآنجایی که فرش ایران و بحث درخصوص تاریخ آن همواره یکی ازمسائل موردعلاقه شرق شناسان بوده، میتوان به قدیمی ترین فرش جهان ، پازیریک اشاره نمود که با نقوش اصیل هخامنشی، سالها معرف هنر و ذوق اقوام ایرانی گشته است. "گزنفون" تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.»

عشاير

ريشه ساخت فرش در این مرز و بوم را بايد در زندگى عشاير جستجو كرد. عشاير براى بافت فرش از پشم چارپايان اهلى و رنگ هايى كه از گياهان مختلف و منابع معدنى گرفته شده است استفاده مى كنند و با تلفیق ذوق و سلیقه خویش و با به کار بردن نقوش و طرحهای عشایری قالیهایی می بافند که بسیار زیباست . این نقوش برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است که به بافندگان امروزی انتقال یافته است و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است .

اصالت فرش ايران

ايرانيها در بافت فرش، به رنگ آميزي و نقوش آن اهميت مي‌دادند و زيراندازهاي زيبا با الهام از طبيعت و حول و حوش و نحوه زندگيشان مي‌بافتند. اصالت فرش ايران كه هويت هنر و فرهنگ ايراني را نشان مي‌دهد، زبانزد خاص و عام در گوشه و كنار جهان است و در بسياري از نقاط دوردست نام ايران با كلمة فرش در اذهان مردم تداعي مي‌شود.

زيبايي نقشها، اصالت طرحها و رنگ آميزي بديع و دلپذير فرش ايران از مشخصه‌هاي بارز اين هنر ايراني است و لذا فرش را برادر فرهنگ ملي تلقي مي‌كنند. از اين جهت فرش در زندگي فرهنگي و اجتماعي ايرانيان، اهميت اساسي دارد. فرش به عنوان جنس صادراتي ايران از ساليان دور به عنوان مشخصه اي براي معرفي كشور ايران به شمار مي‌رفته است، حكام و فرمانروايان ايراني در سفرهاي خود اغلب فرش را به عنوان نمادي از كشور ايران پيشكش مي‌كردند، فرشي كه يادآور فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ايراني بود از طرح و نقش آن به ايراني بودن آن مي‌شد پي‌برد. لذا فرش يكي از شاخص‌هاي شناخت فرهنگ ملي ايران به شمار مي‌رود و براي كساني كه در پي يافتن مطالبي در مورد فرهنگ اين مرز و بوم هستند شناخت فرش امري لازم به شمار مي‌آيد.

تجارت فرش ايرانی

تجارت فرش در ايران سابقه‌اي بس طولاني دارد. شواهد تاريخي موجود بر توجه سلاطين صفوي به قاليبافي و ايجاد و توسعه كارگاههاي سلطنتي ويژه براي بافت قالي تاكيد دارد. در عصر صفوي صادرات قالي از ايران به بازارهاي اروپايي رونق ويژه‌اي داشته است و قاليهاي بافت ايران در اين دوره توجه و استقبال اروپاييان بوده است، تا آنچه كه بعضي از خواص اروپا از جمله شاهزادگان لهستاني عواملي را در ايران براي سفارش بافت باطرح و نقش مورد نظر خود مامور مي‌كردند. اما آماري از ميزان صادرات قالي ايران در عصر صفوي و دوره‌هاي بعد از آن تا اواسط نيمه اول قرن بيستم ميلادي در دست نيست.

آقا یا خانم فرش ایران

آقا یا خانم فرش ایران به راستی کیست؟ بافنده ای که سوی چشمانش را هدیه به این هنر میکند یا هنرمند گمنانی که با ظرافت انگشتانش این اثر گران بهای ملی را خلق میکند یا پیرمرد رنگرزی که دستانش از فرط کار پینه بسته و یا دخترک نخ ریس...

فرش ایران دست پرورده تلاش زنان و مردان هنرمندی است که این هنر بی بدیل را از دو هزار و 500 سال قبل با نقشهایی حیرت انگیز در دستان هنرآفرین خود حفظ کرده و به عنوان میراثی گرانبها نسل به نسل منتقل کرده اند. دست بافته های بی نظیر این تمدن کهن ، زینت بخش موزه ها ، کاخها و سرسراهای مهم در جهان است که این مهم را به عنوان نماد و نشانی از خلاقیت و هنر بشری به نمایش گذاشته اند. طرحها و نقش های هر فرش سخن از منطقه و اقلیمی دارد که هنرمندان آن با ذهن خلاق خود این آثار را آفریده اند و هنرشناسان می توانند با گذری کوتاه بر این دست بافته ها دیار هنرمند را شناسایی کنند.

فرش ایرانی افتخار ایرانی

" فرش ایرانی یعنی بوی گردو و انار جوشیده، فرش ایرانی یعنی باریکه نوری از پنجره چوبی و طرحی زیبا از میراثی کهن، فرش ايرانى يعنى دسترنج ضعيفان، طرحى زيبا از فرهنگ و طبيعت ايران، حفظ ميراث و افتخار ملى، گره هايى كه با دست هاى هنرمند بافنده زده مى شود، فرش ايرانى گوشه اى از هنر ايرانيان است و هنر نزد ايرانيان است و بس. "

بنیانگذار سایت فرش ایرانی - Persian Rugs – The King of Rugs در شهر بوستون آمریکا برای حفظ این میراث و افتخار ملی، و همچنین ایجاد کارآفرینی در زمینه ی این هنر ملی و ارتقای سطح کیفی شرایط کار برای میلیون ها هنرمند بافنده، می کوشد و همچنین از هموطنان سرتاسر دنیا، گروه ها و رسانه ها خواستار همکاری درجهت معرفی فرش ایرانی و نشان دادن برتری آن نسبت به فرش های سایرنقاط جهان می باشد.

به همین منظور و در راستای ارتقای فروش فرشهای ایرانی و افزایش صادرات این کالای با ارزش، میتوانید لیست فروشندگان موجود در هر کشور را از سایت PersianRugs.co بر داشته و به دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید گالری زیبای فرش های ایرانی را در وبسایت PersianRugs.org/gallery مشاهده فرمایید ودر صورت تمایل به اشتراک بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین