کد خبر: ۳۵۰۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴

انتقاد پروانه سلحشوری از تلاش صدا و سيما برای ناامیدکردن مردم از حضور در انتخابات

پروانه سلحشوری، دکترای جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی است. او همچنین عضو کار گروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان ریاست جمهور نیز هست. سلحشوری به صورت تخصصی در حوزه زنان به فعالیت پرداخته و کارگاه‌های معتددی نیز برای توانمندی زنان برگزار کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در ادامه گفت‌وگوی پروانه سلحشوری را می‌خوانید.
 
ائتلاف اصلاح طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل از چه جهاتی حائز اهمیت است؟

این ائتلاف از اهمیت بالایی برخودار است. ما تجربه سال 84 را پشت سر گذاشته‌ایم که عدم اتحاد موجب شد پدیده احمدنژاد را تجربه کنیم. در آن سال هر کسی ساز خود را می‌زد و حاضر نبود برای دیگری از انتخابات کنار برود. آن تجربه ثابت کرد که کسانی که به فکر منافع ملی هستند باید گرد هم آیند، برای نجات کشور. به ویژه اینکه ما دوران پسابرجام را داریم و دولت نیاز به حمایت مجلس دارد.  دولت دو سال با انواع کارشکنی‌ها رو به رو بوده است. اگر دولت بخواهد برجام داخلی را با موفقیت پیش ببرد، نیازمند اتحاد بین گرایش‌های متفاوت سیاسی است. چون اصلاح طلبان هم طیف‌های گسترده‌ای دارند، حزب اعتدال و توسعه، آقای مطهری و نیروی های ایشان نیز به لیست پیوسته‌اند. این افراد باید برنامه محور باشند و استراتژی‌های درست را پیش ببرند. مجلس جای داد و بیدادهای بی‌دلیل نیست. پس اگر بخو.هیم دولت را یاری دهیم نیاز به مجلس معتدل، همدل داریم.

ارزیابی شما از عملکرد مجلس نهم چیست و برای تغییر این ترکیب مشارکت بالای سیاسی در انتخابات چه ضرورتی دارد؟

گرایش غالبی که در مجلس نهم را تشکیل می‌داد، قصد دارد که مجلس آینده را نیز در دست بگیرد.  به ویژه با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب از رقابت کنار رفته‌اند. از سوی دیگر از سوی دیگر رقیب ما بسیار مطمعن گام برداشته است، رسانه‌های بسیاری را در اختیار دارد در حالی که اصلاح‌طلبان در دقیقه نود به علت تاخیر در مشخص شدن بررسی صلاحیت‌ها لیست‌های خود را بسته‌اند.  پس کار سختی در پیش داریم. اما اگر بتوانیم افکار عمومی را متوجه این مساله کنیم که اگر رای ندهند مجلسی مانند مجلس نهم خواهند داشت و آنها را متقاعد کنیم که به پای صندوق ‌های رای بیایند، ترکیب مجلس تغییر خواهد کرد. البته باید شهرستان ها را نیز در نظر گرفت چون کاندیداهای معتدل و اصلاح‌طلبی که در شهرستان‌ها تایید صلاحیت شده‌اند، بسیار کم تعداد هستند. با این حال با اطمینان می‌توان گفت که اگر بتوانیم مشارکت را بالا ببریم حداقل می‌توانیم مجلسی معتدل داشته باشیم.

از سویی راضی کردن افکار عمومی به شرکت در انتخابات بسیار دشوار است. من تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال این تحلیل را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری طی سه روز مانده به انتخابات توانستیم موجی ایجاد کنیم که برآیند آن آقای روحانی بود و در حال حاضر هم چهار روز مانده به انتخابات مجلس می‌توانیم شور و شوق ایجاد کنیم و می‌تونیم مجلسی معتدل داشته باشیم. اما به نظر من کار به این سادگی نیست. ما در حال حاضر شرایطی داریم که در صدا و سیمای ملی مصاحبه‌های با مردم منتشر می‌شود که می‌گویند چرا در انتخابت شرکت کنیم و نمایندگان قبل مگر برای ما چه کاری انجام داده‌اند. یعنی نه تنها این تشویق صورت نمی‌گیرد بلکه تلاش می‌شود که مردم به یاس دچار شوند. از سوی تلاش می‌کنند که مطالبات مردم را بالا ببرند. وقتی می‌گویند برجام اجرایی شد پس چرا زندگی ما تغییری نکرده است، چرا اثرات ان را نمی‌بینیم. اگر این یاس اجتماعی ادامه داشته باشد نمی‌توانیم مشارکت حداکثری داشته باشیم. در انتخابات گذشته برخی به 200 هزارو 300 هزار رای وارد مجلس شدند. درحال حاضر هشت میلیون واجد شرایط در تهران وجود دارد و این به معنای آن است که در سال نود حداقل 7 میلیون واجد شرایط در تهران وجود داشته است. در این شرایط وقتی نماینده‌ای با یک میلیون رای به مجلس می‌رود یعنی یک هفتم آرا را به دست آورده است. یعنی این فرد نماینده اقلیت مردم است و نه اکثریت. در حال حاضر ما باید توجه افکار عمومی را جلب کنید که اگر می‌خوایم مجلسی مانند مجلس نهم نداشته باشیم باید در انتخاب مشارکت کنیم. اگر می‌خواهیم از مواهب شرایط پسابرجام استفاده کنیم. باید مانند سال 92 ثابت کنیم که رای ما می‌تواند تاثیرگذار باشد. در حال حاضر باید این اطمینان را به مردم بدهیم که رای ما می‌تواند، تاثیر داشته باشد و می‌تواند از حضور افراد تندرو در مجلس دهم که حتی مصالح ملی و مصالح نظام را هم در نمی‌گیرند، جلوگیری کنیم. رهبران اصلاح‌طلب برای افزایش مشارکت تلاش خود را انجام داده‌اند و با انسجامی و ائتلافی که ایجاد کردند، نقش مهم خود را ایفا کرده‌اند و باز هم به تلاش خواهند پرداخت. در این برهه افکار عمومی و مسئولیت رسانه‌‌ها اهمیت پیدا می‌کند. جوانان نیز در این برهه نقش مهمی را در ایجاد بسیج سیاسی و افزایش مشارکت دارند.

ارزیابی شما از عملکرد دولت روحانی و برجام چیست؟

من تصور می‌کنم برجام موفقیتی بسیار بزرگ است که در سایه اتفاقات به آن اندازه که باید به آن اهمیت داده نشد. من شخصا هرگاه که هواپیمایی سقوط می کرد با خود می‌گفتم خدایا کی می‌توانیم هواپیمایی داشته باشیم که جان مردم را نگیرد. برخی حتی تلاش کردند فرصت طلایی که را که برجام ایجاد کرده است مخدوش کنند. مساله این است که وقتی بتوانیم از تحریم‌ها خلاص شویم و سرمایه‌های کشور ما که سال‌ها بلوکه شده بود به کشور بازگردد در کنار یک مجلس معتدل می‌تواند به بهبود شرایط زندگی مردم در کشور بیانجامد. دولت روحانی با تدبیر توانسته است به آرامی و بدون ایجاد تنش برنامه‌های خود را پیگیری کند. روحانی تیم با درایتی دارد، به ویژه تیم در حوزه روابط بین‌الملل. در حال حاضر هم با همگرایی که ایجاد کرده‌اند من بسیار خوشبین هستم که بتوانیم جریان‌های داخلی را به سمت توسعه محوری سوق دهیم.

مجلس آینده در «برجام دو»  و دست یابی به تفاهم ملی چه نقشی می تواند داشته باشد؟

مجلس در این زمینه نقشی بسیار کلیدی دارد. تجربه ما نشان داده است که در مجلس نهم هر هفته چند وزیر به مجلس فراخوانده می‌شوند. من معتقد نیستم که مجلس آینده تنها باید ستایشگر دولت باشد بلکه باید به وظیفه نظراتی و تقنینی خود عمل کند. مجلس باید نقدهای بجای خود را داشته و  به موقع نیز به حمایت از دولت بپردازد. مجلسی که متخصصین در آن حضور داشته و بافراد متخصص در کمیته‌های تخصصی آن حضور داشته باشند و عین حال بتوانیم از بدنه اجتماعی متخصصی که در دانشگاه‌ها ، حوزه صنعت، محیط زیست و...در خارج از مجلس کمک بگیریم، بدون شک مجلس کارآمدی خواهیم داشت.

آیا لیست‌هایی که اصلاح‌طلبان ارائه کرده‌اند مطالبه زنان که شهم 30 درصدی از لیست‌ها بود را برآورده کرده است؟

اگر بخواهیم صادقانه بگویم من شخصا انتظار سهم 25 درصد را هم نداشتم. البته با اینکه زن هستم، شایسته سالاری برای من اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدوار بودم که بتوانیم شایسته ترین افراد را در مجلس دهم داشته باشیم  اما رویکرد کلی این است که به زنان هم فرصت داده شود. رویکرد بسیار خوبی است . بسیاری از ایراداتی که به زنان وارد می‌شود به این علت است که به ما فرصت داده نشده است. مرد‌ها سال‌ها آزمون و خطا می‌کنند و در مقابل خطاهای خود نیز پاسخگو نیستند. اما کافی است که ما زنان اشتباهی انجام دهیم تا بلافاصله بگویند کار را به زنان سپردیم و خراب شد. من واقعا بسیار امیدوار شده ام. در حال حاضر همچنان تصمیمات کلان در دستان مردان است اما اینکه مردان ما به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به نگرش زنانه در سطوح کلان سیاسی وجود دارد، مساله‌ای بسیار مهم است. هفت نماینده در لیست تهران به اندازه از تعداد زنان در برخی از مجالس گذشته بیشتر است. همان تعداد زنانی هم که در مجلس حضور داشتند از مردان نیز مرد سالارتر بودند. این  نمایندگان مدافعان حقوق زنان نبودند و حتی زنانی نبودند که بتوانند در سطح کلان مثمر ثمر باشند. موقتی یک نماینده زن در مجلس حضور پیدا می‌کند به این معنا نیست که تنها باید مطالبات زنان را دنبال کند. بلکه باید برای توسعه پایدار کشور تلاش کنم و در توسعه پایدار به حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر نیاز است.  اما از آنجایی که ما زنان همواره عقب نگه داشته شده‌ایم نیاز به توجه ویژه داریم وآن هم میسر و محقق نخواهد شد مگر اینکه این دغدغه را درک کنیم. من تصور می‌کنم لیست اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که این دغدغه به خوبی درک شده است. زنانی که در این لیست حضور دارند دغدغه‌های لازم را دارند. حضور زنان در مجلس دهم دست‌‌آوردهای خوبی برای کل جامعه ما از نظر سیاسی، توسعه متوازن و هم در پیشبرد اهداف هزاره سوم   خواهد داشت که ان شا الله نقش زنان را پررنگ‌تر خواهد کرد.

در حوزه تخصصی خود چه برنامه‌هایی برای مجلس آینده دارید؟

من جامعه شناس هستم اما حوزه تخصص من زنان است و در حوزه زنان به فعالیت پرداخته‌ام. بدون شک اگر این فرصت به دست بیاید اولین دغدغه من به عنوان یک جامعه شناس این است که بتوانیم بی‌اخلاقی‌هایی که در جامعه به وجود آمده است را ترمیم کنیم چون پایه‌های اخلاقی در جامعه ما بسیار سست شده است. باید تلاش کنیم اعتماد را به جامعه بازگردانیم و اگر مردم به افرادی اعتماد کرده و آنها را به مجلس می‌فرستند، باید پاسخ آن اعتماد به درستی داده شود. یعنی کسانی که به مجلس می‌روند باید اعتماد عمومی را به مردم باز گردانند. اگر اعتماد عمومی بازگردانده شود با توجه به اینکه پس از برجام بالاخره رونقی اقتصادی ایجاد می‌شود، شاید بهبود شرایط جامعه خواهیم بود.

ارزیابی شما از پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت بر آینده کشور و موقعیت روحانی چیست؟

چشم انداز کشور و وضعیت دولت روحانی به یکدیگر گره خورده است. یعنی دولت روحانی طی چهار سال آینده این مجلس را در اختیار خواهد داشت. دولت برای اینکه بتواند تغییری در وضعیت کشور ایجاد کند به فرصتی بیش از چهار سال احتیاج دارد به ویژه که دو سال آن برای حل و فصل مساله هسته‌ای صرف شده است. در حال حاضر همت دولت روحانی به مسائل داخلی کشور معطوف شده است. اگر مجلس آینده با دولت همدل باشد، دولت روحانی هشت ساله خواهد بود.

منبع هفته نامه صدا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین