کد خبر: ۳۵۱۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

شرکت بزرگ عربستان ازماهها پیش ازپرداخت حقوق کارمندانش عاجزمانده است

شرکت «سعودی اوجیه» دومین موسسه تجاری بزرگ عربستان 5 ماه است که به علت بحران مالی قادر به پرداخت حقوق 56 هزار کارمند خود ازجمله صدها فرانسوی با وجود ورود دولت فرانسه به این پرونده نیست.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از فرانس 24 رییس این شرکت سعد حریری و موسس آن پدرش رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان است و حالا بسیاری از کارکنان شرکت، سعد حریری را متهم به سوء مدیریت و در نتیجه ورشکستگی این موسسه کرده اند.
سعودی اوجیه، شرکت خوشه ای عربستانی است که در حوزه های ساخت وساز و توسعه املاک و مستغلات، مخابرات و فناوری اطلاعات فعالیت می کند.

شرکت سعودی اوجیه در سال 1978 توسط رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان تاسیس شد و در حال حاضر دارای عملیات در کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، لبنان، اردن، آفریقای جنوبی و بخش هایی از اروپا است.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر ریاض، عربستان سعودی قرار دارد و علاوه بر ریاست، اکثریت سهام آن متعلق به سعد حریری از سران برجسته جبهه 14 مارس و یکی از مخالفان حزب الله لبنان است.

بحران مالی این شرکت از سال 2013 تاکنون ادامه دارد.
به منظور تسویه حساب کارگران فرانسوی شاغل در این شرکت، برتران بیزنسینو سفیر فرانسه در ریاض در ماه سپتامبر گذشته نامه ای به سعد حریری نوشت اما دو روز بعد از این پیام، کارگران فرانسوی موفق شدند تنها حقوق ماه سپتامبر را دریافت کنند.
برخی از فرانسوی های شاغل در شرکت سعودی سعد حریری به رادیو فرانسه «آر اف آی» گفته اند با این مشکل از سال 2013 دست به گریبانند اما چیزی در این باره بروز ندادند زیرا می ترسیدند از کار اخراج شوند.

علاوه بر این معضل، حساب های بانکی کارکنان این شرکت نیز مسدود شده و آنها از تامین هزینه های تحصیلی فرزندان خود نیز عاجز مانده اند. همچنین کارت های اقامت بسیاری از کارگران در عربستان سعودی نیز تمدید نشده است و این به معنای خروج اجباری این کارکنان از عربستان و ورشکستگی کامل شرکت خواهد بود.

البته با توجه به مواضع جدید ضد مقاومت از سوی عربستان علیه دولت لبنان به نظر می رسد بحرانی تر شدن اوضاع شرکت نیز متاثر از سنگ اندازی های جدید سعودی ها در امور داخلی لبنان باشد و با هدف اعمال فشارهای بیشتر در این زمینه دنبال شود.
پیشتر نیز، پادشاهی سعودی اعلام کرد که کمک های تسلیحاتی خود برای مسلح کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان (پلیس) را به دلیل منسجم نبودن مواضع لبنان با این کشور متوقف کرده است.

همچنین به دنبال شکست تلاش های چند روز گذشته رژیم سعودی از جمله تعطیل کردن شعب بانکی سعودی، توقف به اصطلاح هبه تسلیحاتی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و وادار کردن «اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان برای ایجاد فتنه در این کشور، امروز یک منبع مسئول در وزارت خارجه سعودی از شهروندان سعودی مقیم لبنان خواست تا خاک این کشور را ترک کنند.
با این حال فرانس 24 در ادامه گزارش خود آورده است: اقتصاد عربستان سعودی در سال های اخیر با بحران شدیدی روبرو شده است و ناظران بر این باورند که اقتصاد سعودی در 5 سال آینده با تهدید فروپاشی روبرو خواهد شد مشکلی که در کشورهای عربی صادر کننده نفت با کاهش قیمت جهانی این ماده و کسری بودجه قابل ملاحظه این دولت ها، آشکار شده است.
صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است که عربستان سعودی در سال 2016 با کسری بودجه 19.4 درصدی مواجه خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین