کد خبر: ۳۴۸۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱

نگرانی وزیرخارجه سعودی برای عراقی‌ها

تازه ترین اظهارات وزیرخارجه سعودی، دررسانه های عراقی بازتاب یافت که طی آن گفته است کشورش مشتاق آن است که هیچ سلطه خارجی برعراق وجود نداشته باشد، بویژه ایران!
آفتاب‌‌نیوز :
عادل الجبیر که روزچهارشنبه دریک کنفرانس مشترک خبری با همتای مغربی اش در رباط حرف می زد، درحالی ادعا کرده که 'دولت پادشاهی سعودی تمایل شدیدی به استقرار امنیت درعراق دارد' که عراقی ها به شدت نگران ومراقب تحرکات دولت سعودی در کشورشان هستند. 

پیش بینی می شود، این اظهارات الجبیر واکنش عراقی ها را به دنبال داشته باشد، بویژه آنکه بگونه ای سخن گفته که گویی'دولت عراق دولت ضعیف ونابالغی است که قرارگرفتن زیر سلطه خارجی این کشور را تهدید می کند' ونیاز به مراقبت دارد'. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان امنیتی، عراقی ها دربرابر بزرگترین گروه تروریستی جهان که ازحمایت های بین المللی برخوردار است، به خوبی ایستاده وشکست های سنگینی به این گروه وارد کرده اند. 

به گزارش ایرنا، پیش ازاین سفیر سعودی دربغداد (ثامر السبهان) نیز با اظهارات توهین آمیز خود به نیروهای مردمی عراق، خشم جریان های سیاسی این کشور را برانگیخت، بطوری که در پارلمان یک حرکت قابل ملاحظه برای جمع آوری امضاء جهت اخراج سفیر سعودی، به اتهام تلاش برای ایجاد اختلافات و فتنه مذهبی در کشور، شکل گرفت. 

عراقی ها سال هاست که دولت سعودی را متهم به حمایت از گروه های تروریستی القاعده و داعش می کنند ؛ دو گروهی که طی 12 سال گذشته نزدیک به یک میلیون عراقی را به کام مرگ فرستاده و در حال حاضر نیز حدود 3 میلیون عراقی را آواره کرده اند. 

این هفته رئیس جمهوری عراق حکم اعدام چند تروریست ازجمله یک تبعه سعودی را امضا کرد و یکی ازآنان همین هفته اعدام شد. گفته می شود، سعودی ها بیشترین تعداد جنگجویان خارجی در صفوف داعش در عراق را تشکیل می دهند.

هفته گذشته عراقی ها دو تصویر واضح ازجنازهایی را منتشر کردند که لباس نیروهای گارد ملی عربستان به تن داشتند. 

همچنین برخی منابع فاش کرده اند که تعداد زیادی ازافسران کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر درصفوف داعش درعراق حضور دارند. 

روزچهارشنبه نیز گروه های الحشد الشعبی به سران سعودی به دلیل تصمیم این کشور مبنی بر مداخله نظامی در سوریه و عراق حمله کردند.

یکی از سخنگویان این گروه، هرگونه مداخله خارجی در سوریه و عراق را به شدت رد کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین