کد خبر: ۳۵۰۱۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹

ای بی سی : دیپلماسی با تهران می تواند راهگشای ترک مخاصمه در سوریه شود/برای اوباما، در میز مذاکره هیچ کشوری مانند ایران نیست

شبکه تلویزیونی ای بی سی امریکا گزارش داد که دیپلماسی ایران و آمریکا پس از موفقیت مذاکرات هسته ای، می تواند در ترک مخاصمه در سوریه نیز کار ساز شود.
آفتاب‌‌نیوز : شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت : صلح در سوریه ممکن است نیاز به آن داشته باشد که آمریکا و ایران با رابطه و مذاکرات سیاسی خود مانند آنچه که موجب توافق هسته ای و مبادله اخیر زندانی بین دو کشور شد، به آن بپردازند، تا یک تابوی دیگر یعنی مذاکرات نظامی در مورد سوریه شکسته شود.

در این گزارش آمده است : ایران ممکن است تنها یکی از 17 کشور دعوت شده به نخستین گردهمایی روز جمعه (کنفرانس امنیتی مونیخ ) یک نیروی ویژه به رهبری امریکا و روسیه برای برقراری ترک مخاصمه موقت در جنگ داخلی سوریه باشد. ولی برای دولت اوباما ایران مثل هیچ کشور دیگری روی میز مذاکره نیست.

هرچند که آمریکا گفته است حضور ایران در این مذاکرات به معنای همکاری و هماهنگی با این کشور در مورد مسائل نظامی نیست ولی مذاکرات مربوط به برقراری آتش بس در ژنو ذاتا مذاکراتی نظامی است و این مذاکرات ممکن است هیات امریکایی در ژنو را در موقعیت بررسی نقشه های میدان های رزم سوریه به همراه اعضای سپاه پاسداران یا ارتش ایران قرار دهد.
مقامات حاضر در مورد این که چه مناطقی باید مشمول توافق آتش بس شود و همچنین چه گروه هایی باید از حملات مصون بمانند بحث خواهند کرد.

ای بی سی معتقد است که ایران در مورد تمام این مسائل حرفی برای گفتن دارد. چرا که گروه بین المللی حامی سوریه و نیروی ویژه اش براساس اجماع عمل کرده و ایران همچون هر شرکت کننده دیگر از حق وتوی موثر در مورد تمهیدات مربوطه برخوردار است.
در ادامه گزارش چنین نتیجه گیری شده است که این امر باعث می شود تا امریکا و ایران به نوعی به تطابق دست یابند.

جان کربی گفته است اجرای ترک مخاصمات نیاز به مشارکت و اجابت کسانی دارد که در سوریه درگیری هستند و از جمله می توان به ایران اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین