کد خبر: ۳۵۳۶۹۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
بررسی ادعاهای مخالفان دولت درباره برجام و سوئیفت در گفت‌‌وگوی «آفتاب» با کارشناسان:

دلیل جنجال‌های دلواپسان چیست؟/می‌خواهند به‌مردم بگویند تغییری در کشور رخ نداده

بهمن آرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «آفتاب» گفت: اما واقعيت اين است كه تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده بين ايران با كشورهاي ايتاليا و فرانسه كه در ماه گذشته انجام گرفت، قراردادهايي چند ميليارد يورويي هستند كه نيازمند اين است بانك‌هاي بزرگ اروپايي عامليت اين قراردادها را بپذيرند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- يک  اقتصاددان با اشاره به موضوعات مطرح شده در مورد عدم عملياتي‌شدن سوئيفت گفت: سوييفت در معناي دلیل جنجال دلواپسان علیه برجام چیست؟/می‌خواهند به‌مردم بگویند تغییری در کشور رخ ندادهعاميانه و عملي آن به معني برقراري روابط مستقيم و بدون واسطه بين بانك‌ها است. بانك‌هاي ايران در طول دوره چندين ساله تحريم‌ها از داشتن فعاليت مستقيم با سيستم بانكي بين‌المللي منع شده بودند. پس از توافق هسته‌اي اين انتظار مي‌رفت كه مشكلات مربوط به سوييفت هم با اجرايي‌شدن برجام حل شود و البته كه اينگونه هم شد. در حال حاضر بانك‌هاي اروپايي و ژاپني مشكلي براي ايجاد رابطه مستقيم با سيستم بانكي ايران ندارند بطوري كه شاهد هستيم در مورد مبالغ 10 تا 50 ميليون دلاري اين نقل و انتقالات به راحتي انجام مي‌گيرد.

بهمن آرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «آفتاب» گفت: اما واقعيت اين است كه تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده بين ايران با كشورهاي ايتاليا و فرانسه كه در ماه گذشته انجام گرفت، قراردادهايي چند ميليارد يورويي هستند كه نيازمند اين است بانك‌هاي بزرگ اروپايي عامليت اين قراردادها را بپذيرند.

 وي با تاكيد بر اينكه در اين بين يك مشكل وجود دارد گفت: به علت قرارگرفتن سايه امريكا بر روي بانك‌هاي اروپايي تاكنون هيچ بانك بزرگي از اروپا حاضر به پذيرفتن ريسك داد و ستد با ايران نشده‌ است. به طوري كه مديرعامل ايرباس از بانك‌هاي اروپايي خواسته بود كه عامليت قرارداد فروش هواپيما به ايران را بپذيرد زيرا برجام اجرايي شده و آنها مي‌توانند از نظر اداري و قانوني اين كار را انجام دهند. اما در عمل اين اتفاق نيفتاد. دليل آن نيز كاملا مشخص است. بانك‌هاي فرانسوي به علت دور‌زدن تحريم‌هاي ايران بيش از 13 ميليارد دلار توسط وزارت خزانه‌داري آمريكا جريمه شدند در اين ميان تنها يكي از بانك‌هاي فرانسوي به علت دور‌زدن تحريم‌ موظف به جبران 9 ميليارد دلار خسارت به امريكا شد. پس در چنين شرايطي طبيعي است كه عملياتي‌شدن سوييفت به كندي انجام گيرد.

بهمن آرمان با اشاره به حواشي‌هايي كه در اين زمينه از سوي برخي رسانه‌ها صورت گرفته گفت: در ايران صحبت‌هايي صرفا جناحي و بدون داشتن پايه و مبناي علمي و عملي مطرح مي‌شود تا آن را به شكست دولت يازدهم در اجرايي كردن برجام نسبت دهند. در حالي كه چنين نيست. وزارت خارجه ايران با درخواست خود از امريكا درباره دادن تضمين لازم براي انجام تبادلات خارجي بين بانك‌هاي ايران و اروپا، گام بلندي را برداشت اما بنا به ملاحظاتي تاكنون نتيجه‌اي حاصل نشده است.

اين كارشناس برجسته اقتصادي در ادامه اظهار داشت: با حجم توافقنامه‌هاي منعقده با شركتهاي ايتاليايي بايد چيزي حدود 16 ميليارد دلار به پروژه‌هاي توسعه ايران بويژه در بخش فولاد، پتروشيمي و ساخت آزادراهها و خطوط راه‌آهن پرسرعت اختصاص يابد اما در عمل تنها يك بانك كوچك از سوي ايتاليايي‌ها معرفي شده است. اين طبيعي است كه بانكي اينچنيني نمي‌تواند تضميني براي قراردادهاي چند‌ميليارد‌دلاري باشد. براي همين موضوع است كه تاكنون اقدامي عملي در اين زمينه صورت نگرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه هياهوهايی كه در اين مورد مطرح مي‌شود بحث‌هاي كوچه‌بازاري است كه فقط مصرف داخلي دارد، تصريح كرد: واقعيت اين است كه در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از سوي جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها در محافل سياسي و اقتصادي عنوان مي‌شود كه تا پيش از انتخابات اتفاق خاصي در روابط ايران با كشورهاي غربي روي ندهد. حال كه عده‌اي از جمهوري‌خواهان نيز صحبت از تعليق برجام مي‌كنند پس تا زماني كه نتيجه انتخابات امريكا مشخض نشود، طبيعي است كه بايد مشكلات سوييفت را در عدم ريسك‌پذيري بانك‌هاي بزرگ اروپايي دانست. اين در حالي است كه ساير كشورهايي كه با ايران مشكل چنداني ندارند همچون چين و روسيه داراي تكنولوژي‌هاي لازم براي برآورده كردن نيازهاي داخلي كشورمان نيستند كه همين امر خطر بزرگي را براي مقابله با اجراي برنامه‌هاي دولت ايجاد خواهد كرد.

دلواپسان درمورد سوئيفت بزرگنمايی می‌كنند

پیش از این نیز علی قنبری كارشناس امور اقتصادی با اشاره به موضوعاتی كه طی چند وقت اخیر در مورد عملیاتی شدن سوییفت مطرح شده است به خبرنگار «آفتاب» گفته بود: با حصول توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی و اجرایی‌شدن برجام، سوییفت یكی از موضوعاتی بود كه بارها بر عملیاتی شدن آن تاكید شد. حال كه نزدیك دو ماه از آغاز برجام می‌گذرد مسائل زیادی در این خصوص از سوی برخی از رسانه‌ها طرح می‌شود. اما سوال اینجاست كه وقتی از سوی رییس كل بانك مركزی اجرایی شدن سوییفت اعلام می‌شود چه جای بحثی وجود دارد؟ ولی‌الله سیف از شخصیت‌های مورد اعتماد نظام است. چرا وقتی از روزهای گذشته اعلام می‌كند كه هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت وصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده، بعضی‌ها سعی دارند كه مورد پذیرش مردم قرار نگیرد؟

قنبری با تاكید بر اینكه مشكل همه بانك‌ها برای انتقال و جابجایی پول حل شده است گفت: تا مقدار زیادی در مورد مشكلات عملیاتی شدن سوییفت بزرگنمایی شده است. این مشكلات، مسائل بسیار ریز و جزیی بود كه برخی از آن وسیله‌ای برای بیان مخالفت‌های سیاسی خود ساختند.این گروه از افراد سعی دارند به ملت ایران بقبولانند كه مشكلات برجام هنوز حل نشده است. می‌خواهند به مردم بگویند كه هنوز اقدام خاصی از سوی طرف مذاكره‌كننده برای اجرایی شدن برجام صورت نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
3
1
مردم فقير و متوسط تغيير را درون سفره هايشان ميبينند كه البته بي انصافي است كه كوچكتر شدنش را ناديده گرفته و از دلواپسان باشيم !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
2
36
اين كه دلواپسان دلشان به حال مردم سوخته و بدنبال رفاه مردم هستند يك خيال باطل است آنان به فكر جيب خود هستند فريبشان را نخوريد
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
2
0
از انرژی هسته ای تقریبا چشم پوشی کردیم.با اجبار غرب اورانیوم غنی شده را به روسیه دادیم و البته وارد بازار تجارت هسته ای شدیم. مسئولانی که خود مذاکرات را اداره کرده اند امروز گله مند و دلواپسند. اما به امید انتخابات امریکا می مانیم شاید رییس جمهور آینده امریکا فرد مهربانی باشد،شاید.
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
4
دلواپسان دلواپس خود هستند.
اگه اونها نبودند ۸۰۰ میلیارد دلار داشتیم
اما حالاچی؟
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
1
0
دلواپسان!
بنظر من، این نظر اکثر مردم هست.
بنظر شما چه تغییری در اقتصاد کشور پس از برچام رخ داده. بگو ما هم بدونیم؟
ناشناس
|
CANADA
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
1
وقتی فرقش رفت توچشمشان،باور میکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
2
12
دلواپس =به فکر جیب خود
حرف حساب
|
ROMANIA
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
0
متاسفم از این همه تحجر دل آرام عزیز! کسانی که تاب انتقاد رو ندارن و به جای پاسخ صحیح سعی میکنن صورت مساله رو پاک کنن فقط ژست اعتدال رو میگیرن ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین