کد خبر: ۳۵۲۷۶۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
اظهارات و روایت‌های عارف از انتخابات 84، 88، 92 و 7اسفند

عارف: هاشمی در سیاست یک مهندس واقعی است/حتی يک شب راحت نخوابيدم/نتيجه را باور نمی‌كردم/برنامه بعدی اصلاح‌طلبان چیست؟

عارف در مورد هاشمي مي‌گويد: او يك مهندس واقعي است. هم مهندسي سياسي را مي‌فهمد و هم درك دقيقي از عدد و رقم دارد. عارف گام سوم را كسب ٧٠ درصد كرسي‌هاي شوراي شهر در سراسر كشور عنوان كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه اعتماد خلاصه ای از مصاحبه با محمدرضا عارف را که قرار است در ویژه‌نامه نوروز منتشر شود،منتشر کرد.

به گزارش آفتاب، این روزنامه نوشت: مي‌گويد پيروزي امروز ثمره نااميد نشدن ما در برابر تمام ناسزاهايي است كه سال ٩١ و ٩٢ خوردم. وقتي به آن روزها اشاره مي‌كند مي‌گويد به من گفتند امنيتي‌ها تو را جلو انداخته‌اند تا در نهايت با دو، سه ميليون راي ضايع شوي و اين را به پاي كل اصلاحات بنويسند. خوب به خاطر دارد كه سه سال پيش همين روزها به او مي‌گفتند اصلاح‌طلب بدلي. مي‌گويد شما كه بايد خوب به خاطر داشته باشيد چه تهمت‌هايي به من زدند. گفتند اصلاح‌طلب بدلي‌ام. گفتند با دستور امنيتي‌ها وارد انتخابات شده‌ام. هزار و يك حرف زدند اما به هيچ كدام پاسخ ندادم. به خرداد ٩٢ كه رسيد همچنان از موضع متواضعانه‌اش دفاع مي‌كرد اما در عين حال تاكيد داشت كه «كاري با نظرسازي‌ها ندارم اما نظرسنجي‌هايي كه به من مي‌رسيد، نشان مي‌داد مي‌توانم پيروز انتخابات باشم اما از ابتدا گفته بودم به خردجمعي احترام مي‌گذارم و حالا افتخار مي‌كنم كه به راحتي از قدرت گذشتم.»

حتي يك شب راحت نخوابيدم

با عبور از آن مقطع به تشكيل شوراي سياستگذاري رسيديم. شورايي كه براي نخستين‌بار در جريان اصلاحات تمام طيف‌ها را در خود جا داد. عارف درباره شوراي عالي مي‌گويد: «واقعا چهار ماه و نيم سختي كشيديم. كار بسيار پرفشاري بود كه بتوانيم تمام اين افراد و نگاه‌هاي‌شان را به هم نزديك كنيم و در نهايت بدون انشعاب و درگيري نتيجه مطلوب را بگيريم. خوشبختانه يا متاسفانه مسووليت اين شورا روي دوش من بود. حتي يك شب نتوانستم راحت بخوابم. دايم دغدغه داشتيم و نگران بوديم.» بالاخره به هفته پاياني ماراتن انتخابات رسيديم و از او خواستيم تا شب‌ها و روزهاي سخت هفته گذشته را براي‌مان روايت كند. نگاهي به خودش كرد. گفت هشت كيلو وزن كم كردم. حتي يك ساعت آرام نخوابيدم. نگران كشور بودم كه كاري نكنيم فضا دوباره دوقطبي شود.  از پنجره اتاقش نگاهي به بيرون مي‌كند و مي‌گويد: «وقتي مسووليت چنين كار سنگيني را به دوش مي‌كشيد، حق نداريد حتي يك گاف بدهيد يا اشتباه كنيد. ما نبايد آرامش را از مردم مي‌گرفتيم. وقتي مي‌خواستيم به مسجد نارمك برويم، نگران بودم. نه از اين بابت كه آنجا پايگاه سنتي رقيب ما است يا محل سكونت كسي كه انتقادات بسياري به او داريم. دلشوره داشتم مبادا كسي شعاري بدهد و دوباره عده‌اي با هم درگير شوند. اما وقتي آرامش جمعيت حاضر را ديدم خيالم راحت شد.»

نتيجه را باور نمي‌كردم

انگار خاصيت ما است كه هميشه از سوي مردم غافلگير شويم. مردان دولت خاتمي و حتي خود او بارها گفته‌اند كه فكرش را هم نمي‌كرديم خرداد ٧٦ چنين اقبالي صورت گيرد. بعدتر در سال ٨٤ فكرش را هم نمي‌كرديم احمدي‌نژاد كه آخرين نفر در نظرسنجي‌ها بود با اشتباهات فاحش ما به پاستور برود. از ٨٨ كه بگذريم ٩٢ هم خيلي سخت بود پيش‌بيني كنيم با حضور عارف و روحاني بالاخره يكي كنار برود و ظرف سه روز مردم دوباره به ما اعتماد كنند. اين‌بار و در انتخابات مجلس هم انگار اين غافلگيري دوباره سراغ‌مان آمد. روايت عارف از اين غافلگيري جالب است. وقتي پرسيديم، فكر مي‌كرديد اين اتفاق بيفتد؟ گفت: فكرش را هم نمي‌كردم. تا زمان اعلام نتايج فكر نمي‌كردم وضعيت به اين خوبي باشد. برآورد خود من اين بود كه در بهترين حالت ٢٠ نفر دور اول راي مي‌آورند كه ١٥، ١٦ نفرشان از ليست ما و ٤، ٥ نفر از ليست رقيب‌مان خواهند بود. بقيه هم دور دومي مي‌شوند.  حتي به اين هم اكتفا نكرد و جلوتر رفت: «واقعا تعجب كردم. باورم نمي‌شد. فكر مي‌كردم شايد اين نتيجه مربوط به يك منطقه خاص تهران باشد و در مراحل بعد تركيب عوض شود.»

گام سوم را براي شوراهاي شهر برمي‌داريم

به دقايق پاياني مصاحبه رسيديم. نوبت نگاه به آينده رسيد. بعد از گام دوم نوبت به چه كاري مي‌رسد؟ موضع ما در برابر روحاني ٩٦ چيست؟ انتخابات شوراها را چگونه مي‌خواهيم مديريت كنيم؟ و از همه جذاب‌تر رياست مجلس به چه كسي مي‌رسد؟ اينها سوالاتي است كه وقت پرسيدن آنها همين امروز است. عارف هم انگار براي تمام سوالات پاسخي آماده كرده بود. گام سوم را كسب ٧٠ درصد كرسي‌هاي شوراي شهر در سراسر كشور عنوان كرد. با يادآوري سخنراني يك سال و نيم قبلش در گرگان گفت كه قرار نيست براي روحاني رقيب بتراشيم و حالا رياست مجلس، امري كه اگر در مرحله دوم پيروزي از آن اصلاح‌طلبان شود. عارف هم تلويحا همين را مي‌گويد: «بايد ببينيم كدام فراكسيون اكثريت را به دست مي‌آورد. ما به مردم قول‌هايي داده‌ايم و آنها هم مطالباتي دارند. اين راي عظيم و اعتماد گسترده به ما بايد پاسخ خود را دريافت كند. بخشي از پرداختن به مطالبات مردم هم با نقش داشتن در مديريت مجلس ميسر مي‌شود.»

مهندسي هاشمي

چند روز مانده به انتخابات هاشمي‌رفسنجاني در ديدار با كانديداهاي فهرست اميد بيشترين نقش در رياست‌جمهوري روحاني را متعلق به ايثار سياسي عارف دانست و حالا نوبت عارف است كه به نقش هاشمي اشاره كند. ضمن اينكه به ما خبر مي‌دهد يكشنبه ظهر تماسي ميان اين دو انجام شده و در آن تماس عارف تحليلش را از وضعيت نتيجه انتخابات مجلس در كل كشور به هاشمي ارايه كرده است. در مورد هاشمي مي‌گويد: او يك مهندس واقعي است. هم مهندسي سياسي را مي‌فهمد و هم درك دقيقي از عدد و رقم دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
4
82
درود بر آقایان خاتمی هاشمی عارف موسوی کروبی سید حسن خمینی و ریس جمهور محترم جناب آقای روحانی شجاع . پاینده باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
1
42
احسنت خيلي خوب امدي اين حرف دل همه است
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
3
45
درود خدا بر همه ی خدمت گزاران به خلق خدا که در این برهه از زمان آقایان هاشمی وخاتمی و عارف وروحانی در رأس خدمتگزاران هستند.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
48
خاتمی سردار منطق واندیشه را ممنوع التصویر وممنوع المصاحبه کردند تا خودشان به نوایی برسند اما خدا انچنان سیلی به صورتشان نواخت که هرگز کبودی ان از یادوخاطره شان محو نمی شود
طرفدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
34
احسنت به اين ملت و اين نخبگان پرورش يافت در دامانش
علی اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
2
26
من فقط وتنها به کسی که خاتمی بگوید بدون چون وچرا رای داده ومی دهم بنابراین اورا ممنوع تصویر نکنید چرا که همواره دنبال نظراتش می گردم وپیدا می کنم
یک دوست انقلابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
1
8
هرگز نمیرد آنگه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما
من همیشه میگویم مثل جناب آقای هاشمی مثل مادری است که حضرت علی دستور داد فرزندش را به دو نیمه کنند قسمتی را به مادر واقعیش بدهند و قسمت دیگرش را به زنی که مدعی بود مادر طفل است اما مادر اصلی از بچه اش میگذرد تا او زنده بماند و آیت اله هاشمی مادر واقعی انقلاب است و همه تلاش خود را میکند تا انقلاب زنده بماند برعکس کسانی که دیر آمده اند و ادعایی بیش ندارند.همیشه به شجاعت و شهامت ایشان افتخار میکنیم.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
5
درود بر دکتر عبدالکریم سروش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
9
2
هاشمی با این رای الان تو اوجه ولی متاسفانه لیست شهرستانها با هاشمی نیستند و اگه کاندید ریاست بشه شکست می خوره و بازی باخته اصولگرایان تبدیل به بازی برنده میشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین