کد خبر: ۳۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

طلاق عاطفی، زمینه ساز انحراف و خیانت زوجین

یک روانشناس در خصوص طلاق عاطفی بین زوجین، ابراز کرد: اگر همسرانی که دچار سردی روابط شده و احساس جدایی عاطفی از همسر خود را دارند، در جهت حل این مشکل تلاش نکنند، این مسئله شرایطی را فراهم می آورد تا طرفین به انحراف و خیانت کشیده شوند.
آفتاب‌‌نیوز : حسن صبوری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طلاق عاطفی از نظر لغوی به معنای آن است که زن و شوهر از لحاظ ظاهری در یک خانه زندگی می‌کنند و یک خانواده محسوب می‌شوند اما از لحاظ عاطفی با فرسنگ‌ها فاصله در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند.
 
وی افزود: طلاق عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که زوجین نتوانند بین خود زبان مشترک برای برقراری ارتباط، نوع نگاه مشترک نسبت به دنیا و نوع زندگی، ایجاد ارتباط مشترک و احساس همدلی برقرار کنند و همچنین این مشکل زمانی رخ خواهد داد که همسران، نسبت به عواطف و احساسات یکدیگر بی‌تفاوت باشند.
 
این روانشناس ادامه داد: انسان همیشه قدرت سازگاری و تغییر را دارد که اگر چنین نبود تمامی واژه‌های درمان، یادگیری، سازش‌پذیری و ... مفاهیمی فارغ از محتوا می‌شدند؛ اما در صورتی که طلاق عاطفی از عدم تفاهم شدید فکری، مذهبی و فرهنگی و همچنین اختلافات شدید اخلاقی و خانوادگی شکل گرفته باشد عرصه را بر زوجین تنگ خواهد کرد.
 
وی در خصوص راه چاره برای مقابله با پدیده ی طلاق عاطفی، اظهار کرد: وقتی یک زوج همدیگر را برای زندگی مشترک انتخاب می‌کنند این نشان می‌دهد که گزینه‌هایی مشترکی بین زن و مرد وجود دارد که سبب جذب طرفین شده است و همچنین این انتخاب نشان می‌دهد که طرفین یک سری ویژگی‌های همدیگر را می‌پسندند که از این فاکتورها می‌توان به منظور رهابخشی زوجین از طلاق عاطفی استفاده کرد.
 
وی افزود: همسرانی که احساس می‌کنند دچار چنین رابطه‌ای شدند و روابط مشترکشان به سردی گرایش پیدا کرده، می‌توانند با شناخت تفاوت‌ها و بررسی مشکلات خود و همچنین با مراجعه به مراکز روانشناسی و مشاوره با یادگیری، تغییر ذهنیت، درک متقابل، ایجاد تفاهم و سازگاری به نقطه‌ی مشترک برسند و جلوی فروپاشی زندگی مشترک‌شان را بگیرند.
 
صبوری مقدم با تاکید بر انتخاب صحیح و عاقلانه در امر ازدواج، عنوان کرد: گاهی اوقات طلاق عاطفی بین زوجین از عدم انتخاب صحیح ناشی می‌شود که طرفین بدون توجه به عوامل اساسی ازدواج، از جمله؛ فاصله سنی مناسب، میزان تحصیلات، مسائل مذهبی و فرهنگی، طبقه اجتماعی و اقتصادی و .. که هر کدام به گونه ای شخصیت فرد را شکل می‌دهند؛ صرفا بسته به علاقه و احساس اقدام به ازدواج کرده و بعد از ازدواج نیز به علت عدم تفاهم و بروز تفاوت‌ها، عشق به سرعت فرو کش کرده و زندگی را در تنگنا قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه انسان‌ها از لحاظ شخصیتی متفاوت از یکدیگر هستند اما عاطفه و احساس در تمامی انسان‌ها مشترک است، خاطر نشان کرد: درست است که جامعه زنان را احساسی‌تر از مردان به ما معرفی کرده است؛ اما مردان نیز احساس و عاطفه دارند و حتی گاهی نیز بیشتر از زنان از شکست‌های احساسی و طلاق عاطفی آسیب می‌بینند.
 
وی در توصیه‌ای به زوج‌های جوان، ابراز کرد: باید زوجین با تحقیق و بررسی، از نشانه‌های طلاق عاطفی آگاه شده و زندگی خود را مورد کنکاش قرار دهند و اگر شاهد سردی رابطه و عدم تمایل به همسر خود بودند، به سرعت باید در جهت حل آن تلاش کنند و نگذارند این بی احساسی‌ها دامنه‌دار شود؛ چرا که اگر در این خصوص سریع و به موقع اقدام نشوند صدمات جبران‌ناپذیری به حریم مقدس خانواده خواهد زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین